סגור

בלעדי
כך עוברים ממשרד המבקר למשרד רה"מ בלי צינון

עו"ד עדן ביזמן עבר מתפקיד המשנה למנכ"ל משרד המבקר למשנה למנכ"ל משרד רה"מ. בעבר הוא קיבל עוד 20 אלף שקל לשכר בשל עיסוק בביקורת, אבל כעת הוא קיבל פטור מצינון בטענה שלא עסק בביקורת

המשנה החדש למנכ"ל משרד ראש הממשלה עו"ד עדן ביזמן מונה לתפקידו ללא כל תקופת צינון, למרות שכיהן עד עתה כמשנה למנכ"ל משרד מבקר המדינה ולפני כן כראש מטה המבקר. לפי החוק, מי שעסקו בביקורת חייבים בתקופת צינון של שנתיים לפני שעוברים לגוף מבוקר. ביזמן קיבל פטור מתקופת הצינון ממבקר המדינה מתניהו אנגלמן, שהוא היה מהפעילים הראשיים לבחירתו.
ביזמן כיהן עד 2019 כיועץ לענייני השכלה הגבוהה של שר החינוך בנט. לפי בנט, הוא שניהל את שני המרכיבים העיקריים במאבק שלו במה שהגדיר כ"קרטל האוניברסיטאות". חלק מהזמן עבד ביזמן מול מי שהיה מנכ"ל המועצה להשכלה גבוהה מתניהו אנגלמן. ביזמן נחשב מהפעילים הבולטים למינויו של אנגלמן למבקר. לאחר שאנגלמן נכנס לתפקידו ביולי 2019 הוא מינה את ביזמן לראש המטה שלו, תפקיד שבו הוא אמור לנהל למעשה את פעילותו של המבקר עצמו. בתחילת השנה הנוכחית מונה למשנה למנכ"ל משרד המבקר.
במשך השנתיים שבהן כיהן במשרד מבקר המדינה קיבל ביזמן את התוספת הנדיבה למשכורת שמקבלים עובדי ביקורת. לפי מידע שהגיע ל"כלכליסט", שכרו ברוטו עמד על יותר מ־50 אלף שקל, כולל שעות נוספות, לעומת 30 אלף שקל שהיה מקבל כראש מטה המבקר ללא תוספת הביקורת. בעבר עובדים במשרת אמון לא קיבלו את התוספת. ועדה חיצונית שמינה המבקר יוסף שפירא החליטה שהם יקבלו אותה רק אם הם עוסקים בביקורת.
לאחרונה החליט בנט להחזיר את ביזמן לסביבתו והוא מונה למשנה למנכ"ל משרד ראש הממשלה. חוק מבקר המדינה קובע ש"עובד המשרד שעוסק בביקורת שפרש מעבודתו, לא יועסק בגוף מבוקר במשך שנתיים מיום שפרש, אלא באישור המבקר". ביזמן קיבל את האישור לעבור לתפקיד בכיר בראש ההיררכיה המבוקרת, למרות שבכירים אחרים שביקשו אישור בתקופה האחרונה לא קיבלו אותו.
1 צפייה בגלריה
עדן ביזמן
עדן ביזמן
עדן ביזמן. היה יועץ של בנט במשרד החינוך
(צילום: מאיר אליפור)
ממשרד המבקר נמסר בתגובה, ש"ההשוואה בין המקרה של ביזמן למקרים אחרים משוללת כל יסוד ומבוססת על רצון להתנגח במבקר. בתפקידיו היה אמון על מגוון נושאים כלליים ללא מעורבות בביקורת עצמה". לטענת לשכת המבקר, עובדים אחרים ביקשו קיצור תקופת צינון כדי לייצג מול משרד המבקר והגישו בקשות כלליות ולא קונקרטיות, על ביזמן נאסר לייצג את משרד רה"מ מול המבקר בשנתיים הקרובות. עוד טוענים במשרד המבקר, ש"שכרו של עו"ד ביזמן היה בהתאם לנוהגי השכר במשרד מבקר המדינה מזה עשרות שנים, ללא תלות בעיסוק בביקורת, בדומה לעובדים רבים אחרים שאינם עוסקים בליבת הביקורת".
מלשכת רה"מ נמסר כי ביזמן "נכנס לתפקידו לאחר שהתקבל במשרד אישור המבקר, שהוא הגורם המוסמך למתן אישור, ולאחר שהמגבלות שנקבעו באישור המבקר עוגנו בהסדר ניגוד העניינים שעליו חתם".