סגור

פרסום ראשון
הכנ"רית ערערה על החלטת ביהמ"ש להתעלם ממאגר הנאמנים בתיקי פשיטת רגל

עו"ד סיגל יעקבי הגישה ערעור לבית המשפט העליון כדי שזה יורה שהסמכות למנות נאמן קבוע בהליכי פשיטת רגל של יחיד, היא סמכותו הבלעדית של הממונה על הליכי חדלות פירעון. יעקבי מבקשת לקבוע כי נאמן יוכל להתמנות רק אם הוא נכלל במאגר הנאמנים שגובש בשנת 2017

עו"ד סיגל יעקבי, הממונה על הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי לא הולכת לעשות חיים קלים לשופט חגי ברנר מבית המשפט המחוזי בתל אביב. הממונה הגישה היום (ג') ערעור לבית המשפט העליון במטרה כי בית משפט יורה שהסמכות למנות נאמן קבוע בהליכי פשיטת רגל של יחיד (כיום קרוי הליך חדלות פירעון של יחיד) הינה סמכותו הבלעדית של הממונה. כמו כן, מבקשת יעקבי לקבוע כי כשיר להתמנות כנאמן בהליכי חדלות פירעון של יחיד, בתקופת הוראת השעה, רק אם הנאמן כלול במאגר הנאמנים שגובש על ידי הכונס הרשמי בשנת 2017 בלבד. על כן מבקשת יעקבי מבית המשפט להורות על ביטול מינויו של עו"ד ליאור דגן שמונה כנאמן לנכסי מייק בן ארי החשוד בהונאת משקיעים. זאת, מאחר ודגן אינו נכלל במאגר של הממונה משנת 2017.
נאמן הוא לרוב עו"ד האמון על כינוס נכסי פושט הרגל על מנת להעשיר את קופת הנושים. מי שאמון בישראל על הסדרה ופיקוח של הליכי חדלות פירעון מטעם המדינה זה הממונה על חדלות פירעון או בשמו הקודם הכנ"ר.
1 צפייה בגלריה
מוסף שבועי 22.11.18 סיגל יעקבי עורכת דין כונסת הנכסים הרשמית
מוסף שבועי 22.11.18 סיגל יעקבי עורכת דין כונסת הנכסים הרשמית
עו"ד סיגל יעקבי, כונסת הנכסים הרשמית
(צילום: אוהד צויגנברג)
בערעור טוענת יעקבי כי בית המשפט המחוזי בתל אביב (השופט חגי ברנר), "קבע באופן משולל יסוד כי הממונה פועל בניגוד לדין. התוצאה של ההחלטה היא הטלת דופי באלפי מינויים של נאמנים שמונו בהליכי חדלות פירעון של יחידים על ידי הממונה מאז כניסתו לתוקף של החוק".
הערעור של עו"ד יעקבי הוא על החלטת בית המשפט המחוזי בת"א מלפני שבוע וחצי על פיה גם עורכי דין שלא נמצאים ברשימה הסגורה של הממונה על חדלות פירעון (הכנ"ר) יוכלו להתמנות לבעלי תפקיד בתיקי פשיטת רגל (חדלות פירעון). ההחלטה עוררה סערה. יש הטוענים שמדובר בהחלטה חשובה שעושה שכל וצדק ויש הסבורים שממש לא ויוצאים גם כנגד הניסוח הביקורתי שבה.
השופט חגי ברנר קבע למעשה כי אין חולק שמאז נחקק חוק חדלות פירעון החדש ופורסם ביום 15.3.2018, לא גיבש הממונה אמות מידה בכלל, ואמות מידה שוויוניות בפרט, בנוגע לדרכי המינוי של נאמנים בהליכי חדלות פירעון של יחידים (אגב, בשונה מדרכי המינוי של נאמנים בהליכי חדלות פירעון של תאגידים). "חרף זאת, הממונה ממשיך עד עצם היום הזה למנות כנאמנים בתיקי חדלות פירעון של יחידים, אך ורק את עורכי הדין הנמנים על מאגר קשיח וסגור של מנהלים מיוחדים שגיבש כונס הנכסים הרשמי בשנת 2017 , בבחינת "אין יוצא ואין בא"". השופט קבע כי הואיל והממונה לא קיים את חובתו לקבוע אמות מידה שיוויוניות למינוי של נאמנים בהליכי חדלות פירעון של יחידים, "אין לחסום את מינויים של מועמדים ראויים רק משום שאינם נמנים על המאגר שגיבש כונס הנכסים הרשמי בשנת 2017, מאגר שלא אמור להיות לו תוקף מחייב מאז כניסתו לתוקף של חוק חדלות הפירעון", קבע השופט.

עולה למתקפה

הממונה, עו"ד יעקבי מציינת בערעור לבית המשפט העליון באמצעות עו"ד חיים זקס כי הליכי חדלות פירעון לגבי יחיד הם הליכים מורכבים ביותר ונדרשת רמת מקצועיות גבוהה, ניסיון ומומחיות. "מסיבה זו גובש מאגר בעלי התפקיד בשנת 2017 ומסיבה זו נקבעו בחוק ובתקנות הנאמנים הוראות לעניין גיבוש רשימת הנאמנים. הדרישות שנקבעו במכרז משנת 2017 משקפות את הניסיון והרמה המקצועית הנדרשים מנאמן בהליכי חדלות פירעון של יחיד. כך גם ביחס לרשימה שתגובש לפי סעיף 126 לחוק (קביעת אמות מידה למינוי נאמנים העתיד -ל.ד) - החוק קבע כי המבקש להיכלל ברשימות הנאמנים נדרש לעמוד בתנאי הסף הקבועים בחוק". עוד טוענת יעקבי כי לעניין הכשירות עמדת הממונה היא שכשיר להתמנות כנאמן זמני או קבוע אך ורק נאמן הכלול במאגר הנאמנים משנת 2017 בתקופת הוראת השעה. לאחר סיום הוראת השעה כשיר להתמנות כנאמן אך ורק נאמן הכלול ברשימת הנאמנים שגובשה לפי סעיף 126 לחוק הקובע אמות מידה למתמנים בעתיד.
"תכלית החוק אינה לפתוח את רשימת הנאמנים לכל אדם שיעמוד בתנאי הכשירות. מאגר הנאמנים הקיים, ורשימת הנאמנים העתידה להתגבש בהתאם להוראות סעיף 126 לחוק, תהיה רשימה סגורה ובמתכונת דומה למתכונת הקיימת כיום. גודלה של הרשימה ייקבע על ידי הממונה. לא ניתן להניח בשלב זה האם הרשימה בהכרח תגדל או תקטן – גודל הרשימה ייקבע בהתאם לצורכי המערכת ומספר הליכי חדלות הפירעון שצפויים להיפתח בשנים הקרובות... לפיכך, בית המשפט מתבקש לקבל את הערעור ולקבוע כי מאגר הנאמנים ממנו ממנה הממונה נאמנים בהליכי חדלות פירעון של יחיד, בהתאם לסמכותו לפי סעיף 125(א) לחוק, הינו בתוקף ומכאן שניתן למנות נאמן בהליכי חדלות פירעון של יחיד אך ורק מתוך מאגר זה", מציינת עו"ד יעקבי.