סגור
Dun's 100

סבלנות בעסקים , הסוד להצלחה

במשך השנים הניסיון מראה שכל אחד יכול לעשות עסקים בצורה כלשהי, החוכמה היא לעשות אותם רק כאשר אתה מבין מה אתה עושה

כל אחד שיש לו שאיפות להיכנס לעולם העסקים ויש לו בסיס הבנה כלשהו איך מרוויחים כסף יודע מה הוא צריך לעשות בשביל להצליח , אבל למה לא כולם מצליחים לעשות את זה?
התשובה היא פשוטה – חוסר סבלנות.
זכורה לי היטב האימרה של המרצה שלי בקורס למימון בשיעור בו למדנו הערכת שווי באמצעות היוון רווחים , כאשר המרצה נשאל על ידי אחד הסטודנטים " האם כל המשקיעים משתמשים בכלים שאתה מלמד אותנו על מנת להעריך שווי של השקעה ? "
התשובה של המרצה היתה מפתיעה ובזמנו לא הבנתי עד כמה היא היתה נכונה. המרצה ענה "כל המשקיעים מכירים את הכלים להערכת שווי אבל בסופו של דבר הפעולה שתניע את רובם המוחלט לבצע השקעה הוא הרגש "
אנשים לא מבינים עד כמה האימרה הזאת נכונה לגבי כל סוגי ההשקעה בעולם העסקים , הן אם מדובר בפתיחת עסק חדש, ניהול עסק קיים , השקעה בנדל"ן או השקעה במניות רובם המוחלט של האנשים יבצעו את ההחלטה הסופית על פי הרגש ולא על פי הנתונים והחישובים שהם ביצעו במהלך תהליך בחינת ההשקעה.
לפעולה בעולם העסקים המתבצעת על בסיס הרגש לא ניתן לקרוא השקעה אלה בשמה הידוע "ספקולציה".
דוגמא לספקולציה לעומת השקעה בניהול עסק הינה פתיחת עסק בתחום בו היזם המתחיל חושב שסוג העסק הספציפי הזה יצליח מפני שהוא ראה מישהו אחר עם עסק דומה המראה סימני הצלחה - טעות זו נפוצה ביותר בענף שירותי האירוח והאוכל הידוע באחוז ההישרדות הנמוך ביותר במשק.

1 צפייה בגלריה
יוני אלקונין
יוני אלקונין
יוני אלקונין
(צילום: יח"צ)


