סגור

יו"ר ועדת הכלכלה: נשקול להעביר לכנסת את הסמכות לסגור סניפי בנק

ח"כ מיכאל ביטון הכריז במהלך דיון בנושא כי ידרוש משר האוצר להגיע לדיון הבא, ונזף ברשות התחרות, רשות שוק ההון והפיקוח על הבנקים, שלדעתו לא מפקחים מספיק טוב גם על נושא העמלות הנגבות בכספומטים הפרטיים. ביטון: "כפל העמלות הוא חמור; יש חברה אחת שמחזיקה ב-76% מהתחום"

במהלך דיון סוער שהתקיים היום (ב') בוועדת הכלכלה של הכנסת, בנושא סגירת סניפי בנקים והעמלות הנגבות בכספומטים הפרטיים, אמר היו"ר, ח"כ מיכאל ביטון, ש"אם לא יספרו אותנו נביא חוקים, ואם לא יספרו אותנו בכנסת לא נצביע בכנסת. על עוולות לעניים שווה להפיל ממשלה. עד היום ממשלות נפלו על משברים פוליטיים, מדיניים וענייני דת ומדינה - ואולי יש סוף סוף הזדמנות לצאת למלחמת חורמה לטובת העניים".
זעמו של ביטון הופנה לכיוון רשות התחרות, רשות שוק ההון והפיקוח על הבנקים, שלדעתו לא מפקחים בצורה מספקת על תחום הכספומטים הפרטיים. ביטון אמר בדיון כי "אנחנו מבקשים מרשות התחרות לבדוק האם יש מונופול של חברה שמחזיקה ב-76% מהתחום. דבר חמור נוסף הוא כפל העמלות - לבנק ולחברה פרטית או לחברה פרטית שנמצאת בבעלות עקיפה וישירה של בנק דיסקונט, שמרוויח גם מעמלת שורה וגם מהחברה הבת. רשות התחרות לא עושה את תפקידה באופן נחוש, ורשות שוק ההון לא מוכנה להגיד שהיא אחראית על העמלות והתחרות. גם המפקח על הבנקים צריך לבדוק את חברות הבת שמקימים הבנקים".
ביטון הכריז כי הוא דורש משר האוצר אביגדור ליברמן והשרה לשוויון חברתי מירב כהן, להגיע לדיון הבא בנושא, שיתקיים בעוד כחודש וחצי. נזכיר, כי לוועדה יש סמכות להחליט כי שר מסוים יופיע לפניה. ביטון הסביר את הדרישה באמצעות מטאפורה מעולם הכדורגל, החביב גם על שר האוצר, ואמר "היינו פה במשחק כדורגל ולא הכנסנו גול. אולי אם שר האוצר, המאמן, יבוא לדיון הבא - השחקנים יבקיעו".
סגנית המפקח על הבנקים, עודדה פרץ, הציגה את תפיסת העולם של הפיקוח ואת הנתונים בהשוואה בינלאומית. פרץ עמדה על כך כי גם האזרחים הותיקים עוברים לבצע פעולות בדיגיטל במקום בסניפים, ואמרה כי בנוסף, הפיקוח מקדם תכניות להעצמה דיגיטלית בקרב אזרחים ותיקים וקבע קדימות במתן שירותים בנקאיים לאזרחים ותיקים בטלפון ובסניף.
1 צפייה בגלריה
סניף בנק זירת הנדל"ן
סניף בנק זירת הנדל"ן
סניף בנק
(צילום: ארווין)
פרץ טענה כי בישראל יש שיעור גבוה במיוחד של סניפי בנקים בהשוואה בינלאומית, וגם קצב סגירת הסניפים נמוך בהשוואה בינלואמית. לדבריה, כיום יש נוהל מפורט לתהליך סגירת סניף בנק, בשנים האחרונות יש ירידה במגמת סגירת סניפי הבנקים ומרבית הבקשות לסגירה אינן מתקבלות בפריפריה, אלא במרכזי הערים. נזכיר, כי הפיקוח קידם בעבר סגירת סניפי בנקים בכדי להביא להתייעלות המערכת הבנקאית.
בנוגע לכספומטים אמרה פרץ כי 89% מהמשיכות מבוצעות במכשירים הבנקאיים ולא בכספומטים הפרטיים, וכי כמות המכשירים האוטומטיים למשיכת כסף גבוהה ביחס לעולם.