סגור

נפרדים מהסמל של הקורונה: מהיום אין חובה לעטות מסכות

קצת יותר משנה אחרי שהן נכנסו לחיינו, הבוקר אומרים שלום למסכות. מנכ"ל משרד הבריאות חתם על צו המבטל את חובת עטיית המסכות ברוב החללים הסגורים - ובכך הוסרה הגבלת הקורונה האחרונה שעוד הייתה בתוקף. איפה עדיין חייבים להיות עם מסכה?

החובה לעטות מסכת פנים בחללים סגורים, הגבלת הקורונה האחרונה שעוד נותרה בתוקף, בוטלה החל מהבוקר (ג'). בכך נעלם, כמעט לחלוטין, מחיינו אחד הסמלים המזוהים ביותר עם מגפת הקורונה בישראל ובעולם. זאת לאחר שממילא ישראלים רבים כבר בוחרים שלא לעטות את המסכה לאור התחלואה האפסית.
מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, חתם אתמול בערב על התיקון לצו בריאות העם, שמבטל את החובה לעטות מסכות מהיום. עם זאת במקרים בודדים כן יש להמשיך לעטות מסכה: בטיסות, מבודדים שנמצאים בדרך למקום הבידוד, וכן לאורחים ועובדים שלא חוסנו או החלימו במוסדות רווחה ובמוסדות בריאות לאשפוז ממושך ומוסדות לקשישים.
החובה לעטות מסכות בחללים סגורים מבוטלת כחודשיים לאחר שבוטלה החובה לעטות אותן במרחבים פתוחים. בתקופה זו גם בוטלו הצורך להציג תו הירוק, הגבלות ההתקהלות בחללים סגורים ופתוחים, וכן המסחר ומוסדות החינוך נפתחו באופן גורף וכעת הם פועלים ללא הגבלות. על פי נתוני משרד הבריאות, שלשום אובחנו רק ארבעה נדבקים בקורונה - לעומת שיא יומי של יותר מעשרת אלפים נדבקים ביממה בשיא התפרצות הגל השלישי - לפני חצי שנה בלבד.
המסכות הפכו לחלק בלתי נפרד מחיינו ב-12 באפריל 2020, עם ההנחיה הדרמטית שחייבה את הישראלים לעטות מסכה בכל יציאה מהבית. במשך קרוב לשנה שבה הייתה החובה בתוקף רשמה המשטרה דו"חות לאזרחים שלא צייתו לה. הם נקנסו בתחילה ב-200 שקלים ולאחר מכן ב-500 שקלים.
חובת עטיית המסכות מתבטלת יום לאחר טקס חילופי השרים במשרד הבריאות. השר הנכנס ניצן הורוביץ התייחס לתפקידו החדש ואמר כי "האתגר שמוטל על המשרד הזה הוא אדיר. ללא הזכות לבריאות, לא מתקיימות זכויות האדם והאזרח האחרות. מערכת הבריאות שלנו והתשתית האנושית המצוינת שלה הם עמודי התווך בשמירה על הערך היסודי הזה. השנה האחרונה הייתה שנת מבחן קשה ומאתגרת מאוד. הזכות לבריאות נעדרת עניין של לאום, גיל או נטייה מינית".
1 צפייה בגלריה
מטוס נוסע מסכה קורונה וירוס
מטוס נוסע מסכה קורונה וירוס
עדיין תידרש בטיסות. נפרדים מהמסכה
(צילום: שאטרסטוק)
השר היוצא יולי אדלשטיין התייחס בנאום הפרידה שלו למשבר הקורונה. "זה מרגש לחשוב שזה כולה 13 חודשים", אמר. "זה שנות כלב. המספרים היו שונים וידעתי למה אני בא, אבל לא תיארתי לעצמי עד כמה. מהרגע הראשון אמרתי שאסור לנו להגיע למצב שאנחנו רק קורונה, ובכל זאת קורונה שאבה אותנו".
אדלשטיין מנה את ההישגים של משרד הבריאות בתקופתו, ואמר שמלבד הקורונה, יישארו עוד דברים במערכת הבריאות: "קיבלנו עוד תקנים, מיטות בחדרי המיון וכהנה וכהנה. השארנו עוד כמה דברים במערכת".