הפעולה הנכונה לעשות במקרה של יזם הרוצה לפתוח עסק חדש הינה לבצע סקר שוק ולבחון את הביקוש וההיצע בתחום הפעילות המבוקש , לאחר מכן להכין טבלת אקסל או דוח רווח והפסד משוער הכולל הכנסות חודשיות משוערות על פי סקר השוק שביצע בניכוי הוצאות קבועות ומשתנות על מנת לבחון את הכדאיות הכלכלית של העסק לאחר מכן עליו להכין תוכנית עסקית מפורטת עם יעדים לטווח קצר , טווח בינוני וטווח ארוך ולתכנן תוכנית ברת ביצוע כיצד הוא מגיע ליעדים אלה.
הפעולה הנכונה דורשת משאבים מסויימים , השקעה של המון זמן ריכוז ומאמץ ורק במידה שלאחר הבחינה המעמיקה היזם מגיע למסקנה שהעסק בעל פוטנציאל עסקי עליו להמשיך בזהירות עם הקמתו .
לצערם של יזמים מתחילים רבים , הם מתעלמים לחלוטין מהפעולה הנכונה ובוחרים לפעול על פי הרגש – החלטה זו גורמת לפעולה שהם עושים להיקרה ספקולציה או בשפה פשוטה יותר הימור כאשר הסיכוי שההימור הזה יצליח הוא לא גבוהה יותר מאשר הימור בקזינו וגם אם ההימור יצליח ניהול עסק על פי מדיניות ספקולטיבית לא סביר שיחזיק לאורח זמן
דוגמא נוספת לצורך בסבלנות בעולם העסקים הינה בהשקעה במניות או בתאור המדויק יותר , השקעה בחברות הנסחרות בבורסה .
השקעה במניות דורשת הבנה מעמיקה על האופן שבו מתנהלת חברה גדולה בנוסף לידע בסיסי בחשבונאות פיננסית , חשבונאות ניהולית , מימון וניתוח דוחות כספיים , אדם שאין לו את הידע כיצד יש לנהל חברה גדולה , מאוד לא סביר שיצליח לנתח דוחות כספיים של חברה גדולה מהסיבה הפשוטה שהוא לא יודע האם החברה מתנהלת בצורה תקינה או לא.
ניתוח דוחות כספיים של חברה אחת בצורה מלאה יכול להימשך תקופה של מספר חודשים ואף יותר על מנת להעריך את המחיר האמיתי שהחברה שווה לעומת המחיר שבו היא נסחרת בבורסה , בודדים האנשים שפגשתי הפועלים בצורה הזאת – השקעה מהסוג הזאת נקראת השקעת ערך .
טעות נפוצה של הרבה אנשים המעוניינים להשקיע בבורסה היא לרכוש מניות על פי המוניטין של החברה , פעולה מהסוג הזה אינה נקראת השקעה וניתן לקרוא לה ספקולציה.
לא ניתן לבחון כדאיות השקעה בחברה על פי הגודל, המוצר או הפופולריות של חברה מסוימת , בעולם העסקים אין חברה לא טובה , יש מחיר לא טוב , ועל מנת להבין האם המחיר שדורשים בעבור רכישת מניות בחברה הוא גבוהה או נמוך בהשוואה לשווי האמיתי שלה חייבים לבצע ניתוח מעמיק של הדוחות הכספיים של החברה , אין קיצורי דרך.
דוגמא אחרונה לצורך בסבלנות בעולם העסקים הינה בענף הנדל"ן.
בעולם הנדל"ן בוחנים השקעה על ידי מדדים רבים ביניהם שווי הקרקע , עלות הבניה , איכות הבניה , מיקום הנכס , היצע וביקוש בשוק לסוג הנכס המבוקש ,פוטנציאל השבחה של הנכס המבוקש , תשואה על ההשקעה מההכנסות השכירות , רווח על ההשקעה במקרה של מכירה ומבחנים רבים נוספים.
דוגמא לספקולציה או הימור בתחום הנדל"ן הינה רכישת קרקע אשר אינה מיועדת לבניה באיזור הפריפריה בתקווה כי הערך שלה יעלה , עצם רכישת הקרקע לעצמו אינו דבר רע אבל ביצוע עסקה שכזאת אינה יכולה להתבסס על חישוב או בדיקה כלשהי שכן כל עצם מטרת הרכישה מתבסס על תקווה לשינוי עתידי ביעוד הקרקע אשר בתקופת הרכישה אינו מופיע בתוכנית המתאר ואין מידע שניתן להתבסס עליו האם ומתי שינוי כזה יקרה ולכן לפעולה מהסוג הזה הייתי קורה ספקולציה או הימור שהתוצאה שלו אינה ידועה .
מנגד , השקעה חכמה בנדל"ן תתבצע על ידי עריכת מחקר מקיף לגבי היצע וביקוש באיזור המבוקש לאחר סקר שוק לגבי המחירים באיזור , המחקר צריך לכלול גם את בחינת מחירי השוק עבור מכירה ועבור השכרה על מנת לאפשר תחשיב של תשואה על ההשקעה , הכרת המחירים הינו רק שלב בסיסי בניתוח ההשקעה , יש לבחון את התב"ע ותוכנית המתאר במטרה להבין האם קיים פוטנציאל השבחה עתידי להשקעה , במידה והכל מסתדר והנכס נסחר במחיר הוגן יש לבדוק את המבנה , את עלות הכנת המבנה להשכרה במידה ונדרש ואת כל העלויות מסביב של ביצוע העסקה כגון , עלויות משפטיות ,מימון, תיווך ומיסוי .
לסיכום , ספקולציה נובעת מסיבה אחת פשוטה : חוסר סבלנות , ומי שמצליח להתגבר על חוסר הסבלנות ומוכן לקיים מחקר מקיף לפני כל פעולה שהוא עושה בעסקים , אין שום ספק שההצלחה תגיע.
יוני אלקונין – בעלים משותף ומנכ"ל, וגה נכסים יזמות והשקעות בע"מ