סגור
ח"כ שלמה קרעי
שר התקשורת שלמה קרעי (צילום: אבי מועלם)

התוכנית החדשה של קרעי לפגיעה בתאגיד: איסור על פרסומות וחסויות והפרטת תדרי הרדיו

האיסורים וההגבלות ששר התקשורת מנסה לקדם בחוק ההסדרים יגדעו כ-13% מהכנסותיו השנתיות של התאגיד - בסך 100-80 מיליון שקל - וכן יכשירו את השטח להקמת תחנת רדיו ימנית ומתוקצבת שתתחרה ברשת ב'. זאת לאחר שהתוכנית לקיצוץ התקציב הכולל של התאגיד הוקפאה לאחרונה

התוכנית החדשה של שר התקשורת שלמה קרעי לחבלה בתאגיד השדיור הציבורי כוללת איסור על שידור פרסומות וחסויות, והפרטת תדרי הרדיו שבשליטתו. זאת לאחר שתוכניתו לפגוע בתקציב הכולל של התאגיד הוקפאה לאחרונה.
אף שהמדינה מתקצבת את תאגיד השידור הציבורי ב-650 מיליון שקל בשנה, חלק ניכר מתקציבו מגיע משידור חסויות בטלוויזיה ופרסומות בתחנות הרדיו השונות. הכנסות אלה מוערכות בסך של בין 80 ל-100 מיליון שקל בשנה, ומהוות נדבך משמעותי בתקציב התאגיד.
אולם, גורמים במשרד האוצר אוצר אישרו לכלכליסט שקרעי, מנסה לקדם במסגרת חוק ההסדרים איסור על התאגיד למכור פרסומות וחסויות, וכך למעשה לגדוע כ-13% מהכנסותיו השנתיות. המידע פורסם לראשונה על ידי העיתונאי רביב דרוקר.
איסור שכזה לא רק יפגע משמעותית בהיקף היצירה והפעילות השוטפת של התאגיד, אלא גם מנוגד לחלוטין להצהרות עבר של קרעי לפיהן מטרתו היא להפסיק את התמיכה הציבורית בתאגיד, בין אם באמצעות הפרטתו ובין אם באמצעות סגירתו. לו היה פועל בהתאם לעיקרון שעליו הצהיר, היה קרעי מקדם הסדר שיאפשר לתאגיד להרחיב את היקף הפרסומות שהוא משדר, אולי בדומה להיקף הפרסומות בערוצים המסחריים.
במקביל, פועל קרעי להפרטת תדרי הרדיו של התאגיד, שוב במסגרת חוק ההסדרה. התאגיד מפעיל כיום שמונה תחנות רדיו ארציות, ובראשן כאן ב' שנחשבת לאחת התחנות המואזנות בישראל ואחראית למרבית הכנסות התאגיד מפרסומות. לפי ההערכות, צעד זה נועד להכשיר הפעלה של תחנת רדיו ימנית בתדר ארצי, באופי דומה לזה של גלי ישראל שמשדרת בגדה המערבית.
אם יצלחו שני הצעדים של קרעי, הרי שתוכל לפעול תחנה ארצית שתתחרה ישירות בכאן ב', אך שתוכל לרשום הכנסות רחבות מפרסומות בעוד על כאן ב' ייאסר לעשות זאת – מה שיציב אותה בעמדת נחיתות תקציבית (ואולם גם ישמש בעתיד עילה לקידום סגירת התחנה, שהרי היא מפסידה כספים ומהווה נטל על תקציב המדינה).
במשרד התקשורת לא התייחסו לדיווח והפנו לדוברו של קרעי, שמסר: "לא מכחישים ולא מגיבים. לא ברור מאיפה המידע הזה הגיע". הדובר לא הגיב להבהרת כלכליסט לפיה המידע התקבל ממקורות במשרד האוצר.