סגור
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה 2.7.23
ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: EPA/RONEN ZVULUN / POOL)

בין קרויזר לביידן: איך נתניהו מתכנן להגיע לבית הלבן?

רה"מ ינסה לנצל את הבחירה בנציג הקואליציה לוועדה לבחירת שופטים כדי לחדש את השיחות בבית הנשיא, כך שהרצוג ילחץ על ביידן להזמינו

ראש הממשלה בנימין נתניהו רוצה לעבור בשלום את ארבעת השבועות שנותרו עד לסיום כנס הקיץ של הכנסת, ולכן בכל כמה ימים הוא משחרר אמירות סותרות ביחס למהלכי ההפיכה המשטרית בניסיון להרגיע את כל הצדדים. נתניהו פועל לפי "סיפור העז": כשהוא מכניס עז לחדר, הופך החדר לצפוף ומעיק, אך כשהוא מוציא את העז, לפתע נהיה מרווח וכולם מרוצים. מצד אחד הוא חושש להתייצב בפני הציבור ולהכריז במפורש שאין בכוונתו לקדם את ההפיכה המשטרית המקורית שהוצגה על ידי שר המשפטים יריב לוין בתחילת ינואר 2023.
הוא חושש מלהרגיז יותר מדי את שותפיו בצלאל סמוטריץ', איתמר בן גביר ואריה דרעי שדוחפים לקדם את המהלכים, וגם לא מעוניין כעת בעימות חזיתי עם לוין. מצד שני הוא לא רוצה לקדם יותר מדי את הרפורמה כדי לא להרגיז את נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ולגרום למחאה הציבורית לעלות מדרגה. לפיכך, כדי לנסות ולזכות בהזמנה לבית הלבן הוא מפזר מדי כמה ימים אמירות המתייחסות להקטנת הצעדים.
אתמול הודיע בפגישתו עם ראשי מפלגות הקואליציה שהחוק לביטול עילת הסבירות לא יחול על ראשי רשויות מקומיות. בכך ביקש נתניהו להרגיע את הציבור, וגם את האמריקאים. אבל אליה וקוץ בה: החוק שצפוי לעבור בקריאה שנייה ושלישית עד לסוף יולי 2023, ימנע מבג"ץ לקבוע שקיימת אי־סבירות קיצונית בהחלטות רה"מ והשרים, ואלה יוכלו לעשות ככל העולה על רוחם.
בשבוע שעבר הכריז נתניהו בריאיון ל"וול סטריט ג'ורנל" כי חוק פסקת ההתגברות (שיאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוק שנפסל על ידי בג"ץ), "זה בחוץ". כלומר לא יחוקק כחלק מצעדי ההפיכה המשטרית שאותם חזר לקדם במרץ. "העפתי את זה", אמר.
למרות הדברים הללו, אסור לנשום לרווחה כי אתמול הוא כבר הבהיר לראשי הקואליציה שהחוק אכן יחוקק אבל לא יהיה גורף מדי. יו"ר דגל התורה משה גפני (שמעוניין בחוק במיוחד כדי לאפשר לכנסת לחוקק מחדש את חוק הגיוס אם ייפסל על ידי בג"ץ) השיב לו כי העובדה ששתק לנוכח התבטאויות נתניהו אין פירוש הדבר שהוא מסכים לכך.
נתניהו גם הודיע בשבוע שעבר בריאיון לעיתון האמריקאי כי התוכנית המקורית של לוין שלפיה יהיה רוב לקואליציה בוועדה לבחירת שופטים, לא תמומש. "לא נחזור למתווה המקורי, נעשה משהו אחר". בסוף, לפי סיפור העז, כל פתרון שיציג נתניהו (למשל, 5 נציגים לקואליציה ו־5 לאופוזיציה בוועדה לבחירת שופטים שבה יידרש רוב של 7 לפחות לבחירת שופטים בבית המשפט העליון) ייראה כהקלה לעומת ההצעה המקורית של לוין.
הכנסת אמורה לבחור ביום רביעי הבא, 12 ביולי, את הנציג המיועד של הקואליציה לוועדה לבחירת שופטים, ח"כ יצחק קרויזר (עוצמה יהודית). נתניהו מקווה שלאחר שקרויזר ייבחר, השיחות בבית הנשיא יחודשו, ויצחק הרצוג ילחץ על ביידן להזמינו. בנוגע לכל יתר החוקים – חוק היועמ"שים, שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים ופסקת ההתגברות – נתניהו ימשוך אותם לכנס החורף שיחל לאחר החגים.

גפני. הבהיר לנתניהו שלא יסכים לדחיית פסקת ההתגברות