סגור
  תיירים בשוק מחנה יהודה בירושלים
תיירים בשוק מחנה יהודה בירושלים (צילום: שאטרסטוק)

"עסקים ישראליים בחו"ל ייפגעו מביטול הפטור ממע"מ לזרים"

נשיא לשכת רואי החשבון חן שרייבר מזהיר את הממשלה שהמהלך המתוכנן בחוק ההסדרים יפגע בהחזרי מע"מ לתיירים ועוסקים ישראלים בחו"ל. בהתאחדות המלונות מעריכים שהפגיעה תסתכם במיליארד שקל, ולא ב־401 מיליון שקל כפי שמוערך באוצר

לשכת רואי החשבון יוצאת נגד יוזמת משרד האוצר לבטל את הפטור ממע"מ שניתן היום לתיירים על לינה בבתי מלון ושירותים נוספים, וטוענת כי הדבר עלול לפגוע כלכלית בישראלים הפועלים בחו"ל.
במכתב ששיגר נשיא לשכת רואי החשבון חן שרייבר לשר האוצר בצלאל סמוטריץ', יו"ר ועדת הכספים משה גפני ומנהל רשות המיסים ערן יעקב, הוא כותב כי מלבד השפעה מהותית על ענף התיירות בישראל שעשויה להביא לפגיעה לעוסקים בענף, הצעד עלול לפגוע באנשי עסקים ישראלים הפועלים בחו"ל ובמשקיעים ועוסקים זרים המגיעים לישראל.
לפי שרייבר, במדינות רבות ישנו מנגנון החזר מע"מ מקומי לעוסקים זרים, אך אלו רשאיות שלא להתיר החזרים לעוסקים ממדינות שלא מספקות החזר מע"מ בעצמן. שרייבר כותב כי "כיום, מדינת ישראל אינה מחזירה מע"מ ישראלי לעוסקים זרים, כלומר אין הדדיות. עם זאת, ישראל הצליחה לשכנע רבות ממדינות העולם, כי בשל הטבת מע"מ אפס על הוצאות נסיעה של תיירים למעשה מתקיימת הדדיות". שרייבר חושש כי ביטול הפטור ממע"מ עלול לפגוע בהחזרי מע"מ לעוסקים ישראליים בחו"ל.

1 צפייה בגלריה
רו"ח חן שרייבר
רו"ח חן שרייבר
נשיא לשכת רואי החשבון חן שרייבר
(צילום: תומי הרפז)

בלשכת רואי החשבון יוצאים גם נגד ביטול הפטור ממע"מ שניתן לארגונים בינלאומיים לשם קיום כנסים עסקיים בישראל. כמו כן, למכתבו של שרייבר צורף ניתוח השוואתי המשקף כי החקיקה החדשה תשים את ישראל בנקודת קיצון לעומת העולם. בין השאר, מצוין שם כי שיעור המע"מ על מלונות בגרמניה עומד על 7%, בהולנד על 9%, בספרד, איטליה וצרפת על 10% וביוון על 13%.
כאמור, סעיף בחוק ההסדרים קובע כי "יבוטל תשלום מס ערך מוסף בשיעור אפס על שירותים הנרכשים על ידי תיירים זרים בישראל ובכלל זה לינה של תייר בבית מלון, השכרת רכב, הסעדה, הדרכה, שירותים הניתנים על ידי סוכני תיירות, ושירותי תיירות מרפא". האוצר מעריך כי צעד זה יביא לתוספת הכנסות של 2 מיליארד שקל יחד עם פגיעה של 2.2% במספר התיירים שיגיעו לישראל וירידה בתוצר של ענפי התיירות בשיעור של 1.4% שהם 401 מיליון שקל.
בתעשיית התיירות מתנגדים נחרצות לחישובי האוצר: בלשכת מארגני התיירות הנכנסת טוענים כי זו תוביל לאובדן מקור הכנסה ל־10,000 עובדי תיירות בפריפריה, ובהתאחדות המלונות טוענים כי כמות התיירים עלולה להצטמצם ביותר מ־5%, ולפגיעה של מיליארד שקל בפדיון משירותי תיירות.