סגור

בלעדי
שיא מאז הקורונה: עוד 80 אלף מקבלי משכורות באפריל

מספר מקבלי השכר הגיע ל־3.5 מיליון איש, ומספר המעסיקים שהעבירו משכורת גדל ל־15.6 אלף. עם זאת, השכר הממוצע ירד ב־5.4%, כנראה על רקע חזרתם לעבודה של בעלי שכר נמוך בענפי המלונאות וההסעדה

התאוששות שוק העבודה ממשבר הקורונה נמשכה גם באפריל, עם נתוני שיא מבחינת מספר מקבלי השכר ומספר המעסיקים שהעבירו משכורות, כך עולה מנתוני חברת מס"ב (מרכז סליקה בנקאי), האחראית על העברת תשלומי השכר של יותר מ־90% מהשכירים במשק.

מספר מקבלי השכר בחודש שעבר הגיע ל־3.5 מיליון איש, נתון הגבוה ב-80 אלף לעומת מרץ. זהו אמנם הנתון הטוב ביותר מאז פרוץ משבר הקורונה, אך עדיין המספר נמוך ב־150 אלף איש בהשוואה לטרום המשבר (מרץ אשתקד), אף שכבר אין כמעט מגבלות על המשק. לשם השוואה בשיא המשבר הנתון היה נמוך ב-670 אלף איש לעומת טרום המשבר.
הנתונים הללו מעודדים משום שבקרוב אמורה להיפסק המדיניות המרחיבה של תשלום דמי אבטלה לעובדים בחל"ת שהונהגה בתחילת המשבר. החשש היה שכשהמדיניות תיפסק, רבים יישארו מאחור ללא עבודה וללא דמי אבטלה, אולם בקצב הנוכחי נראה כי המספר יהיה נמוך יותר מההערכות הפסימיות.
כאמור נתון שיא נוסף הוא במספר המעסיקים מעבירי המשכורות, שעמד על 15.6 אלף באפריל, עלייה של 3% בהשוואה למרץ, נתון שהוא אפילו גבוה יותר מנתוני טרום המשבר. בינואר 2020 למשל עמד הנתון על 15.2 אלף מעסיקים. אולם חשוב לציין כי הרוב הגדול של המעסיקים המעבירים משכורות דרך מס"ב יש להם עשרה עובדים ומעלה. הנתונים אינם כוללים חלק גדול מהעסקים הזעירים והקטנים, שם ככל הנראה ההתאוששות מהמשבר אטית יותר.
עוד עולה מהנתונים כי אחרי שלושה חודשים רצופים שבהם השכר נטו עלה, בחודש אפריל נרשמה ירידה. השכר הממוצע נטו עמד באפריל על 7,105 שקל, ירידה של 5.4% בהשוואה לשכר במרץ. הירידה נובעת ככל הנראה מכך שפתיחת המשק מחזירה גם עובדים בשכר נמוך. עובדים בענפים כמו מסעדות, אולמות אירועים ומלונאות מרוויחים לרוב שכר נמוך יחסית, והם היו הנפגעים המרכזיים מהמשבר והוצאו לחל"ת.