סגור

מפעל לייצור סוכרזית בעיצומו של גל האומיקרון: "ירידה של 45% בתפוקה בשבוע"

בעלי קבוצת ביסקול, ליאור לוי, מתמודד כרבים מעמיתיו עם הגל הנוכחי שהוא "מבלבל ואגרסיבי". לדבריו: "המבודדים רבים ואני מג'נגל. זה כמו צונאמי, אנשים לא מפחדים להידבק"; ברקע עתרה התאחדות התעשיינים לבג"ץ, שיאפשר שינוי הגדרה של עובד מאומת שאינו סימפטומטי כחולה. אם תתקבל, עובדים יהיו זכאים לדמי בידוד מהמדינה, במקום על חשבון מכסת ימי המחלה

"בין גל הקורונה הראשון לבין הגל הרביעי של המגפה הכללים היו ברורים והנהגנו שיטות ניהול סדורות. היינו זהירים, היה ברור לנו כיצד להתמודד עם המצבים שנכפו עלינו ותפוקת הייצור נשארה יציבה אף שחל גידול בעלויות.
"בגל הנוכחי הכל שונה. הוא מתנהג אחרת, הוא הרבה יותר דינמי, מבלבל, אגרסיבי, לא בר שליטה ולא ניתן להתנהל מולו באמצעות הכלים ששימשו אותנו בגלים הקודמים. הדינמיקה שלנו בגל הנוכחי חייבת להיות שונה. במצב הזה צריך להיות סופרמן כדי לייצר ולייצא", אומר ליאור לוי, הבעלים של קבוצת ביסקול, שעוסקת בייצור של תמרוקים וממתיקים מלאכותיים בשני מפעלים בראש העין, שמעסיקים עשרות עובדים.


כמו רבים מעמיתיו, בעלים של מפעלים קטנים ובינוניים, לוי מרגיש היטב את השפעות גל האומיקרון על רצפת הייצור בשל הצורך של רבים מעובדיו להיכנס לבידוד עד לכדי השבתה מוחלטת של קווים. "אנחנו נמצאים בעולם אחר, המבודדים דה פקטו כל כך רבים, באופן שלא מאפשר לשלוט על המצב. זה כמו לנסות ולעצור גל של צונאמי. אי אפשר. העולם לא זהה למה שהיה קודם, נדרשת חשיבה אחרת. אנשים כבר מאבדים את הפחד מהקורונה, הם נדבקים על ימין ועל שמאל והנה, הגעתי למצב של 45% תפוקה פחות בתוך שבוע", אמר היום (ב') בשיחה עם "כלכליסט".

4 צפייה בגלריה
ליאור לוי ביסקול לשעבר התאחדות התעשיינים
ליאור לוי ביסקול לשעבר התאחדות התעשיינים
ליאור לוי, בעלי ביסקול
(צילום: אילן בשור)

בשונה ממפעלים שמעסיקים מאות עובדים, בתעשיות הקטנות והבינוניות כמעט שאין יתירות של כוח אדם באופן שמאפשר ניוד של עובדים בין מחלקות ותחנות ייצור. לדברי לוי, "במפעלים כמו שלי כל עובד קובע. אם טכנאי לא מפעיל קו ייצור או מנהל משמרת לא מגיע כי הם נמצאים בבידוד, אז דברים מתחילים להיתקע. אני מג'נגל. בינתיים אני דוחה יצוא לאירופה כדי לספק תוצרת לשוק המקומי".
לוי מעיד על עצמו שהוא אופטימי, מעריך שהגל הנוכחי ידעך בתוך שבועיים-שלושה, והוא כבר צופה שחודש פברואר יהיה "אגרסיבי ולחוץ" כהגדרתו בשל הצורך לסגור פערים שנוצרים בימים אלה: "אני מעריך שבשבועות הקרובים תהיה ירידה נוספת בתפוקת הייצור, אבל היא תעלה בחזרה".
אלא שגם אז הוא ימצא את עצמו מול שרשרת אספקה מקרטעת של חומרי גלם שמחירם בינתיים רק מאמיר: "יש חומר גלם מסוים שאני רוכש ב-40 דולר לקילו, ומהרגע להרגע, ממש כך, המחיר לאותו קילו זינק ל-160 דולר. הספק אומר לי שאני לגמרי לא חייב לקנות, כי יש מישהו אחר שיקנה".

