סגור
מפעל סולבר באשדוד
מפעל סולבר באשדוד (צילום: גדי קבלו)

עקב חשש מפגיעה במפעל סולבר: התנגדות בוועדת הכספים לביטול המכס על שמן לבישול

באוצר מבקשים לבטל את המכס על יבוא שמני סויה, קנולה וחמניות כחלק מהמאבק ביוקר המחיה; אולם בוועדה חוששים כי המהלך יפגע בפעילות של מפעלי סולבר באשקלון ובאשדוד; מנכ"ל המפעל: "אנחנו תחרותיים ורווחיים ולא ביקשנו אגורה אחת מהמדינה. אנחנו פשוט מבקשים שיאפשרו לנו להמשיך להתקיים"

חברי ועדת הכספים של הכנסת מתחו ביקורת חריפה על משרד האוצר בשל כוונתו לבטל את המכס על יבוא שמן באופן שיסכן את המשך פעילות מפעלי סולבר באשקלון ובאשדוד, שמעסיקים כ-200 עובדים ישירים ועוד עשרות עובדים עקיפים.
המכס שהמדינה גובה על יבוא של שמני סויה, קנולה וחמניות עומד על 4% ובכוונת האוצר לבטל אותו לחלוטין במסגרת המאבק ביוקר המחיה.
מנכ"ל סולבר טל שמעון הזהיר בדיון בכנסת מפגיעה בלתי סבירה בפעילות החברה, שרווחיותה עומדת על כ-3% בלבד בשנה. לדבריו, החברה הביעה לפני משרד האוצר את נכונותה לבטל את המכס על בקבוקי שמן המשווקים למשקי הבית, אך מבקשת להותיר את המכס בשיעור של 4% על מכלי שמן בנפח של 5 ליטרים המשווקים בעיקר ללקוחות מוסדיים.
עמית גולדמן, נציג אגף התקציבים בדיון, טען כי שמן סויה משמש לייצור של מוצרי קצה רבים בתעשיית המזון וכי מחיר השמן מתגלגל אל הצרכן באופן שגורם לעיוות שוק ומשפיע על יוקר המחיה.
שמעון אמר כי בעוד מדינות רבות מגנות על יכולות הייצור שלהן באמצעות מכסים בגובה של עשרות אחוזים, הסרת המכס בישראל תפגע אנושות בתעשיית השמן המקומית: "אנחנו תחרותיים ורווחיים ולא ביקשנו אגורה אחת מהמדינה. אנחנו פשוט מבקשים שיאפשרו לנו להמשיך להתקיים".
סולבר נמצאת בבעלות שמעון בר קמה וניר פלס, שרכשו את החברה ב-2016 מקואופרטיב המזון האמריקאי CHS. מפעלי החברה שבאזור התעשייה הצפוני של אשדוד ובאזור התעשייה הדרומי באשקלון פועלים במשך חמישה ימים וחצי בשבוע ומושבתים בסופי שבת משיקולי כשרות, מה שלדברי המנכ"ל מייצר לחברה פחת של כ-7 מיליון שקל בשנה. "לאורך כל סבבי הלחימה שהיה בשני העשורים האחרונים בעזה והדרום המפעל היה חשוף לירי מסיבי, אבל המשכנו לפעול בלי להשבית את הייצור לרגע בהיותנו חברה חיונית למשק", אמר שמעון ל"כלכליסט".
לעומת האוצר, משרד הכלכלה והתעשייה, התאחדות התעשיינים ומשרד החקלאות התנגדו נחרצות להסרת המכס. במשרד החקלאות טענו כי תוצרי לוואי של השמנים בסולבר משמשים להכנת מספוא לבעלי חיים. יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, קרא לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' לסגת מהתוכנית ודרש ממשרדי האוצר והכלכלה מענה בנושא בתוך ארבעה ימים.
לדברי גפני, "אנחנו דורשים מהאוצר בכל תוקף לא לקדם את התוכנית, ואם צריך - נקרא לשר האוצר שיבוא לדיון בוועדה. אם המדינה תעביר את זה, אולי היא תחסוך כמה שקלים אבל תפסיד הרבה יותר במקומות אחרים".