סגור
ישיבה תיכונית
ישיבה תיכונית חיצים בעתניאל (צילום: אוהד צויגנברג)

סמוטריץ': "בתקציב הבא נוזיל משמעותית את שכר הלימוד במוסדות החינוך הדתיים לאומיים"

שר האוצר דיבר בכנס מנהלי הציונות הדתית באילת ואמר: "אנחנו גאים במגזריות שלנו". התקציבים הקואליציוניים מבטיחים 1.2 מיליארד לחינוך הדתי לאומי מהם 100 מיליון להוזלת שכר הלימוד בישיבות התיכוניות ובאולפנות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר במסגרת הכנסת ה-12 של מנהלי הציונות הדתית שנערך באילת: "המדינה תוריד בתקציב הקרוב דרמטית את שכר הלימוד במוסדות החינוך הדתיים לאומיים". נראה שהוא התכוון בעיקר לשכר הלימוד בישיבות התיכוניות ובאולפנות. זאת לאחר שההסכמים הקואליציוניים הבטיחו בין היתר 1.2 מיליארד שקל לחינוך הדתי לאומי ומאה מיליון להקלה בשכר הלימוד.
לדבריו, "אנחנו צריכים להיות גאים במגזריות שלנו כיוון שהיא לא אגואיסטית היא לא מוכוונת פנימה. היא בונה חממות. הלוחמים שגדלים בחממות שלנו מסתערים על כל החזיתות בישראל ופועלים בהן. על זה גאוותנו וגאוותי כמי שעומד בראש מפלגת הציונות הדתית".
סמוטריץ' הכריז, "אנחנו לרגע לא שוכחים את המחויבות שלנו למפעילות הציונות הדתית בתורה, בחינוך, בהתיישבות, בזהות היהודית, בגרעינים התורניים. אנחנו בעזרת השם בתקציב הקרוב נוזיל את שכר הלימוד להורים בציונות הדתית בצורה דרמטית". לדבריו, "זה טוב ויפה שבסדרי העדיפויות שלנו (הכוונה של ההורים. ש"א) אנחנו משקיעים המון בחינוך אבל זה המון יותר מדי".
הוא גם חשף את העובדה ש"אנחנו הולכים את כל החינוך הממלכתי דתי (חמ"ד) לחזק בתורה דרמטית. נעביר בעזרת השם את חוק החמ"ד שיבצר את העצמאות החינוכית והפדגוגית של החינוך הדתי שהוא יוכל לחנך על פי ערכי תורה והלכה. נבנה לו מנגנון בצורה הרבה יותר חזקה. יהיה לו שרות פסיכולוגי משלו ומניעת נשירה ותוכניות לימודים משל עצמו".
סמוטריץ' גם טען: "יש קמפיין כאילו החינוך הדתי מקבל יותר כסף מאחרים". לדבריו, "זה פשוט שקר. זה נכון שהמוסדות שלנו קטנים בעיקר בגלל פיזור האוכלוסייה. אנחנו 16% ומפוזרים בכל הארץ ונוסחאות התקציבים לא מתאימות. צריך להתאים את נוסחאות התקציב למאפיינים המיוחדים של הציבור הדתי לאומי". מה שסמוטריץ' מגדיר כקמפיין הם נתוני משרד החינוך לפיהם התקציב הממוצע לתלמיד תיכון ממלכתי-דתי עמד ב-2021 על 41,400 שקל - 26% יותר מהתקציב לתלמיד תיכון ממלכתי, שעמד על 32,800 שקל.
על פי חישובי כלכליסט ההסכמים הקואליציוניים מבטיחים לחינוך הדתי לאומי 1.2 מיליארד שקל שיסבסדו להורים הדתיים את שכר הלימוד ויעודדו מוסדות דתיים פורשים שמאפשרים לשכבות החזקות בציבור הדתי לאומי להתחמק מאינטגרציה. זה כולל בין היתר תוספת של 637 מיליון שקלים לחינוך הדתי לאומי, 100 מיליון להקלה בשכר לימודי בישיבות תיכוניות ואולפנות, 250 מיליון תוספות תקציב לחינוך פנימיית ו-150 מיליון לבינוי ושיפוץ ישיבות ומדרשות. עם זאת, לאור הכוונה לממש רק חלק מההבטחות התקציביות בהסכמים לא ברור כמה כסף יינתן בפועל.