סגור

דעה
בעקבות אסון מירון: תביעות אזרחיות יצמצמו אסונות

פסיקת פיצויים עונשיים, במיוחד באווירת החפיפניקיות הישראלית, אמורה להביא להתנהלות יותר רצינית ואחראית ופחות עצימת עיניים מצד מעוולים פוטנציאליים. הטלת פיצוי מוגבר תביא לירידה בנפגעים, להפחתת ההליכים המשפטיים והמשק הישראלי, בכללותו, ייצא נשכר


האסון בהר מירון מצטרף לשורה של אסונות שהקו המשותף ביניהם הוא אחד: רשלנות, עצימת עיניים, התעלמות מנורות אזהרה שהבהבו במיני צורות (דו"ח מבקר המדינה) וכו'. מדובר בדפוס התנהגות רשלני, דפוס, שלצערנו הרב, אנו נתקלים בו כל פעם שקורה אסון מהסוג הזה (ראה האסון בנחל צפית).
לאחר כל אסון כזה נפתח דיון ציבורי, אולפנים מיוחדים מתמלאים בפרשנים כאשר, בין היתר, חוכמת הבדיעבד שולטת בכיפה. שוב עולות אותן תהיות, שאלות, ביקורת נוקבת מוטחת, מתחיל חיפוש האשמים, מדברים על סוג החקירה הראויה שצריכה להיפתח וכו'. אחרי מספר ימים הדיון שוכח – עד לאסון הבא (ובתקווה שלא יהיה).
השאלה המרכזית שצריכה להישאל היא: אין ניתן להקטין את המקרים הללו? האם יש פעולות רוחביות שניתן לעשות? האם יש כלים משפטיים שיכולים לנסות ולצמצם את המקרים האלה? התשובה: יש, ויפה שעה אחת קודם. אסור לראות באסונות הללו גזירת טבע שלא ניתן לעשות כלום. אסור להשלים עם האסונות הללו.

1 צפייה בגלריה
האסון ב הר מירון
האסון ב הר מירון
האסון בהר מירון
(רויטרס)
אחד הכלים המרכזיים הוא הגשת תביעות אזרחיות נגד הגופים/ האנשים שימצאו אשמים בהליך הפלילי. יידעו אותם גופים/ אנשים כי הם צפויים במידה ויתרשלו ויתגלה כי זלזלו בחיי אדם בנוסף להליכים הפליליים, להליכים אזרחיים. תביעה אזרחית, הליך אזרחי, במקרים המתאימים, יכול להוות גורם הרתעתי מאין כמוהו. במסגרת התביעה האזרחית בתי המשפט אמורים להתחיל ולפסוק פיצויים עונשיים במקרה שאותם גופים/אנשים יימצאו חייבים בהליך האזרחי.
מדובר בפיצויים שבאים לבטא בין היתר את מורת הרוח מהתנהגות הנתבע שגרם למקרה הנזיקי. אין מדובר בפיצוי על נזק שנגרם, אלא תשלום סכום נוסף, הרתעתי שלא קשור לגובה הנזק. מדובר בפיצויים שייפסקו במקרים בהם יש מקום להעניש, להרתיע, מקום בו מדובר בפעולה עוולתית חמורה מבחינה מוסרית ושמצדיקה תגובה הולמת, מקום בו מדובר בהתנהגות "מחפירה המביעה זלזול בזכויות היסוד של הניזוק". לפיצויים העונשיים מסר חברתי של סלידה מהמעשה הנפשע, גינוי וסלידה מההתנהגות.
בארה"ב, שם נפסקים פיצויים עונשיים, הסכומים עשויים להיות משמעותיים ביותר, עד כדי פגיעה משמעותית בגוף המעוול. פסיקת סכומים משמעותיים עולה בקנה אחד עם התכלית של הפיצויים הללו.
פסיקת פיצויים עונשיים, ולבטח באווירת החפיפניקיות הישראלית, אמורה להביא להתנהלות יותר רצינית, אחראית, פחות עצימת עיניים מצד מעוולים פוטנציאליים. הטלת פיצוי מוגבר תביא לירידה בנפגעים, להפחתת ההליכים המשפטיים והמשק הישראלי, בכללותו, ייצא נשכר.
אין לי ספק כי כאשר מזיק פוטנציאלי יידע שבית המשפט יכול לפסוק לחובתו סכומי עתק על נזק שייגרם, אזי ברור כי רמת הזהירות, האחריות והמודעות תעלה מצד כל הגורמים וכל המעורבים - מהדרג הגבוה ביותר ועד הדרג הנמוך.
כשאותם גופים יידעו כי הם עלולים לחוב בסכומים רציניים, יותר מהנזק שנגרם, סכומים שעלולים גם לפגוע באופן חמור באותו גוף או אדם – הדברים ייראו אחרת.
עו"ד ברוך (בוקי) כצמן הוא בורר ומגשר, עוסק בליטיגציה מסחרית ואזרחית, משרד עוה"ד AYR, עמר, רייטר, ז'אן, שוכוטוביץ ושות'
לכתבה זו פורסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של כלכליסט לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.