סגור
בתים הרוסים ב עזה מבצע עלות השחר
הריסות בית בכיר הג'יהאד ח'אלד מנסור (צילום: AP)

אומדן נזק ראשוני ברצועת עזה: למעלה מ-600 מבנים נפגעו, מחסור בחשמל

תפוקת החשמל ברצועת עזה ירדה החל משבת ל-120 מגה-ואט ליום, בעוד שלפי הערכות הביקוש מצד כ-2 מיליון עזתים בעונת הקיץ עומד על כ-600 מגה-ואט. עוד מסר משרד ההסברה ברצועת עזה כי במגזר הבריאות מורגש מחסור משמעותי בתרופות, המוערך ב-40%

משרד ההסברה ברצועת עזה מסר אמש (שבת) כי כ-600 יחידות מגורים נפגעו במהלך ההפצצות של חיל האוויר שהחלו ביום שישי. לפי המשרד, 45 מהן כבר אינן ראויות למגורים. עוד נמסר כי במגזר הבריאות מורגש מחסור משמעותי בתרופות, המוערך ב-40%, בנוסף למוצרים רפואיים מתכלים, וכן מורגש מחסור של כ-60% באספקה למעבדות ובנק דם.
עוד מגזר שנפגע קשות מאז החל מבצע "עלות השחר" הוא החשמל, עקב עצירת הכנסת הדלקים הדרושים להפעלת תחנת הכוח היחידה ברצועה, מה שהצריך את השבתתה. לפיכך, תפוקת החשמל ברצועת עזה ירדה החל משבת ל-120 מגה-ואט ליום, בעוד שלפי הערכות הביקוש מצד כ-2 מיליון עזתים בעונת הקיץ עומד על כ-600 מגה-ואט.
בימי שגרה תפוקת החשמל ברצועה מגיעה לכ-180 מגה-ואט ליום, כשליש מתחנת הכוח העזתית והרוב בקווי הולכה מישראל. עם זאת, הלחימה הובילה גם לשיבוש קו הולכת החשמל מתוך ישראל שמזין את העיר ח'אן יונס שבדרום רצועת עזה בכ-12 מגה-ואט.
במקום זאת, העזתים יכולים להשתמש בגנרטורים, אך מדובר בחלופה יקרה: מחיר קילו-ואט חשמל מהגנרטורים מגיע ל-4 שקלים, פי 8 ממחיר החשמל המסופק על ידי חברת החשמל המקומית.
בעיית אספקת החשמל מאיימת גם על אספקת המים של רוב העזתים, שמשתמשים במשאבות כדי לשאוב מים. עוד לפני המבצע הצבאי אזורים נרחבים בעזה סבלו מקיצוב מים, ולכן עיריות ומוסדות רלוונטיים סיפקו לאזורים אלו, בעיקר מחנות פליטים, מים לפי לוח חלוקה שנקבע מראש.