סגור

אל תסתפקו בתרגום קורות החיים - איך למצוא עבודה ברילוקיישן

תתחילו לחפש כבר מהארץ, השקיעו בפרופיל לינקדאין מקצועי והכינו רזרבות לחצי שנה לפחות - כך תמצאו עבודה בחו"ל

אוקיי, אז נחתתם במדינת היעד, התאוששתם מהג'טלג, הילדים נכנסו למסגרות, בן או בת הזוג התחילו לעבוד או ללמוד, סידרתם את כל הקרטונים ואפילו ישבתם יום-יומיים ואפילו חודש לראות את כל הסדרות שפספסתם בנטפליקס. עכשיו מה? איך ניגשים לדבר הזה שנקרא "למצוא עבודה בחו"ל"? מה צריך לעשות שלב אחרי שלב ואיך לעשות את זה נכון?
מספיק מעסיק אחד שיאמין בכם
כן, זה נכון, זה ממש לא טרוויאלי למצוא את העבודה הראשונה בחו"ל. ברוב המקרים אין לכם ניסיון מקומי, גם לא קשרים והאנגלית שלכם שנחשבה בארץ מצויינת, מתגלה כבינונית במקרה הטוב. אבל תזכרו, מספיק מעסיק אחד שיאמין בכם ויתן לכם הזדמנות. המטרה היא למצוא את האחד הזה. אם תאמינו בעצמכם ותמכרו את עצמכם נכון תמצאו אותו וזה כל מה שאתם צריכים. אבל וזה אבל גדול, בשביל לחפש עבודה בחו"ל נדרשות תעצומות נפש גדולות. זה יכול לקחת זמן ממושך ועלולות להיות לא מעט מהמורות וכשלונות בדרך והרי אף אחד מאיתנו לא אוהב לשמוע-לא. אז קחו הרבה אוויר. סבלנות זו מילת המפתח.
תתחילו לחפש עוד מהארץ
גם אם באתם בעקבות בן/בת הזוג להם מובטחת עבודה בחו"ל וגם אם הגעתם רק עם הפקלאות והרבה תקווה בלב, עם תקווה לא הולכים למכולת ובלי תעסוקה קל מאוד לשקוע לדכדוך. מניסיוני עם מאות לקוחות, הגירה מוצלחת מחייבת תעסוקה הולמת. לכן, רצוי מאוד להגיע למדינת היעד עם תוכנית כלשהי למציאת עבודה. תבדקו אם עצמכם אם אתם יכולים ורוצים להמשיך לעסוק בתחום שלכם, האם נדרשות לכם הכשרות/תעודות מהארץ ו/או שאתם נדרשים לעשות הסמכה במדינת היעד. במידת הצורך, הרשמו מראש ללימודים. בידקו אם ניתן לעשות הסמכות אונליין והצטיידו בממליצים ובתעודות הרלוונטיות.
תשקיעו בקורות חיים ומכתב מקדים באנגלית
אתם אף פעם לא יודעים מתי תצוץ הזדמנות או קצה חוט של מישהו שמכיר את מישהו ולכן רצוי מאוד שיהיו לכם בשלוף קורות חיים ומכתב מקדים מקצועיים. חבל שתשרפו את הקשר עם הבן דוד של האחות של השכן שעובד בגוגל והסכים לנסות לעזור, רק בגלל שקורות החיים באנגלית ששלחתם אליו לא מתאימים לפורמט הנהוג במדינת היעד. אם מדובר במשרה ספציפית, תוודאו שהתאמתם את קורות החיים והמכתב המקדים במדוייק לדרישות התפקיד. כן, תיאלצו לעשות את ההתאמות האלה בכל פעם שתגישו מועמדות. מומלץ בחום להשקיע גם בעמוד לינקדאין מקצועי, שכן זוהי הפלטפורמה הגדולה ביותר בעולם כיום לחיפוש עבודה. תעשו לעצמכם טובה ואל תעשו העתק הדבק לקורות החיים. כדי לבנות עמוד לינקדאין שיעבוד עבורכם ויגרום למעסיקים לפנות אליכם באופן יזום, צריך להכיר היטב את הפלטפורמה והפיצ'רים שלה ולכתוב את התכנים בהתאם. אתם מכוונים גבוה לתפקידים רציניים בחברות בינלאומיות? תעשו לעצמכם טובה והיעזרו באיש מקצוע לכתיבת קורות החיים , מכתב מקדים ולינקדאין. ובכל מקרה- אל תסתפקו בתרגום מילולי של קורות החיים בעברית. זו אחת הטעויות הגדולות שישראלים עושים כשהם מחפשים עבודה בחו"ל.

