סגור
לשכת התעסוקה ירושלים אבטלה 4.12.23
לשכת התעסוקה בירושלים (צילום: שלו שלום)

לראשונה מתחילת המלחמה: שיעור התעסוקה חצה את ה-60%

שיעור התעסוקה עלה מ-59.9% בפברואר ל-60.4% במרץ ומתקרב לרמת השגרה של 61%. נמשכת הירידה ההדרגתית באבטלה שעומדת על 5.3% בחישוב המורחב, אבל עדיין מדובר בקרוב לרבע מיליון איש

שיעור התעסוקה חצה לראשונה מאז תחילת המלחמה את ה-60%, לאחר שעלה מ-59.9% בפברואר ל-60.4% במרץ - כך לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) המתפרסמים היום (ב'). הנתון מתייחס לשיעור בני ה-15 ומעלה העובדים מתוך כלל האוכלוסייה (לא כולל חל"ת). עם זאת, הנתון טרם חזר לרמת השגרה שהיא כ-61%.
נמשכת גם הירידה ההדרגתית באבטלה, אבל גם בנתון זה עדיין אין חזרה לשגרה. שיעור האבטלה בחישוב המורחב ביותר של הלמ"ס ירד מ-5.6% שהם 255 אלף בפברואר - ל-5.3% שהם 243 אלף במרץ. כלומר, עדיין יש קרוב לרבע מיליון מובטלים לעומת כמאתיים אלף בהגדרה הרחבה בשגרה וכ-150 אלף בהגדרה הצרה.
כפי שקורה מתחילת המלחמה, שיעור האבטלה בהגדרה הקלאסית (בלתי מועסקים שמחפשים עבודה) כמעט לא משתנה. הוא ירד מ-3.2% בפברואר ל-3.1% במרץ. את חוסר הרלבנטיות של הנתון הזה כרגע ממחישה העובדה שהוא נמוך משיעור האבטלה הקלאסית בספטמבר, לפני המלחמה, שעמד על 3.4%. זה נובע מכך ששיעור האבטלה הקלאסי מאתר רק מי שאיבדו את עבודתם ומחפשים עבודה. הוא אינו כולל את מצבי הביניים שמאפיינים את המלחמה כמו חל"ת או הורים שמנוטרלים מעבודה.
שיעור האבטלה כולל אנשים שנעדרו זמנית כל השבוע שלפני הסקר מעבודה מסיבות כלכליות ירד לעומת זאת מ-4.4%% שהם 197 אלף איש בפברואר ל-4.1% שהם 186 אלף איש במרץ. זהו הנתון המשולב של מובטלים קלאסיים ואנשים בחל"ת. זהו גם הנתון שהאוצר מייחס לו את החשיבות הרבה ביותר בימי משבר, ולכן סביר שהוא יראה בירידה הזו חזרה לשגרה. אחת הסיבות העיקריות לירידה הזו היא העובדה שהקלות החל"ת לא הוארכו מעבר לדצמבר ולכן החל"ת הפסיק להיות אטרקטיבי מבחינת עובדים ומעסיקים.
שיעור האבטלה במובן הרחב ביותר, שכולל מובטלים קלאסיים, נעדרים בשבוע האחרון וגם מתייאשים מחיפוש עבודה, ירד כאמור מ-5.6% בפברואר ל-5.3% במרץ. באוקטובר, החודש הראשון של המלחמה, נסק שיעור האבטלה המורחב ל-10.4%, כך שבסך הכל היתה התאוששות ניכרת. אולם, זה עדיין נתון גבוה משיעור האבטלה המורחב בספטמבר (לפני המלחמה), שעמד על 4.2% שהם 192 אלף איש.