סגור

משרד התחבורה הורה לדואר לאסוף מסופי רישוי שהציב במגרשי מכוניות משומשות

יותר ממאה מסופים שהציב הדואר בסניפים של רשתות למכירת רכב משומש, ונועדו לאפשר ביצוע העברת בעלות במקום, נאספו. משרד התחבורה: "מדובר בהפרטת שירות שלא אישרנו, שמובילה להגדלת כוחם של הסוחרים. רק עובד דואר מוסמך לבצע העברת בעלות"

הדואר אסף יותר ממאה מסופים שהציב בסניפים של רשתות למכירת רכב משומש, ונועדו לאפשר ביצוע העברת בעלות במקום. התוצאה: עשרות אלפי רוכשי רכב יד שנייה בכל שנה שיאלצו מעתה להתרוצץ כדי למצוא סניף דואר קרוב, להזמין תור ולבצע שם את הפעולה.
המהלך החל לאחר שמשרד התחבורה, שהסמיך את הדואר לבצע את העברת הבעלות כדי לחסוך מהקונים והמוכרים את הצורך להגיע לסניפי משרד הרישוי, גילה שהדואר החל להציב את המוספים במגרשי המשומשות.
במקור אישר משרד התחבורה לדואר רק לפתוח דלפקים בסניפים גדולים של רשתות הליסינג והטרייד אין, שאותם תאייש פקידה מוסמכת שתזהה את הרוכש והקונה, להפחתת סכנת ההונאות. אל המסופים לא הוצמדה פקידה, וזיהוי המוכרים והקונים הוטל על המוכרנים, המהווים צד בעסקה.
"לא יכול להיות שמוכר הרכב המשומש יוכל לבצע את העברת הבעלות בעצמו, זה מאפשר לו להפעיל לחץ על רוכש הרכב, ולבצע את העסקה במהירות מבלי שלרוכש יש אפשרות לחשוב ולבדוק את העסקה", אומר בכיר במשרד התחבורה. "האישור שנתנו לפתיחת דלפקי דואר במתחמים הגדולים של ענף המשומשות מעולם לא כלל ביצוע עצמי של פעולת העברת הבעלות".
גם אם המהלך של משרד התחבורה סוגר פירצה שיצר הדואר, הוא צפוי לסרבל את רכישת המכוניות המשומשות. עם זאת, כיום ניתן לבצע את העברת הבעלות גם באינטרנט, ולפי נתוני משרד התחבורה רבע מהעברות הבעלות השנה בוצעו דרך האתר.
1 צפייה בגלריה
רכבים יד שנייה
רכבים יד שנייה
מגרש רכבי יד שנייה
(צילום: אוראל כהן)
ממשרד התחבורה נמסר: "לאחרונה הגיע לידי רשות הרישוי מידע המעיד על כך שחברת דואר ישראל הציבה מסופים להעברת בעלות אצל מספר חברות סחר והחכר פרטיות, מבלי שביקשה או קיבלה אישור לכך. מדובר בהפרטת שירות שהדואר הוסמך בחוק לבצע. רשות הרישוי מעולם לא נתנה לחברות הסחר את הסמכות או האפשרות לבצע העברת בעלות, מתוך החובה הברורה לפעול לפי החוק ולהגן על האזרחיות והאזרחים. בנוסף, ברור שיש להגן על הציבור מהגדלת כוחו והשפעתו של בעל העניין. עם היוודע העניין לרשות הרישוי, הורה המשרד לדואר לחדול לאלתר מביצוע הפעולות הללו בחצר הסוחרים, וליטול מהם את המסופים שהוקצו להם".
מדואר ישראל נמסר בתגובה: ״לאחר שלמשרד התחבורה נודע על פעילות העברת בעלות בסוכנויות הרכב, הוא הורה לדואר להפסיק אותה, ואנו מטפלים בנושא".