סגור

המל"ג אישרה: המרכז הבינתחומי ייהפך לאוניברסיטה הפרטית הראשונה בישראל

זו תהיה האוניברסיטה העשירית בישראל והיא תיקרא אוניברסיטת רייכמן. בשנים האחרונות אישרה המועצה להשכלה גבוהה למרכז הבינתחומי להעניק מספר סוגים של תוארי דוקטור. המוסד אינו מתוקצב על ידי המדינה, וגובה שכר לימוד של 42 אלף שקל לשנה לתואר ראשון


המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) החליטה היום (ג') להכיר במרכז הבינתחומי בהרצליה כאוניברסיטה. המרכז ייקרא מעתה אוניברסיטת רייכמן, ויהיה האוניברסיטה הפרטית הראשונה בישראל והאוניברסיטה העשירית בארץ.
המרכז הבינתחומי הוקם כמכללה פרטית ב-1994 על ידי פרופ' אוריאל רייכמן במטרה שיהפוך לאוניברסיטה הפרטית הראשונה בישראל, ולומדים בו 8,300 סטודנטים ישראלים ובינלאומיים. הוא אינו מתוקצב על ידי המדינה, וגובה שכר לימוד גבוה מאוד של 42 אלף שקל לשנה לתואר ראשון.
3 צפייה בגלריה
פרופסור אוריאל רייכמן המרכז הבינתחומי הרצליה
פרופסור אוריאל רייכמן המרכז הבינתחומי הרצליה
פרופ' אוריאל רייכמן, מייסד המרכז הבינתחומי הרצליה
(צילום: דנה קופל)
בשנים האחרונות אישרה המל"ג למרכז הבינתחומי להעניק מספר סוגים של תוארי דוקטור. בעקבות זאת החליט לשנות את שמו לאוניברסיטת רייכמן, אף שלא קיבל אישור לכך מהמל"ג. בספטמבר 2020 עתר המוסד לבית המשפט המנהלי בירושלים כדי שיחייב את רשות התאגידים לשנות את שמו. במל"ג סברו מלכתחילה שהמרכז הבינתחומי ראוי להכרה, אבל דרשו שיעמוד בהליכים הממושכים הנהוגים בה.
מהמל"ג נמסר: "ועדה מקצועית שחבריה פרופסורים בכירים מהארץ ומחו"ל, אשר בחנה את הנושא, הגיעה למסקנה כי המרכז הבינתחומי בהרצליה עומד בסטנדרטים של אוניברסיטה מבחינת הרמה האקדמית המדעית והמחקרית, והמליצה פה אחד למל"ג להעניק למרכז הבינתחומי בהרצליה הכרה כאוניברסיטה".
במל"ג אומרים עוד כי "התפתחותו המשמעותית של המרכז הבינתחומי בהרצליה לאורך השנים בהרחבת מגוון התחומים שהוא מלמד וחוקר ברמות התואר השונות (תואר ראשון, שני ושלישי), בהגדלת הסגל האקדמי הבכיר של המוסד ובבניית תשתיות המחקר וההוראה, הובילו אותו להישגים מרשימים המעמידים אותו בשורה אחת עם אוניברסיטאות נוספות בישראל".
הוועדה הגיעה למסקנה כי "בדיקת תפוקות המחקר של המוסד הראתה כי הוא עומד בשורה אחת עם אוניברסיטאות אחרות בארץ, תומך בחוקרים באמצעות משאבים, תשתיות מחקר ועומס הוראה כמקובל באוניברסיטאות מחקר".
3 צפייה בגלריה
המרכז הבינתחומי הרצליה
המרכז הבינתחומי הרצליה
המרכז הבינתחומי הרצליה
(עמית שעל)
שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון, שהיא יו"ר המל"ג, אמרה: "ההכרה במרכז הבינתחומי כאוניברסיטה מהווה נדבך נוסף בחיזוק ההשכלה הגבוהה בארץ. הבינתחומי הוא מוסד עם סדר יום חדשני, יצירתי עם דגשים בינלאומיים".
יו"ר הוועדה לתכנון ולתקצוב של המל"ג, פרופ' יפה זילברשץ, אמרה: "אני מקדמת בברכה כינון לראשונה בישראל של אוניברסיטה שאינה מתוקצבת. המהלך יוביל להמשך פיתוחה של מערכת אקדמית משגשגת במדינת ישראל".
סיו"ר המל"ג, פרופ' אדו פרלמן, אמר: "המרכז הבינתחומי פעל מיום הקמתו לעידוד בינלאומיות בפעילותו האקדמית ולעידוד רב-תחומיות בהוראה ובמחקר".
3 צפייה בגלריה
טקס הענקת תארים של בוגרי המרכז הבינתחומי אקדמאים סטודנטים
טקס הענקת תארים של בוגרי המרכז הבינתחומי אקדמאים סטודנטים
טקס הענקת תארים של בוגרי המרכז הבינתחומי הרצליה
(צילום: יותם פרום)
יו"ר דירקטוריון הבינתחומי הרצליה, פרופ' אמנון רובינשטיין, אמר: "הפיכת הבינתחומי לאוניברסיטה היא אבן דרך חשובה בהתפתחות מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל".
יו"ר התאחדות הסטודנטים שלומי יחיאב: "צריך לחזק את מוסדות ההשכלה הגבוהה המתוקצבים כדי לאפשר הזדמנות שווה להשכלה גבוהה לצעירי ישראל. עם זאת, רמת ההוראה המרשימה, התפתחות המחקר, החשיבה היזמית והחיבור למרחב התעסוקתי הקיימים במרכז הבינתחומי ראויים להכרת המדינה".