סגור

מעקב כלכליסט
הניסיון למחטף כשל: ביהמ"ש מחק בקשת תשובה לאשר בדיעבד תרומות דלק לכותל

קרן דלק, עמותה המשמשת כזרוע התרומות של החברה הציבורית דלק, העבירה בין 2013-2020 עשרות מיליוני שקלים להקמת בית כנסת בכותל, וזאת בניגוד למטרותיה ותוך ניגוד עניינים של חברי הדירקטוריון – בני משפחתו. הקרן אישרה לאחרונה בדיעבד את התרומות, תוך עקיפת האסיפה הכללית של החברה הציבורית, וביקשה מביהמ"ש לאשר את ההחלטה. השופטת: "ההליך בעייתי". קרן דלק: "התרומות נעשו כדין"

ביהמ"ש בלם, לפחות זמנית, את הניסיון של בעל השליטה בקבוצת דלק, יצחק תשובה, לבצע מחטף ולאשר בדיעבד תרומות ציבוריות בהיקף של עשרות מיליוני שקלים שנותבו לכותל המערבי כדי לפאר את שמו.


שופטת בית המחוזי בת"א, יהודית שבח, הורתה היום (ד') למחוק בקשה שהגישה קרן דלק – עמותה המשמשת כזרוע פילנתרופית אשר כ-90% מכספה מגיע מהחברה הציבורית – לאשר בדיעבד את התרומות שעמדו בלב דו"ח של משרד המשפטים שקבע כי הן ניתנו באופן חריג, ובניגוד למטרות העמותה.
חלקו האישי של תשובה זעום לעומת המיליונים שהעביר דרך הקרן
שבח קבעה בהחלטתה כי יש למחוק את הבקשה, שהוגשה באמצעות עו"ד עופר צור ממשרד גורניצקי ושות', משלוש סיבות. ראשית, הוגשה תביעה נגזרת נגד דלק בנושא לבית המשפט המחוזי מרכז, ודלק לא פירטה כללה אודותיה בעת הגשת הבקשה. כלומר היא פנתה לבית משפט אחד, כאשר ישנו הליך קשור ועיקרי בנושא מול בית משפט אחר. שנית, כתבה שבח, לא ברור מיהו הצד השני לבקשה. ושלישית, כתבה שבח, "ההליך בעייתי גם מבחינת הסמכות העניינית – הסמכות לדון בבקשות כאלה היא של המחלקה הכלכלית".
בבקשה שהגישה קרן דלק עלה כי הדירקטוריון שלה, שנשלט על ידי בני משפחתו ומקורביו של תשובה, התכנס לפני כששלושה שבועות לאשר בדיעבד את כל החלטות התרומה לכותל בשנים 2013-2020. בכך ניסה תשובה לעקוף את האסיפה הכללית של החברה הציבורית, זאת שהעבירה את הכספים לעמותת קרן דלק לתרומה למטרות אחרות ושונות (מדע, חינוך וספורט ולא דת ומורשת).
מבדיקת "כלכליסט" בעבר, שהתבססה על דו"ח ביקורת של רשם התאגידים, עלה בנוסף כי חלקו האישי של תשובה בתרומות שהעבירה קרן דלק לכותל בין השנים 2016-2018 למשל היה כ-400 אלף שקל בלבד, לעומת 21.4 מיליון שקל שמקורם בכספי דלק הציבורית. כלומר שבמימון הקמת בית כנסת על שמו של תשובה – מטרת התרומה - נשאה החברה הציבורית.

1 צפייה בגלריה
יצחק תשובה בעל השליטה ב דלק 6.7.20
יצחק תשובה בעל השליטה ב דלק 6.7.20
יצחק תשובה בעל השליטה ב דלק 6.7.20
(צילום: אייל טואג)

כאמור נגד תשובה וקרן דלק הוגש בעבר תביעת נגזרת להשבת הכספים בעקבות הפרסום ב"כלכליסט".
את התביעה הנגזרת, שמטרתה להיכנס בנעלי החברה ולדרוש מבעל השליטה והדירקטורים להשיב כספים לקופתה, הגיש בעל מניות בקבוצת דלק המיוצג על ידי עוה"ד שלומי מושקוביץ ונתי פולינגר.
"עניינה של הבקשה", נטען אז, "בחלוקת תרומות בלתי חוקיות מכספי קרן דלק, בסכום עתק של כ-30 מיליון שקל לפחות (2013-2018), לשם הרמת בית הכנסת 'שערי תשובה' במנהרות הכותל, על שמו של יצחק תשובה בעל השליטה הסופי בקרן, בניגוד מוחלט למטרות הקרן, תוך חריגה בוטה מהרשאה, ומבלי לאשר את התרומות כעסקה חריגה שלבעלי השליטה יש בה עניין אישי. והכל כדי להטיב עם תשובה, שנהנה באופן אישי מן התרומות, ולהשביע את רצונו".
"מדובר ב'כר פורה' לניצול כספי ציבור"
"הדין רואה בחומרה רבה חברה לצורכי ציבור אשר מעמידה תרומות החורגות ממטרותיה המאושרות, באשר מדובר ב'כר פורה' לניצול כספי ציבור ולניתובם ל'מקורבים לצלחת'", נכתב בתביעה. "הגם שהתורמת לבניית בית הכנסת במנהרת הכותל היא קרן דלק, והגם שבמקור כספי אותן התרומות הוא החברות הציבוריות בקבוצת דלק, נקרא בית הכנסת 'שערי תשובה' המצוי במנהרות הכותל – על שמו של בעל השליטה יצחק תשובה. זאת כדי לפאר את שמו, להציגו כנדבן התורם מכיסו הפרטי לפרויקטים חשובים למורשת העם היהודי, ובכך לקנות לו כבוד, מעמד, יוקרה, השפעה ולסייע לו בעסקיו השונים – הכל על חשבון הכספים הציבוריים של קרן דלק".
מקרן דלק נמסר בתגובה: "התרומות שהועברו לאורך השנים נעשו כדין והן חוסות תחת המטרות המאושרות של הקרן. הבקשה לאשררן הוגשה לבית המשפט לאחר שאושרה על ידי גורמים בלתי תלויים בקרן, בהתאם להליך הנדרש על פי דין ובכלל זה על פי חוק החברות. ההחלטה למחוק את הבקשה כפי שהוגשה ניתנה במעמד צד אחד מבלי שנשמעה עמדת קרן דלק, תוך שבית המשפט הנכבד מדגיש במסגרת ההחלטה במפורש (פעמיים) כי הוא מוחק אותה מטעם דיוני: "מבלי להתייחס לגופו של ההליך ולמבוקש בו". קיים יותר מחשש כי התובע הטעה את בית המשפט הנכבד והעניין יובא בפני בית המשפט הנכבד בקרוב ובשים לב להערות בית המשפט לגבי סוג ההליך".