סגור

אחרי הכלים החד-פעמיים: באוצר רוצים להטיל מס גם על משקאות ממותקים

לפי גורמים באוצר, הטיוטה עוד עוברת שינויים ולא ידוע מה יהיו הכנסות המדינה כתוצאה מהמהלך. בשלב זה, המיסוי יחול רק על משקאות ממותקים, אך יש להניח כי צעד כזה עשוי להתרחב למזונות מזיקים נוספים

במשרד האוצר מגבשים מס קנייה נוסף, הפעם על משקאות ממותקים. באוצר אומרים כי בשלב זה הטיוטה עוד עוברת שינויים וקשה לקבוע מה יהיו הכנסות המדינה כתוצאה מהמהלך הזה. עם זאת, המס צפוי להיות בגובה שיביא לשינוי התנהגות משמעותי בהרגלי הצריכה. בשלב זה המיסוי יחול על משקאות ממותקים, אך יש להניח כי צעד כזה עשוי להתרחב למזונות מזיקים נוספים.

1 צפייה בגלריה
משקאות קלים משקה מתוק פפסי מקס קוקה קולה
משקאות קלים משקה מתוק פפסי מקס קוקה קולה
משקאות קלים בסופר
(שאול גולן)
המיסוי יחול על כל המשקאות המתוקים, ויכלול גם מיצים טבעיים, וגם משקאות דיאט. המס יוטל בשיעור קבוע לפי כמות הסוכר שבמשקה (מס גבוה יותר למשקאות שיש בהם למעלה מ-5% סוכר), ולפי גודל המיכל (מס גבוה יותר לליטר משקה באריזה קטנה). המס לא יתחשב במחיר הבסיס של המוצר, ובכך הוא צפוי להיות רגרסיבי, כלומר, שכבות חלשות שנוטות לקנות משקאות זולים יותר, ישלמו מס בשיעור גבוה יותר.
למס יש שלוש מטרות - להביא לשינוי התנהגות של האזרחים, להגדיל את הכנסות המדינה ממסים ולהקטין את ההוצאות על הבריאות, זאת על ידי שיקוף העלות הצפויה למדינה בעיקר בשירותי הבריאות, כתוצאה מצריכה מוגברת של מזון מזיק.
מיסוי מזון מזיק הוא צעד שנהוג במדינות רבות בעולם, ורמת האפקטיביות שלו גבוהה. הדיונים על מיסוי מזון מזיק בישראל אינם חדשים, וכבר בוועדה שהקים משרד הבריאות ב-2016, הומלץ לבחון מיסוי מזון מזיק אחרי שיבוצעו צעדים אחרים דוגמת סימון מזון. לפי נתוני ה-USDA, צריכת הסוכר לנפש בישראל עומדת על כ-56 ק"ג בשנה, וישראל נמצאת במקום העשירי.
גם צעד מיסוי זה נתפס כצעד שעשוי לפגוע דווקא בשכבות החלשות, זאת מכיוון שהשכבות החלשות מוציאות יותר מהכנסתם על תצרוכת מזון, ולכן כל מיסוי בתחום המזון משפיע עליהם יותר. ובנוסף, הנתונים מלמדים כי השכבות החלשות צורכות יותר משקאות ממותקים מן השכבות החזקות בחברה.
מס קנייה זה מצטרף למס הקנייה שהכריז עליו ליברמן אמש על כלים חד-פעמיים. מסי קנייה הם בסמכותו של שר האוצר, ודורשים רק אישור של ועדת כספים. כזכור, ליברמן שולט בוועדת הכספים הן בשל העובדה שיו"ר הוועדה מגיע ממפלגתו, והן בשל העובדה כי ניתנו לו מקומות רבים בוועדת הכספים. וכך נוצר מצב נדיר למדי מבחינה היסטורית, שיש לאדם אחד יכולת כמעט חופשית להעלות ולהוריד מסים.
יש להזכיר כי ליברמן התחייב כל העת כי לא יעלה מסים וכי לא מדובר בצעד נכון בעת הזו. למרות זאת, נכון לעכשיו ליברמן מדבר על העלאה של כמה מסים: העלאת הארנונה למגורים, קביעת אגרות גודש, העלאת מיסוי על כלים חד-פעמיים, וכעת מיסוי על משקאות ממותקים.
מאיגוד תעשיות המזון נמסר בתגובה: ״איגוד תעשיות המזון בוחן בשעות אלו את פרטי ההצעה. אולם יש לזכור כי תעשיית המזון והמשקאות הפחיתה למעלה מ-30 אלף טון סוכר בשנה ממוצריה במהלך שהחל לפני מספר שנים כמהלך של שיפור ההרכב התזונתי של מוצרי המזון. במשקאות קלים מדובר על הפחתה של למעלה מ-25%".