סגור

היועמ"ש נגד הכנסת: לבטל תשלום פנסיה רטרואקטיבית לראשי רשויות

ב־2017 אישרה ועדת הפנים של הכנסת תשלום פנסיות רטרואקטיביות לא חוקיות ל־7 נבחרי רשויות מקומית. בג"ץ החזיר לוועדה את הנושא פעמיים, והיא חזרה ואישרה את ההחלטה. היועמ"ש: "ההחלטה בלתי סבירה". עכשיו בג"ץ יצטרך להחליט

היועץ המשפטי לממשלה כותב לבג"ץ כי יש לבטל את הסדר הפנסיות הרטרואקטיביות הבלתי חוקית לנבחרי רשויות מקומיות. זאת לאחר שוועדת הפנים של הכנסת אישרה את ההסדר בפעם השלישית. לעומת זאת היועצת המשפטית לכנסת מבקשת לקבל את החלטת הוועדה.


בינואר 2017 חשף "כלכליסט" את העובדה שמשרד הפנים משלם זה 18 שנה (היום 22 שנה) פנסיות בניגוד לחוק לשישה נבחרי רשויות מקומיות לשעבר, מתוכם שלושה מש"ס, ומבקש מוועדת הפנים של הכנסת להכשיר אותן. מדובר בראשי רשויות או סגנים שסיימו את כהונתם ב־1998 כשהיו בני פחות מ־40 בעוד הכללים אפשרו מתן פנסיה רק למי שעבר גיל זה.
הטעות התגלתה ב־2005. למרות זאת, התשלום לא הופסק. משרד הפנים פנה כמה פעמים לכנסת בניסיון להכשיר את התשלומים ונכשל. העלות האקטוארית של התשלום מוערכת ב־3 מיליון שקל לאיש, כלומר 21 מיליון לשישה הנבחרים ונבחר נוסף שהתגלה לאחרונה.

1 צפייה בגלריה
מימין: עו"ד שגית בידרמן והיועמ"ש אביחי מנדלבליט
מימין: עו"ד שגית בידרמן והיועמ"ש אביחי מנדלבליט
מימין: עו"ד שגית בידרמן והיועמ"ש היוצא אביחי מנדלבליט. "החלטה פרסונלית"
(צילומים: אוהד דיין, יאיר שגיא)

ב־2017 פנה שר הפנים אז אריה דרעי לוועדת הפנים שבראשה עמד דודי אמסלם מהליכוד, וזו אישרה את הפנסיות. נגד ההחלטה הוגשו שתי עתירות לבג"ץ. פעמיים הורה בג"ץ לוועדת הפנים של הכנסת לדון בנושא מחדש ופעמיים היא שבה ואישרה את ההחלטה. בפעם האחרונה זה היה בנובמבר שעבר.
לקראת הדיון הבא וכנראה האחרון ב־20 בפברואר, כתבה עו"ד ליאורה וייס־בנסקי ממחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה לבית המשפט כי "השילוב של חריגות ההחלטה, הרטרואקטיביות שיש בה וההיבט הפרסונלי שבה, הופך אותה להחלטה בלתי סבירה, אשר יש מקום לבטל אותה או לתקנה". היא ציינה שהיועץ המשפטי לממשלה רואה בהצעה שלפיה הנבחרים לא יצטרכו להשיב את הכספים שכבר קיבלו וכי הקצבה תופחת בהדרגה עד שתופסק, הצעה סבירה.
לעומת זאת, הממונה על ייצוג הכנסת בערכאות עו"ד אביטל סומפוליאנסקי כתבה לבג"ץ כי למרות הליקויים בהחלטה, יש לדחות את העתירה. לטענתה, "קיים בעניין זה מתחם רחב של שיקול דעת לכנסת, ואין מקום לקביעה שההחלטה לאשר את הפנסיות משנת 2017 חורגת ממתחם הסבירות". היא ציינה שההחלטה אושרה שלוש פעמים .
עו"ד שגית בידרמן המייצגת את אחד העותרים לבג"ץ אמרה בתגובה: "יש לקוות שבסיום הפרשה, שאנחנו מקווים ומייחלים לו, תבוטל ההחלטה המעדיפה את כיס המקורבים על הכיס הציבורי. עמדתו של היועץ המשפטי לממשלה היא אבן דרך נוספת בדרך לשם".