סגור

שוק התעסוקה: התאוששות משמעותית ביוני אצל העצמאים

מסקירה של הכלכלנית הראשית באוצר עולה כי בעוד ביוני היו 199 אלף שכירים פחות מאשר לפני טרום המשבר, מבחינת העצמאים היו רק 9,000 פחות. עוד עולה כי ביוני חסרות למשק 380 אלף משרות ביחס לתחילת המשבר

מסקירה של מצב שוק התעסוקה שמפרסמת היום (ג') הכלכלנית הראשית במשרד האוצר עולה כי סך הביקוש לעובדים במגזר העסקי לא שב לרמתו טרום המשבר.
לפי הסקירה, מספר המשרות במשק ביוני 2021 עמד על 2.67 מיליון - נמוך ב-5.6% ממספר המשרות לפני המשבר (פברואר 2020) וב-12.5% ממספר המשרות שהיה צפוי ביוני 2021 לולא המשבר – פער של 382 אלף משרות.
הכלכלנית מציינת שבחודש יוני חלה עלייה בשיעור התעסוקה מ-56.6% ל-57.8%. אך יחסית ל-400 אלף מובטלים ולמצב שבו מסיימים דמי האבטלה, אין ספק שזו עלייה מאכזבת מאוד.
עוד עולה מהסקירה כי חלה התאוששות משמעותית אצל העצמאים. בעוד ביוני היו 199 אלף שכירים פחות מאשר לפני טרום המשבר, מבחינת העצמאיים היו רק 9,000 פחות (2%-).
1 צפייה בגלריה
הפגנה מחאה כלכלית משבר כלכלי מפגינים עצמאיים עצמאים כיכר רבין תל אביב הדגלים הירוקים דגלים 2
הפגנה מחאה כלכלית משבר כלכלי מפגינים עצמאיים עצמאים כיכר רבין תל אביב הדגלים הירוקים דגלים 2
מפגינים עצמאים בכיכר רבין תל אביב לפני כמה חודשים
(צילום: מוטי קמחי)

כמו כן גברים נפגעו יותר. 54% מהירידה במספר המועסקים במשבר הם של גברים, כאשר חלה ירידה של 112 אלף במספר הגברים המועסקים לעומת התקופה שלפני המשבר ורק 95 אלף נשים פחות.
בנוסף עולה כי המשבר פוגע יותר במי שהיה חלש ממילא. 84% מהירידה בתעסוקה פגעו בשלושת החמישונים התחתונים. 60% מהירידה בתעסוקה פגעו במועסקים ללא השכלה על-תיכונית. 30% מהירידה בתעסוקה חלו אצל פקידים ועובדי משרד, ונראה שמשרות רבות שלהם נמחקו. הסיבה היא כמובן שהמעבר של שירותים רבים לעבודה מקוונת מחקה משרות רבות הן אצל ספקי השירותים והן אצל המקבלים אותם.
הפגיעה המשמעותית חלה בפריפריה. בצפון יש 57 אלף מועסקים פחות ובדרום 41 אלף. כלומר קרוב לחצי מאובדן המשרות היו בצפון ובדרום.
אתמול פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כי חלה עלייה קלה באבטלה במחצית הראשונה של יולי. כל זאת למרות סיום תשלום דמי האבטלה בסוף יוני והציפייה לירידה דרמטית באבטלה. שיעור התעסוקה במחצית הראשונה של חודש יולי 2021 עמד על 58.2% בלבד. זו ירידה של 2.7% שהם 184 אלף מועסקים פחות יחסית לתקופה שלפני הקורונה.