סגור
אלי גרוס מייסד ושותף ב בסדנו אליעזר גרוס
יו"ר ומנכ"ל בסדנו, ברוך אליעזר גרוס (צילום: יעקב כהן)

רשות ני"ע חוקרת את קבוצת ההשקעות בסדנו על גיוס עשרות מיליוני שקלים שלא כחוק

כפי שהותר לפרסום היום, באמצע אוקטובר רשות ני"ע עיכבה לחקירה את ברוך אליעזר גרוס - מנכ"ל, מייסד ויו"ר הקבוצה הפועלת במגזר החרדי-דתי, לאחריה שוחרר בערבות של 2 מיליון שקל. החשדות בגינם נחקר גרוס הם ביצוע עבירות של הצעה ומכירה ללא תשקיף, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ועבירות הלבנת הון

הותר לפרסום: קבוצת ההשקעות בסדנו והיו"ר והמנכ"ל שלה ברוך אליעזר גרוס עומדים במרכז חקירה של רשות ני"ע בחשד לביצוע עבירות של הצעה ומכירה של ניירות ערך ללא תשקיף, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ועבירות הלבנת הון.
באמצע חודש אוקטובר, מיד לאחר החגים, עיכבה רשות ני"ע את גרוס לחקירה לאחריה הוא שוחרר בתנאים מגבילים, אולם עד היום, לבקשתו, דבר החשדות נאסר לפרסום. גרוס שולט בבסדנו באמצעות חברת הניהול "פרנסה ניהול בס"ד", בה הוא מחזיק 57%.
מנספח הבקשה לשחרור בתנאים מגבילים שהגישה רשות ני"ע לבית משפט השלום בתל אביב עולה כי החשד הוא שבין השנים 2022-2019 פעל גרוס באמצעות קבוצת בסדנו כדי להציע ולמכור לציבור המשקיעים ניירות ערך תוך שגייס ממאות משקיעים עשרות מיליוני שקלים, וכל זאת שלא על פי תשקיף כמתחייב מהוראות חוק ניירות ערך.
"גיוס הכספים האמור נעשה, על פי החשד, תוך הטעיית המשקיעים והצגת מצגי שווא באשר לשימוש בכספים ותוך העברת כספי המשקיעים שלא לטובת ההשקעה המובטחת", כותבת רשות ני"ע בבקשתה.
החקירה החלה לאחר שבמחלקת ביקורת והערכה ברשות ני"ע עלו כבר לפני כשנה על ממצאים מחשידים לגבי פעילות קבוצת בסדנו, ובעקבות זאת הרימו דגל אדום בפני מחלקת חקירות, מודיעין ומסחר ברשות ני"ע בראשות עו"ד לביא אבנת. חוקרי המחלקה ניהלו את החקירה תחילה באופן סמוי ועלו על ממצאים אשר לטענתם מחזקים את החשדות בנוגע למעורבותו של גרוס בביצוע העבירות המיוחסות לו, ובתחילת אוקטובר קיבלו מבית המשפט צו לחיפוש ותפיסת מסמכים בקבוצת בסדנו ולזימונו של גרוס לחקירה – עד שב-19 באוקטובר החקירה הפכה לגלויה.
עוד חקרה הרשות מעורבים נוספים בפרשה, אולם כפי שציינה הרשות בפני בית המשפט, החקירה עוד נמשכת ודרושות פעולות נוספות. הרשות ביקשה מבית המשפט להורות על שחרורו של גרוס בתנאים מגבילים שהוסכמו עם סנגורו, בשל חשש משיבוש הליכי החקירה וחשש מהימלטות.
סגן נשיא בית משפט השלום בתל אביב השופט עופר נהרי קיבל את בקשתה, ושחרר את גרוס בתנאים שונים, ביניהם הפקדת דרכון, צו איסור יציאה מהארץ ל-180 יום, איסור יצירת קשר עם שאר המעורבים בפרשה, הפקדת ערבות בנקאית או מזומן בגובה חצי מיליון שקל וחתימה על שתי ערבויות צד ג' בגובה 750 אלף שקל כל אחת.
קבוצת ההשקעות בסדנו היא קבוצה ישראלית-אמריקאית שהוקמה ב-2011 בבני ברק ומונה עשרות חברות ושותפויות שונות ומגייסת זה שנים עשרות מיליוני שקלים מהציבור החרדי והדתי להשקעות בחברות סטארט-אפ ובמיזמי טכנולוגיה ונדל"ן.
"אנחנו עוסקים בגיוס המונים בציבור הדתי-חרדי ובאמצעות עשרות חברות, והרשות אמרה שיש 7 חברות מביניהן שכנראה עברנו על הכמות", אמר גרוס בדיון בביהמ"ש שנערך ב-19 באוקטובר, כשהוא מתכוון, כפי הנראה, להגבלה בחוק על כמות האנשים שניתן להציע להם לרכוש ני"ע ללא תשקיף (המספר המקסימלי לפי החוק הוא 35 איש).
גרוס סיפר בדיון כיצד הרשות פנתה אליו כבר לפני כשנה וביקשה ממנו חומרים ואמר כי שיתף עמה פעולה, עד שעוכב לחקירה. "חקרו אותי במשך 3 שעות, אבל לא הגיעו למהות מה הם חושבים שלא בסדר", אמר בדיון. "אני בניתי את העסק הזה ב-10 שנים. היום אני כבר במקום שונה לחלוטין. יש לנו שם מצוין, אנשים אוהבים אותנו, והפרסום עלול לגרום לנו נזק ענקי בלתי הפיך".
סנגורו של גרוס, עו"ד מאור ברדיצ'בסקי, אמר בדיון כי יש לו "טענות הגנה משמעותיות". הוא אמר שמעל לשנה התנהלו תכתובות עם רשות ני"ע, וכי החברה הפסיקה את פעילות גיוס הכספים שלה זה מכבר לאור דרישת הרשות שטענה להפרת החוק וכי "אין פעילות כרגע של משקיעים חדשים". עוד ביקש לאסור את הפרסום, בטענה כי הוא יפגע במשקיעים הקיימים: "טובת ציבור המשקיעים שהשקיעו בחברות האלה שלא יהיה פרסום מכפיש כרגע שיוריד את כספם לטמיון".
מנגד, נציגת רשות ני"ע חזרה בדיון על החשדות החמורים המיוחסים לגרוס: "מדובר בפרשה שבבסיס שלה חשדות חמורים של הצעה ומכירה של ני"ע לציבור ללא תשקיף לפי חוק ני"ע ועבירות של מרמה. לפי החשד, החשוד פעל לגיוס עשרות מיליוני שקלים ממאות משקיעים בניגוד לחוק".
היא הציגה לשופט דו"ח חקירה סודי לחיזוק הטענות ואמרה כי האינטרס הציבורי הוא לפרסם את החשדות: "יש כאן אינטרס להזהיר את ציבור המשקיעים. מדובר באיש שוק הון שמוכר לציבור. השקעה פיננסית שמהווה ניירות ערך". עוד היא ציינה כי מדובר רק ביום החקירה הראשון ויש ליחידה החוקרת עוד "המון פעולות חקירה והרבה מאוד מעורבים".
השופט נהרי קיבל את בקשת גרוס והטיל צו איסור פרסום לכמה ימים, אשר הוארך בהמשך, עד שהותר כעת לפרסם את הפרשה והחשדות.
יש לציין כי זו לא ההסתבכות הראשונה של גרוס וקבוצת בסדנו עם רשות ני"ע: בשנת 2017 ניהלה הרשות הליך מנהלי נגדם, בסיומו הגיעה עמם להסדר אכיפה לגבי אירועים קודמים של הצעה ומכירה של ני"ע ללא תשקיף. אז היה מדובר בכמה הצעות השקעות של הקבוצה בשנים 2011-2016, למאות משקיעים, ללא פרסום תשקיף כנדרש בחוק. במסגרת ההסדר אז הוטל על בסדנו עיצום כספי של 200 אלף שקל ועוד 200 אלף שקל על תנאי למשך שנתיים. על גרוס הוטל אז עיצום כספי בגובה 100 אלף שקל, ו-100 אלף שקל נוספים על תנאי למשך שנתיים.

