סגור
סינרג'י כבלים בע"מ
מפעל סינרג'י כבלים בשדרות

הממשלה מתכוונת לבטל הטבה למפעלים בשדרות ובעוטף עזה

כיום, מפעלים משדרות ומיישובי העוטף שמתמודדים על מכרזים ממשלתיים מקבלים עדיפות על חברות זרות גם אם הצעותיהם גבוהות ב-20%; ואולם הוראת השעה שמאפשרת זאת לא כלולה כרגע בהחלטה לחיזוק הדרום שאמורה לאשר הממשלה בשבועות הקרובים; באוצר אומרים כי ההטבה "לא נכונה ופוגעת בכלכלה"

בזמן שהממשלה עסוקה בקידום חוקים שיחלישו את מערכת המשפט ויטיבו עם ראש הממשלה הנאשם בפלילים – היא מתכוונת לבטל בימים הקרובים הטבה שניתנה למפעלים בשדרות ובעוטף עזה בשל תכיפות סבבי הלחימה באזור.
מדובר בהוראת שעה שחלה על מפעלים שמרוחקים עד 7 קילומטר מגדר המערכת בעזה שמשפרת את מעמדם של מפעלים אלה לעומת מפעלים בשאר אזורי הארץ במסגרת מכרזים ממשלתיים.
מתוקף הוראה זו, מפעלים משדרות ומיישובי העוטף שמתמודדים על מכרזים לקראת הפיכתם לספקים של גופים ממשלתיים, מקבלים במסגרת ההליך העדפה על חברות מחו"ל וזאת גם אם ההצעה הכספית שהניחו גבוהה בעד 20% מזו של חברה זרה. בשאר האזורים מפעלים ישראליים מקבלים העדפה של 15% מעל ההצעות של חברות מחו"ל וזאת מתוקף העדפת תוצרת הארץ שמעוגנת בחוק חובת המכרזים.
ההטבה ניתנה למפעלים בעוטף עזה בספטמבר 2014, שבועות ספורים לאחר המבצע צוק איתן וזאת במסגרת חבילת הטבות שהעמידה הממשלה, גם אז בראשות נתניהו, לשדרות וליישובי העוטף במטרה לחזק את החוסן החברתי שלהם בתום מבצע שנמשך 50 יום.
תקופת הלחימה הממושכת לוותה בשיבושים ובהשבתות תכופות בפעילות הייצור בכל המפעלים באזור, תוך ירידה חדה בפריון ובתפוקות ואיתן גם צניחה במכירות וברווחים ובממשלה סברו כי סל ההטבות שהיא תעמיד למפעלים אלה, יקל עליהם נוכח נסיבותיהם המיוחדות.
אלא שבימים האחרונים פנו מנהלים של 10 מפעלים בשדרות ובעוטף עזה לראש הממשלה ולשרי האוצר והכלכלה במכתב בהול על רקע מידע שהובא לרשותם ולפיו בכוונת הממשלה לאשר בשבועות הקרובים החלטה רחבה לחיזוק החוסן האזרחי בדרום – אך לא היא לא כוללת את חידוש הוראת השעה המשפרת את מעמד המפעלים במכרזים.
מנהלי המפעלים כתבו לראש הממשלה ולשרים כי כפי שהמצב הביטחוני לפני כ- 9 שנים זיכה אותם בהטבה המדוברת ראוי שיזכה אותם בה גם כעת כי לא השתנה מאז דבר: "המצב באזור ממשיך להיות רגיש ושברירי, מה שממחיש היטב את הצורך בחידוש הוראת השעה כדי לתמוך בתעשייה ובעובדים. המפעלים סובלים חדשות לבקרים מהעימותים שבין ישראל לארגוני הטרור ומפצצות המרגמה שנורות לעבר העוטף. לא אחת הושבתו מפעלים בשל המצב תוך אבדן של כוח אדם איכותי שנטש את האזור".
על המכתב חתומים בין השאר מנכ"ל נירלט, עמרי לוטן, שמעסיק כ-400 באחד מיישובי העוטף, מנכ"ל סינרג'י כבלים, רונן יחזקאל, מנכ"ל ספקטרוניקס, בועז הראל, ומנכ"ל מירז תעשיות אבנר שחם.
בדיון שקיימה היום (א') ועדת הכספים של הכנסת הזהירו תעשיינים מהדרום כי אי חידוש הוראת השעה תפגע במסוגלותם להתחרות במכרזים מול חברות. לפי הבעלים של סינרג'י, רונן אלעד, "המשמעות לא לפעול תחת אותה העדפה של תוצרת הארץ היא שלא נהיה מסוגלים להתמודד בעולמות של המכרזים". נשיא התאחדות התעשיינים, רון תומר דרש להשאיר את ההטבה לזכות התעשיינים בעוטף ולקריאתו הצטרף גם יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני.
נציגי משרד האוצר טענו מנגד כי שימור המצב הקיים "לא נכון ופוגע בכלכלה" כהגדרתם, ואמרו כי במקום לתמוך במפעלים אלה באמצעות תוספת רכיב ייחודי במכרזים – יעברו למנגנון של תמיכה ישירה שפרטיו יוצגו בהמשך.
יו"ר הוועדה גפני ביקר את האוצר בחריפות, הורה לאגף התקציבים לחדש את הוראת השעה האמורה והטיח בנציגיו: "ערב התקציב אנחנו מאבדים אמון באגף התקציבים. יש פה קונצנזוס של כל הסיעות, אלה הטבות שחייבות להינתן. בלי הטבות אלה תקציב המדינה לא יאושר".
החלטה סופית תתקבל בימים הקרובים.