סגור
ריגול ממשלתי ניטור המוני פרטיות מצלמות מעקב 3
כתב אישום, בכפוף לשימוע, נגד נושאי משרה ושתי חברות בקבוצת חברות טכנולוגיות המודיעין אביליטי (צילום: שאטרסטוק)

פרסום ראשון
כתב אישום על עבירות יצוא ביטחוני ומרמה נגד קבוצת טכנולוגיות המודיעין אביליטי

החקירה נגד אביליטי, שפיתחה מערכת ליירוט תקשורת נתונים ומיקום גאוגרפי עבור גופי צבא ומשטרה, נפתחה בספטמבר 2019, ועל פרטיה הוטל צו איסור פרסום. במחלקה הכלכלית בפרקליטות הוחלט לזמן את החברה ונושאי משרה בה לשימוע. אביליטי גיבשה לאחרונה הסדר פשרה עם רשות ני"ע האמריקאית בתביעה על מצגי שווא בעסקת מכירת כלי יירוט לסוכנות משטרתית בדרום אמריקה

המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה החליטה לאחרונה להגיש כתב אישום, בכפוף לשימוע, נגד נושאי משרה ושתי חברות בקבוצת חברות טכנולוגיות המודיעין אביליטי בגין עבירות על חוק הפיקוח על יצוא ביטחוני (אפ"י), מרמה ועבירות כלכליות – כך נודע ל"כלכליסט".
קבוצת אביליטי, הנסחרת כדואלית בארה"ב ובתל אביב ומנייתה נמצאת בהשעיה, פיתחה מערכת ליירוט תקשורת נתונים ומיקום גאוגרפי עבור גופי ממשלה, צבא ומשטרה. נגד שתי החברות בקבוצה – אביליטי תעשיות מחשבים ותוכנה; ואביליטי מערכות ביטחוניות – נפתחה בספטמבר 2019 חקירה פלילית בחשד לביצוע עבירות מרמה על חוק היצוא הביטחוני, הברחה וכן עבירות הלבנת הון במסגרת פעילותן העסקית בחו"ל.
על פרטי הפרשה, שבצוות החקירה שניהל אותה היו שותפים היאחב"ל (היחידה הארצית לחקירות בינלאומיות ופשיעה חמורה במשטרה), המלמ"ב (הממונה על הביטחון במשרד הביטחון) ורשות המסים, הוצא צו איסור פרסום.
החברות החשודות בקבוצת אביליטי - שבעלי המניות העיקריים בה הם מנכ"ל החברה אנטולי חורגין ומנהל הטכנולוגיה הראשי אלכסנדר אורובסקי – הושעו ממרשם היצוא הביטחוני בסמוך לפתיחת החקירה.
ביולי 2022 פתחה קבוצת אביליטי גם בהליכי חדלות פירעון בשל חובות של כ-150 מיליון שקלים ומונה לה נאמן.
לאחרונה, כפי שדווח לראשונה ב"כלכליסט", אביליטי הגיעה להסכם פשרה עם רשות ני"ע האמריקאית (SEC), במסגרת תביעה שהוגשה נגדה על הונאת משקיעים, לפיו היא תשלם סכום של 6.5 מיליון דולר.
במסגרת התביעה, שהוגשה ביוני 2019, נטען שהחברה ובעלי המניות בה חורגין ואורובסקי הציגו מצגים מרמתיים לבעלי המניות כדי לאשר עסקה למיזוג הפעילות של אביליטי לשלד בורסאי בשם קיימברידג' שנסחר בנאסד"ק.
כדי לשכנע את בעלי המניות להצביע בעד הצעת המיזוג, הנתבעים טענו בפני בעלי המניות של החברה כי בידיהם מוצר חדש שישנה את "כללי המשחק" בדמות יירוט סלולרי. כמו כן הם הציגו צבר הזמנות שנעשה לכאורה על ידי סוכנות משטרתית בדרום אמריקה. לפי התביעה, היה מדובר במצגי שווא.