2 צפייה בגלריה
סיון קון
סיון קון
סיון קון
(יחצ)
תנחתו עם רזרבות
כשצריך להתחיל מהתחלה במדינה בה אין לך גב כלכלי, אין היסטוריה תעסוקתית (ובהתאם גם לא תוכלו לקבל אשראי באופן מיידי מהבנק) ועלויות המחייה בדרך כלל גבוהות מאלו שבישראל (גם אם לא נומינלית, אבל כן כשממירים אותם לשקלים), הרי שהכרחי להגיע עם הון התחלתי לא מבוטל. כמה צריך? זה כמובן משתנה ממדינה למדינה ומאיזור לאיזור ובהתאם למספר הילדים ולרמת החיים שאליה הורגלתם. קחו בחשבון, שאם אין לכם עבודה מובטחת במדינת היעד, תוכלו למצוא את עצמכם חודשים רבים ללא משכורת ועדיין תדרשו לשלם שכר דירה, לרהט את הבית, לקנות לילדים מדי בי"ס, לרכוש מזון, לשלם על תחבורה (לרוב תזדקקו לפחות לרכב אחד) ועל גני ילדים ועוד. חשוב לקבל קנה מידה על העלויות האלה לפני שיוצאים לדרך ולוודא שיש לכם חסכונות שיספיקו לפחות לחצי שנה ללא הכנסה.
2 צפייה בגלריה
משפחה עושה רילוקיישן שדה תעופה
משפחה עושה רילוקיישן שדה תעופה
רילוקיישן, אילוסטרציה
(צילום מסך: barcelona-home)
צאו לעבוד-לא חשוב במה
גם אם בישראל נזקקתם לחליפה ועניבה כדי להכנס למשרד, לא מן הנמנע שכדי להגיע שוב לעבודה מהסוג הזה בחו"ל תצטרכו להפשיל שרוולים, להחליף את עקבי הסטילטו בנעלי עבודה ואת האייפד באפוד זוהר ולעבוד בכל עבודה שתאפשר לכם להתפרנס. בהזדמנות זו תוכלו לרכוש ניסיון מקומי, לשפשף את האנגלית ולהתרגל למבטא המקומי, גם אם העבודה הנוכחית רחוקה מאוד מהמקצוע שלכם. אם הצלחתם להתברג לתפקיד זוטר בתחום שלכם- שיחקתם אותה! במקרים רבים שווה להתחיל לעבוד בתחום שלכם אפילו כמתמחים בהתנדבות או במשכורת נמוכה..עם כל הקושי (בעיקר תפיסתית) להתחיל שוב את כל הדרך מלמטה, יש בזה גם משהו מרגש, מעין הזדמנות שנייה שגם מאפשרת לך לעשות טעויות "בקטן" ולצמוח בצורה מדורגת. יותר מזה, עצם היציאה מהבית מייצרת תנועה שמאפשרת שינוי, מפגש עם אנשים, דלתות שנפתחות וכך הלאה.בנוסף, העובדה שהייתם מוכנים להתחיל מלמטה, עשוייה להרשים מעסיקים פוטנציאליים מה שעשוי להוות יתרון עתידי נוסף.
קחו יוזמה
אל תסתפקו בלשלוח קורות חיים למשרות שפורסמו באתרי דרושים פשוט משום שזו הדרך הכי פחות אפקטיבית למציאת עבודה. זו רק דרך אחת מתוך אסטרטגיה שלמה. תחשבו מחוץ לקופסא וצאו מאזור הנוחות, כדי לייצר לכם הזדמנויות בשוק העבודה בכלל ובחו"ל בפרט. בשלב ראשון ספרו לכולם שאתם מחפשים עבודה- לשכנה, לירקן, לרופא. מילת המפתח היא נטוורקינג. גם אם הם רחוקים מתחום העיסוק שלהם, תפגשו לקפה עם כמה שיותר אנשים. מישהו מהם מכיר מישהו, שמכיר מישהו, שיוכל לפתוח לכם את הדלת. הצטרפו לקבוצות נטוורקינג בתחום, יש אין ספור כאלה בכל מדינה, גם אונליין. ואם אין קבוצה כזו, צרו אחת בעצמכם. עוד דרך ליצירת נטוורקינג הם ארגונים יהודיים מקומיים. בארגונים כמו ה- JCC בארה"ב, וה- Jewish care באוסטרליה תמצאו גם קורסי הכוונה למציאת עבודה ואנשים שיישמחו לסייע.