בסדנו: "משתפים פעולה באופן מלא עם הרשות"

מקבוצת בסדנו נמסר בתגובה: "בימים האחרונים נחקרות פעולות מסוימות של חלק מחברות הקבוצה על ידי רשות ני"ע. החברות משתפות פעולה באופן מלא עם הרשות וסיפקו את כל החומרים המבוקשים. הקבוצה פועלת מאז היווסדה בשקיפות מלאה וכל פעולותיה מבוצעות ביושרה ובהגינות מרביים. יש לנו תשובות מצוינות לרשות בכל נושא שעלה על ידה. המשקיעים שלנו בטוחים והשקעותיהם ימשיכו להשיא ערך בעזרת ה'. אנו סומכים את ידינו על רשות ני"ע ובטוחים שאין בכוונתה ליצור תקדים על גבה של החברה, כתוצאה מפרשנות משפטית שונה לחלק מהפעולות שביצעה החברה ואשר גובו בחוות דעת משפטיות. כל המידע שהמשקיעים ביקשו בטרם ההשקעה ותוך כדי ההשקעה נמסר באופן מפורט. קבוצת בסדנו מבהירה כי בהתאם להנחיות שהתקבלו מרשות ני"ע הופסקה חלק מהפעילות אשר עשויה להוות הפרה של החוק, אולם שאר הפעילות ממשיכה כסדרה".
עוד נמסר מבסדנו כי "הקבוצה הינה בית להשקעות כשרות ואתיות ומשרתת את הציבור החרדי בישראל ובארה"ב, והיא השקיעה עד היום מאות מיליוני שקלים בעשרות מיזמים. נמשיך לפעול באחריות, בשקיפות, בחוכמה ועם סיעתא דשמיא כדי להשיא את התשואה המיטבית עבור המשקיעים ולהשקיע בחברות ישראליות מעולות מההייטק הישראלי".