סגור
בית חולים רמב"ם
בית חולים רמב"ם (ערן יופי כהן)

פרסום ראשון
משרד הבריאות מקדם רפורמה: מטופל יוכל לבחור בין 4 בתי חולים לפחות

על פי הרפורמה שניים מבתי החולים יהיו מרכזי-על ואחד - בסביבת מגוריו של המטופל. בתחומי בריאות הנפש, ניתוחי ילדים, נוירוכירורגיה וטיפולי הפריה חוץ-גופית - המטופל יהיה זכאי לבחור בכל בית חולים שירצה

משרד הבריאות צפוי לפרסם רפורמה בבחירת בתי החולים, שמיועדת לאפשר למטופלים חופש רחב יותר בבחירה וכן תשפר את השירות והזמינות הניתנים למטופלים.
לפי ההצעה, מטופל יוכל לבחור בין 4 בתי חולים לפחות עבור כל הפנייה, כשלפחות שניים מהם יהיו מרכזי-על (בית חולים שיש בו את כל מכלול הטיפולים והשירותים), ואחד מהם קרוב אליו גיאוגרפית. מתוך השניים שאינם מרכזי-על, אחד יהיה חייב להיות גם קרוב אליו גיאוגרפית. בנוסף, בכל טופס 17 (ההתחייבות שמנפיקה הקופה למימון הטיפול בבית החולים) יפורטו למבוטח כלל המוסדות הרפואיים שיש לו את הזכאות לבחור מביניהם. כמו כן פרטי ההתחייבות יישלחו אל המבוטח במסרון ובמייל.
כמו כן, משרד הבריאות בוחן ארבעה תחומים שיוחרגו מהסדרי הבחירה כך שלמבוטחים תהיה אפשרות לפנות לכל בית חולים ציבורי כללי על מנת לקבלם שירותי אשפוז בבריאות הנפש, ניתוחי ילדים, נוירוכירורגיה וטיפולי הפריה חוץ-גופית.
במשרד הבריאות צופים כי השינוי יביא לשיפור השירות למטופלים במערכת הציבורית, יעודד תחרות על איכות ונגישות השירות ויצמצם את אי השוויון והפערים בנגישות לשירותים רפואיים.
במשרד הבריאות הבינו כי אחת הסיבות לפנייה למערכת הבריאות הפרטית היתה חוסר אפשרות הבחירה היכן לקבל שירות רפואי במערכת הבריאות הציבורית.
"מבוטחי כלל קופות החולים הפכו שבויים במאבקי כוח ואינטרסים כלכליים של ארגוני בריאות שמתמודדים עם גירעונות עתק, מפני שבפועל אחת הדרכים של הקופות לצמצם את ההוצאה הכספית עוברת דרך הגבלת חופש הבחירה של המבוטחים בספקי השירות. מכאן, ולאור מאבקי כוח שתוצאתם פגיעה בציבור הגיע הזמן לשנות את כללי המשחק הכלכלי במערכת הבריאות - ולבטל את הסדרי הבחירה", כתב ד''ר עדי ניב יגודה, מומחה למדיניות בריאות ל"כלכליסט" לפני חצי שנה. לדבריו, בשל ההכרה במגבלת המשאבים בחוק ביטוח בריאות ממלכתי, ניתנה בידי קופ"ח האפשרות להגביל את מרחב הבחירה של המבוטח לנותני השירותים שעמם יש לקופה הסדר (בקהילה ובמערך האשפוז). הצמצום נעשה מתוך הנחה שהגבלת אפשרויות הבחירה בספק שירותים תחזק את קופות החולים במו"מ על קניית שירותים ובכך תסייע להקטין את הוצאותיהן.
מטבע הדברים, אחת הסוגיות המרכזיות היתה הבעלות על בתי החולים או גודל ההנחה שהקופה אליה שייך המבוטח מקבלת מאותו מוסד אשפוז. כך נוצר מצב לדוגמא כי מבוטחי מכבי מאיזור המרכז אינם מופנים לקבלת טיפול (ניתוחים) ל"שיבא" (תל השומר) על רקע סכסוך בין שני המוסדות שהגיע לערכאות משפטיות. כך מצאו עצמם מבוטחים רבים נאלצים להגיע לבתי חולים מרוחקים ממקום מגוריהם בהתאם לרצון הקופה –ולא לרצונו ולטעמו של המבוטח.