תשאירו את הג'ק בבית
מכירים את הבדיחה על זה שנתקע עם פנצ'ר באמצע שום מקום בגשם סוחף בלי ג'ק ומצא את עצמו צועד שעות כדי למצוא מישהו שילווה לו ג'ק? אז אחרי שהוא צועד הרבה קילומטרים, הוא מתחיל לעצבן את עצמו עם המחשבה, שגם אחרי שצעד כל כך הרבה זמן ונרטב עד לשד עצמותיו, בסוף עוד לא יסכימו להשאיל לו ג'ק. רותח מזעם על האפשרות המקוממת הזו, הוא מגיע לצריף קטן בקצה חורשה ושם פותח לו ישיש את הדלת ושואל - "איך אוכל לעזור לך אדוני?". ומה מטיח בו האיש בתשובה? "אתה יודע מה, לא צריך לא אותך ולא את הטובות שלך!" (במקור, זה הרבה פחות מנומס)
לענייננו, כשאתם משיגים סוף סוף פגישה עם מגייס פוטנציאלי, תבואו בלי ג'ק. לא משנה כמה לאווים קיבלתם בדרך וכמה מתוסכלים אתם מרגישים, זה הזמן לקחת איש מקצוע לתחום שיכין אתכם לראיון כדי שתגיעו מלאי ביטחון, ממותגים מקצועית ועם הצעת ערך כזו, שלאיש שמולכם יהיה קשה להשאר אדישים כלפיכם. לא בכל יום תיקרה בדרככם הזדמנות כזו. השתמשו בה בחכמה.
אל תוותרו
גם אם שלחתם מאות קורות חיים, פניתם לאינספור אנשים ואתם עדיין מקבלים עוד ועוד תשובות שליליות- קומו, נגבו את הדמעות או הזיעה ותעשו עוד משהו שיקדם אתכם למטרה שלשמה נתכנסנו - למצוא עבודה בחו"ל! בקשו פידבק ממגייסים שנתנו לכם תשובה שלילית. זה מאוד מקובל. בקשו לדעת מה תוכלו לשפר ובקשו הפנייה לתפקיד נוסף. התשובה השלילית של היום יכולה להפוך לקריירה שלכם מחר. צריך רק אדם אחד, זוכרים?
אל תתנו לתהליך לפגוע לכם בביטחון העצמי . אין מה להתבייש, מרבית המהגרים עוברים את אותו תהליך. זה אולי מייגע ולפעמים מייאש, אבל זה אפשרי וזה קורה מידי יום. תזכירו לעצמכם שאתם טובים ואטרקטיביים לגיוס, שכל חברה שתקח אתכם-תזכה. דבקות במטרה זה שם המשחק. באנגלית זה נשמע אפילו יותר טוב Perseverance. הנה, מילה מצויינת שכדאי להשתמש בה בראיון הבא.
תמציאו את עצמכם מחדש
ואם כל זה לא עבד או עדיין לא עבד, זה הזמן לחשוב בצורה יצירתית ולייצר לעצמכם קריירה. אחד מהלקוחות שלי יזם פנייה במייל למנכ"ל אחת האוניברסיטאות הגדולות בעולם וצירף קורות חיים בוידיאו באנגלית שכתבתי והפקתי עבורו והציע את עצמו לעבודה. המייל הזה, שאותו ניסחנו במשותף, השיג לו תפקיד מפתח באותו ארגון וויזת עבודה בארה"ב. לקוחה אחרת, הקימה עמותה לסיוע לילדים החולים במחלה בה הבן שלה לוקה. רילוקיישן זו הזדמנות נפלאה להגשים חלומות, לשנות קריירה, ללמוד תחום חדש, להשלים תואר אקדמי, להפוך לעצמאיים או לשכירים תלוי מה הייתם קודם ובאופן כללי לייצר לעצמכם את העתיד המיטבי עבורכם.
הכותבת היא מומחית למיתוג תעסוקתי באנגלית.