סגור
הדברה סנטר - מהפכה במחירים
הדברה (freepik)

דעה
הממשלה מעכבת הכשרת מדבירים - והלקוחות משלמים

השנה חלה עלייה של כ-16% בעלויות שירותי ההדברה לצרכן. עליית מחירים זו נובעת מהתנהלות האגף ללוחמה במזיקים של המשרד להגנת הסביבה, שהובילה למחסור במדבירים שפוגע בתחרות

בשנת 2022 חלה עלייה של כ-16% בעלויות שירותי ההדברה לצרכן הישראלי. הסיבה לכך היא מחסור במדבירים הנובע מהתנהלות האגף ללוחמה במזיקים של המשרד להגנת הסביבה.
בשנת 2016 המשרד להגנת הסביבה הסדיר את חוק העיסוק בהדברה תברואית. החוק החדש קבע כי מעתה ואילך כל אדם הרוצה לעסוק בתחום ההדברה יצטרך להחזיק ברישיון הדברה. כשפוזלים לעבר תחומים מקבילים, אפשר להבין כי מדובר במהלך מבורך שמטרתו למנוע את תופעת "החאפרים" ולגרום למצב בו רק אנשים מקצועיים שהוסמכו לכך יעסקו בתחום. יתרה מכך, חוק ההדברה החדש מחייב מדבירים לסיים בהצלחה תוכנית הכשרה אשר הוכרה ע"י האגף ללוחמה במזיקים.
בתקופת המעבר (2016-2019), ענף ההדברה ראה שינוי חיובי מובהק - אנשים בעלי ידע לוקה בחסר פינו את מקומם למדבירים מוכשרים שלמדו את התחום לאורכו ולרוחבו. בהתאם ניתן היה לראות כי כמות מקרי ההרעלה מחומרי הדברה בציבור הפרטי ירדה באופן חד משמעי, והיה נראה כי החלת החוק החדש נוחלת הצלחה מסחררת.
בבסיסו, החוק הוא יוזמה מבורכת של המשרד להגנת הסביבה. אך כיאה לארגון ממשלתי – הרצון הוא טוב וחיובי אך יישומו כושל. בשנתיים וחצי האחרונות, המשרד להגנת הסביבה הקשיח עמדות באופן לא פרופורציונאלי ולא מאשר פתיחה של קורסים לצורך לימודי הדברה, על שלוש דרגות הרשיון: מדביר בדירות, מדביר בשטחים פתוחים ומדביר באיוד. חרף העובדה כי קיימים מספר גופי הוראה העומדים בקריטריונים שהציב החוק החדש, האגף ללוחמה במזיקים אינו מכיר בהם, וציבור המדבירים שרוצים להתקדם בדרגת הרישיון, כמו אלו שרוצים להיות מדבירים, נותרים חסרי אונים משום שהכשרות מקצועיות מוכרות לא מתקיימות עקב התנהלות כושלת של האגף.
החוק החדש קבע כי "תכנית ההכשרה מופעלת על ידי מוסד מוכר, מכללה טכנולוגית מוכרת או מוסד אחר שהוכיח, להנחת דעתו של הרשם, כי יש לו ניסיון ארגוני וידע מקצועי מספק למתן הכשרה מקצועית". מתברר כי אף אחת מהמכללות אינה מכללה מוכרת, ובהתייחס ל"מוסד אחר" כוונת המחוקק הייתה למוסד לימודי אחר. משתמע מלשון החוק כי מוסד עשוי להתפרש ככל מוסד ולאו דווקא כלימודי.
יתרה מכך, עקב קיום בחינות ממשלתיות אשר אינן עומדות בהלימה עם החומר הנלמד שנדרש ע"פ חוק, אחוזי המעבר נמוכים מאוד. נכון לשנת 2021, אחוז המעבר בבחינות בהדברה לרשיונות מדביר בדירות ומדביר בשטחים פתוחים עמד על 13% בלבד.
כתוצאה מהתנהלות לקויה של האגף, השוק חסר במדבירים. קיימות לכך שתי השלכות עיקריות: ההשלכה הראשונה היא פגיעה עקרונית בחוק יסוד חופש העיסוק עקב אי קיום תוכניות הכשרה מוכרות וקיום בחינות אשר אינן חוקיות ואינן הוגנות. הצד השני של המטבע הוא התלמידים - ישנם מעל ל-5,000 תלמידים שנמצאים ברשימות המתנה לפתיחת קורסים ורוצים לפתח קריירה בתחום. נכון להיום אותם תלמידים לא יכולים להירשם ללימודי הדברה ונאלצים לפנות לתחומי עיסוק אחרים.
לצורך העניין, בכל ענף ההדברה ישנם כ-2,000 מדבירים פעילים בעלי רישיון בתוקף. יתרה מכך, למדבירים שכבר מחזיקים ברישיון למדביר בדירות אך רוצים להתקדם ולהתפתח בדרגת הרישיון לרישיון מדביר בשטחים פתוחים ורישיון באיוד, אין מזה שנתיים הכשרות מוכרות, והם נמנים על רשימת המתנה אשר מונה קרוב ל-800 מדבירים, כפי שטוענת חגית נברו, דוקטורנטית לאיוד ומדריכת מדבירים בחברת אחסנה ירוקה בע"מ.
ההשלכה השנייה היא אי קיום תחרות בשוק הגורמת לעלייה במחירים. מהנתונים באתר "מדבירייטינג" עולה כי מחיר ממוצע להדברת דירת שלושה חדרים בשנת 2021 עמד על 285 שקלים, ואילו בשנת 2022 המחיר הממוצע עומד על 330 שקלים. כשאין מספיק מדבירים, לא מתקיימים קורסים ומבחנים ולמעשה לא מכשירים מדבירים חדשים לעיסוק בתחום, לא נתפלא אם בתוך כמה שנים הדברה לדירה ממוצעת בפריפריה תעלה 450 או 500 שקלים.
ליעד מרום הוא הבעלים של אתר מדבירייטינג, המאפשר מציאת מדבירים מומלצים על-פי חוות דעת של לקוחות קודמים
לכתבה זו פורסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של כלכליסט לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.