סגור
עמית בכר  ראש לשכת עורכי הדין
ראש לשכת עורכי הדין, עמית בכר (צילום: מוטי קמחי)

בכר בכנס החירום של לשכת עוה"ד: "נוביל פנייה לבג"ץ נגד ביטול עילת הסבירות"

הכנס, שנערך תחת הכותרת "אין סבירות לפגיעה בדמוקרטיה", נפתח באיחור לאחר ששתיים מהנוכחות בקהל מחו נגד קיומו. ראש הלשכה השיב להן: "הלשכה הייתה בריסוק מוחלט בגלל עורכי דין כמוכן". על ביטול עילת הסבירות אמר בכר: "החוזה הבסיסי בין האזרח לשלטון הופר". דורית ביניש: "הסבירות היא רק ההתחלה"

לשכת עורכי הדין מקיימת בשעות אלו "כנס חירום" במוזאון תל אביב תחת הכותרת "אין סבירות לפגיעה בדמוקרטיה". בכנס משתתפים בין היתר נשיאת בית המשפט העליון לשעבר דורית בייניש, היועץ המשפטי לשעבר אביחי מנדלבליט, שופט העליון לשעבר פרופ' יורם דנציגר, סגנית נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה פרופ' סוזי נבות וראש לשכת עורכי הדין עמית בכר.
אחרי שוועדת החוקה אישרה הלילה את החוק לביטול עילת הסבירות לקריאה שנייה ושלישית, אמר בכר כי "הנוסח המוצע כעת קיצוני. החוזה הבסיסי בין האזרח לשלטון הופר. בדמוקרטיה אמיתית העם הוא הריבון, הממשלה ושריה חבים דין וחשבון יום-יומי לציבור. לרוב הזמני בציבור אין הסמכות המוסרית והחוקית לקבוע באופן בהול ודחוף את שינוי כללי המשחק. שינוי כללי המשחק, כמו חוקה, עושים בהסכמה או לא עושים בכלל. ביטול עילת הסבירות הוא ניסיון לשינוי שיטת המשטר שלנו וריסוק מעמדם וכבודם של שומרי הסף. המשמעות - כוח בלתי מוגבל לשלטון". עוד הוסיף בכר כי "לשכת עורכי הדין תוביל מהלך של פנייה לבג"ץ נגד ביטול עילת הסבירות".
בכר התייחס גם לדבריו של השר דוד אמסלם אתמול, שקרא ליועמ"שית גלי בהרב-מיארה "האדם הכי מסוכן במדינה". בכר אמר כי "יש חוט מקשר ברור בין פגיעה בדמוקרטיה בסגנון כוחני לבין ההשתלחות האישית של שרים בנשים בתפקידי מפתח".
הכנס נפתח באיחור של קרוב לשעה, לאור קריאות מהקהל נגד הכנס ובכר. שתיים מהנוכחות בקהל לא אפשרו לבכר לפתוח את הכנס והניפו שלט "די לדיקטטורה של בג"ץ". בכר השיב להן: "הלשכה הייתה בריסוק מוחלט בגלל עורכי דין כמוכן", והוסיף כי "עורך דין שמחזיק בשלט כזה הוא בושה למקצוע עריכת הדין". מארגני הכנס נמנעו מהוצאתן בכוח כדי לא לאפשר את התמונות של הוצאת עורכי דין בכוח מכנס של לשכת עורכי הדין.
3 צפייה בגלריה
דורית ביניש כנס חירום לשכת עורכי הדין 20.7.23
דורית ביניש כנס חירום לשכת עורכי הדין 20.7.23
נשיאת ביהמ"ש העליון לשעבר, דורית ביניש
(צילום: עדיאל איתן מוסטקי)
אחרי בכר עלתה לדבר דורית ביניש, נשיאת ביהמ"ש העליון לשעבר, שהתייחסה גם היא להפרעות לכנס: "עורך דין שחושב שבג"ץ הוא דיקטטורה יש לו עוד הרבה מה ללמוד". היא פנתה ישירות לעורכות הדין שלא אפשרו את המשך הכנס ואמרה להן: "צילמו אתכן עם השלט, אתן יכולות לשבת".
ביניש מחתה גם היא נגד ביטול עילת הסבירות: "הסבירות היא רק ההתחלה. כל המינויים והפעולות שהממשלה רוצה לעשות לא יעמדו בפני שום ביקורת. בשיטה הדמוקרטית שלנו הרשויות הנבחרות הן החזקות. המנגנון היחיד שיכול למצוא איזון או בקרה נגד השלטון ולהגן על המיעוטים וזכויות אדם הוא בית המשפט".
3 צפייה בגלריה
שוטרים מוציאים מפגינה מ כנס החירום של לשכת עורכי הדין 20.7.23
שוטרים מוציאים מפגינה מ כנס החירום של לשכת עורכי הדין 20.7.23
שוטרים מוציאים מפגינה מהאולם
(צילום: עדיאל איתן מוסטקי)
פרופ' יורם דנצינגר, שופט ביהמ"ש העליון לשעבר, אמר: "במידה והחוק לביטול עילת הסבירות יעבור, יוכל ראש הממשלה למנות את דרעי לשר. מטרת החוק היא לאפשר את הדבר הזה". דנצינגר הביע תמיכה בלשכת עורכי הדין: "זה מבורך שיש נציגים של עורכי הדין בוועדה לבחירת שופטים". בשלב זה הוציאה אחת המוחות מגפון וניסתה למנוע ממנו לדבר. שוטרים נכנסו לאולם כדי למנוע ממנה לעשות זאת.
היועמ"ש לשעבר, אביחי מנדלבליט, אמר: "קווי ההגנה היחידים של הדמוקרטיה שלנו הם בית המשפט העליון והייעוץ המשפטי. שניהם חייבים להיות עצמאיים וא-פוליטיים. זה המגן היחיד במדינת ישראל מפני שרירות הרשות המבצעת. לכן גם פגיעה בעצמאות מוסדות אלה היא הפיכה משטרית".
3 צפייה בגלריה
אביחי מנדלבליט כנס חירום לשכת עורכי הדין תל אביב 20.7.23
אביחי מנדלבליט כנס חירום לשכת עורכי הדין תל אביב 20.7.23
היועמ"ש לשעבר, אביחי מנדלבליט
(צילום: עדיאל איתן מוסטקי)
עוד אמר מנדלבליט על ביטול עילת הסבירות: "לפי ההצעה, אסור אפילו לדון בהחלטה של הממשלה, של כל שר, ודאי שלא להוציא צו שיפוטי בנוגע להחלטה שכזו, בדגש על חסימה טוטלית של ביהמ"ש העליון. יתרה מכך, כל פקיד יוכל ללכת עם כל החלטה לשר ולבקש שהוא יאמץ אותה, וכך תהיה אותה החלטה חסינה מביקורת שיפוטית".