4 צפייה בגלריה
מתחם בדיקות קורונה יד אליהו בתל אביב
מתחם בדיקות קורונה יד אליהו בתל אביב
מתחם בדיקות קורונה, יד אליהו, תל אביב
(צילום: יאיר שגיא)

כשברקע נמשכת הדריכות בתעשייה מחשש שגל האומיקרון ישבית קווי ייצור, התאחדות התעשיינים עתרה היום לבג"ץ בבקשה שיאפשר את הפסקת הגדרתם של מאומתים לקורונה בבדיקה מהירה (אנטיגן) ואינם סובלים מתסמינים - כחולים. אם העתירה תתקבל, עובדים אלה יהיה זכאים לדמי בידוד שבעלותם משתתפת גם המדינה.
על חשבון מכסת ימי המחלה
כיום שכרו של עובד מאומת שנשלח לבידוד ואינו סובל מתסמינים משולם על ידי מעסיקו על חשבון מכסת ימי המחלה שלו. בהתאחדות התעשיינים מבקשים את שינוי ההגדרה של עובד מאומת שאינו סימפטומטי כחולה, בשל הזינוק החד במספר המאומתים בגל הנוכחי לעומת הגלים הקודמים.
בהתאחדות התעשיינים טוענים כי לפי תחשיב שעשו על בסיס חמישה ימי בידוד לעובד שנמצא מאומת, הצפי הוא ל-5 מיליון ימי מחלה שינצלו העובדים במהלך גל האומיקרון, שמגיע בימים אלה לשיא. להערכת התעשיינים, מדובר במצב חריג וקיצוני שיוביל לעלויות של כ-2 מיליארד שקל מצד המעסיקים בחודש אחד בלבד.

4 צפייה בגלריה
רון תומר נשיא התאחדות התעשיינים כנס תחזיות
רון תומר נשיא התאחדות התעשיינים כנס תחזיות
רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים
(צילום: דנה קופל)

לטענת ההתאחדות, העלות הגבוהה של ימי המחלה שבה יישאו תעמיד אותם במצוקה תזרימית שלא יוכלו לשאת בה. "נשאים של קורונה שאינם מפתחים תסמינים מהווים חלק גדול מציבור הנדבקים בגל הנוכחי. הם לא מאבדים את כושר עבודתם, ולכן אינם זכאים לדמי מחלה", נטען בעתירה שהוגשה על ידי עו"ד שלו בראנץ ורחל הררי-ליפשיץ.
הם הוסיפו כי "ההיעדרות ההמונית של מספר רב של עובדים מקווי הייצור בעת ובעונה אחת מאיימת להכריע עסקים רבים. הטלת הנטל הכלכלי על כתפי המעסיקים, ללא מקור חוקי וללא דיון של המחוקק בסוגיה, אינה הוגנת, אינה סבירה ודינה בטלות".
"רוב האוכלוסייה יהיו מאומתים"
בעתירה נטען עוד כי בימים אלה עומד המשק הישראלי לפני צונאמי של מאומתים לקורונה, וזאת בהיקפים שטרם נראו מאז פרוץ המגפה לפני שנתיים: "הצפי הוא שרוב האוכלוסייה יהיו מאומתים, לצד מאות אלפי ילדים שאינם מחוסנים ויידרשו להישאר בבידוד בבית וידרשו את נוכחות ההורים. במציאות של עשרות אלפי עובדים חולים חדשים ליום כמות ה'חולים' על פי צו הבידוד שאינם נכנסים להגדרת 'מחלה' לפי חוק דמי מחלה יגדל לממדים מפלצתיים". בעתירה נמתחה ביקורת גם על מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש, שקבע כי "חולה" הוא גם מי שנמצא חיובי לקורונה בבדיקת אנטיגן, וזאת חרף הספקות הרבים באמינותה.
המתווה שמוצע על ידי התעשיינים מדבר על כך שאת עלויות יום הבידוד הראשון יספוג העובד, בעלות היום השני יישא המעסיק, ובעלויות של שאר הימים יישאו במשותף המדינה והמעסיקים.

4 צפייה בגלריה
פרופסור נחמן אש פרויקטור הקורונה
פרופסור נחמן אש פרויקטור הקורונה
פרופ' נחמן אש, מנכ"ל משרד הבריאות
(צילום: דנה קופל)

עורכי הדין בראנץ והררי-ליפשיץ טענו עוד כי בשונה מזני קורונה קודמים, זן האומיקרון קל יותר, ושיעור גבוה של הנדבקים בו לא מפתחים תסמינים. כראיה לכך הביאו את שר האוצר אביגדור ליברמן, שנדבק בקורונה והעיד בימים האחרונים כי הוא חש בטוב. "יש לברך את שר האוצר שחש בטוב וכי עבודתו למען המדינה מתאפשרת גם מביתו, אלא שלצדו מאות אלפי מאומתים אחרים שחשים בטוב לא יכולים לעבוד מבתיהם. עובדים אלה ומעסיקיהם מחויבים לכלות את ימי מחלתם, אם נשארו להם, רק מחמת הזהירות שנוקטת המדינה כהוראת בידוד סטטיסטית, ולא בשל אבחון מצב רפואי לאשורו", נטען.
עם הגשת העתירה אמר נשיא התאחדות התעשיינים רון תומר: "המדינה מתייחסת לאומיקרון כבעיה פרטית של העובדים והמעסיקים ומתעלמת מהמשמעויות של הנחיותיה. המעסיקים לא יכולים לעמוד לבד בעלויות האדירות של ימי המחלה שנכפו על עובדים שכלל אינם חולים, אלא נדרשים לבידוד עקב הנחיות המדינה".