סגור
שר המשפטים יריב לוין 7.5.23
שר המשפטים יריב לוין. מעוניין למנות שני נציגים מהקואליציה (צילום: RONEN ZVULUN / POOL / AFP)

פרשנות
השבוע שיכריע את גורל ההפיכה המשטרית של יריב לוין

ביום רביעי הבא יתקיימו הבחירות לנציגי הכנסת בוועדה לבחירת שופטים, כאשר עדיין לא ברור כיצד תנהג הקואליציה: האם תמנה שני נציגים מטעמה ותביא לפיצוץ השיחות בבית הנשיא או שראש הממשלה בנימין נתניהו יפעל לדחות עוד את ההכרעה

בעוד שבוע יוכרע עתידה של ההפיכה המשטרית שמובילים ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין, כמו גם עתיד המשא ומתן בין הקואליציה לאופוזיציה בבית הנשיא.
מליאת הכנסת תבחר ביום רביעי הבא בבחירות חשאיות את שני נציגיה בוועדה לבחירת שופטים. בליכוד מתנים בחירת נציג לאופוזיציה, כפי שנהוג במשך שנים רבות, בהסכמתה לחקיקת חוק היועמ"שים, שלפיו הממשלה תוכל להסתייע בעורך דין חיצוני פרטי בערכאות משפטיות, ולא תחויב להיעזר ביועצת המשפטית לממשלה. בנוסף דורשים בקואליציה לחוקק כבר בכנס הקיץ של הכנסת חוק שיאפשר את צמצום עילת הסבירות של בג"ץ לביטול חוקים.
מנגד יש עתיד מתנה את המשך הדיונים בבית הנשיא בחיובו של שר המשפטים לוין, העומד בראש הוועדה לבחירת שופטים, לכנס את הוועדה ולהתחיל בעבודתה עד לסוף החודש. בליכוד מתנגדים להתניה זו, ובמחנה הממלכתי לא שותפים לדרישה של יש עתיד. כמו כן, באופוזיציה דורשים גם למנוע את "שיטת הסלמי" ולקבל התחייבות מהקואליציה להימנע מהמשך חקיקה של ההפיכה המשטרית במהלך הכנסת ה־25, תביעה שגם לה מתנגדים בקואליציה.
רה"מ נתניהו ויו"ר ש"ס אריה דרעי שנפגשו שלשום עם לוין, סבורים שיש לבחור נציג לקואליציה ונציג לאופוזיציה על מנת לאפשר את המשך השיחות בבית הנשיא. נתניהו חושש שבחירת שני נציגים לקואליציה, באמצעות הרוב האוטומטי שלה של 64 ח"כים, תגרום לפיצוץ השיחות בבית הנשיא, שיוביל להעצמת המחאה החברתית, לפגיעה אפשרית בדירוג האשראי של ישראל, וכמובן, לאי־הזמנתו לפגישה בבית הלבן עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן. לעומת זאת, לוין סבור שיש לנצל את הרוב ולבחור שני נציגים לקואליציה אם עד למועד הבחירות לא תושג הסכמת האופוזיציה בעניין חוק היועמ"שים וצמצום עילת הסבירות.
ההערכה בכנסת היא שישנם סיכויים גבוהים שנתניהו יחליט בסופו של דבר על בחירת נציג לקואליציה ונציג לאופוזיציה, גם אם לא תהיה הסכמה על המשך הדרך. שכן, פיצוץ יזיק לו מאוד.
פיצוץ השיחות עשוי להועיל ציבורית ליו"ר האופוזיציה יאיר לפיד שצונח בסקרים בהשוואה לבני גנץ שמזנק בחודשים האחרונים. בקואליציה טוענים שלפיד מעלה כל הזמן דרישות חדשות על מנת לפוצץ את השיחות. בינתיים נתניהו, לפיד וגנץ "הולכים על כל הקופה" וההכרעה תתקבל, כמו תמיד, רק ברגע האחרון ביום רביעי הבא שעות ספורות לפני ההצבעה.
עד הערב יכולים הח"כים להגיש את מועמדותם לוועדה. בקואליציה כבר הגישו 4 מועמדים: טלי גוטליב וניסים ואטורי (הליכוד), יצחק קרויזר ולימור סון הר־מלך (עוצמה יהודית). בהסכם הקואליציוני הבטיח נתניהו ליו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר שנציג הכנסת מטעם הקואליציה בוועדה לבחירת שופטים ייקבע על ידיו. ההסכם נחתם בעת שבליכוד תכננו את ההפיכה המשטרית כך ששני נציגי הכנסת יהיו מהקואליציה. המועמד של בן גביר הוא קרויזר, אלא אם כן יחליט ברגע האחרון להמירו במועמדת ואז תהיה זאת סון הר־מלך.
בעוד הקואליציה די מאורגנת ומאוחדת, באופוזיציה עדיין מתגוששים: לפיד דורש שכל 56 חברי האופוזיציה יתאחדו סביב בחירתה של ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), ואילו גנץ דורש את תמיכתם בח"כ פנינה תמנו שטה (המחנה הממלכתי). גם ח"כ אפרת רייטן (העבודה) מעוניינת בתפקיד. בשל המחלוקת, ביש עתיד הציעו רוטציה של שנה וחצי בין אלהרר לתמנו שטה, כשהראשונה תמונה לוועדה לבחירת שופטים והשנייה לוועדה לבחירת דיינים.
במחנה הממלכתי סבורים שאם הקואליציה תציג שני מועמדים מקרבה, עדיין ניתן לגייס רוב בעד תמנו שטה. הכיצד? לדעת גורמים במפלגה, ח"כים מהליכוד, מהציונות הדתית, מש"ס ומיהדות התורה שלא ירצו לתמוך במועמד של בן גביר עשויים להצביע בבחירות החשאיות בעד תמנו שטה, שהייתה שרה בממשלת נתניהו־גנץ, או בעד מתן כהנא (המחנה הממלכתי).
גם כאן, רק ברגע האחרון יתקבלו ההחלטות לגבי מספר המועמדים של האופוזיציה, וזאת בהתאם להחלטת הקואליציה. אם מטעם הקואליציה יישארו בסופו של דבר שני מועמדים - אזי באופוזיציה ינסו להתלכד סביב מועמד אחד מטעמה כדי לא לפצל את הקולות.
כך או כך, בכנסת חוזרים ואומרים כי "ההפיכה המשטרית" שתכננו נתניהו ולוין כבר קבורה עמוק באדמה, למרות הצהרת נתניהו בשבוע שעבר ש"הרפורמה לא מתה". כעת, כל הצדדים רבים על השאריות בניסיון לגרוף הון פוליטי.