$
Duns נדל"ן
האדר מובייל דן אנד ברדסטריט duns100

אתגר הבנייה התת-קרקעית

המדינה מכירה בעובדה כי לא תהיה ברירה אלא להגדיל את המרחב התת קרקעי, ולחייב יזמים להוריד מתחת לקרקע שימושים רבים ככל האפשר

ניר לוי, בשיתוף Dun's 100 10:2012.04.21

 מוגש מטעם Dun's 100

 

הדרך להתמודד עם צפיפות האוכלוסייה הגדולה בעולם והמחסור בקרקעות לבניה ולתשתיות, היא להגדיל משמעותית את היקפי הבניה התת-קרקעית. בניה זו בשל היותה מורכבת, עם מרכיבי אי-וודאות גדולים לאין שיעור מעבודות הנדסה אזרחית על-קרקעיות מסורתיות, מצריכה ידע וניסיון.

 

כיום חיים בישראל כ-9.3 מיליון תושבים, וצפיפות האוכלוסין בה כ-420 נפשות לקמ"ר. גידול האוכלוסייה בארץ הוא הגבוה ביותר בעולם המערבי בפרט, ומהגבוהים בעולם בכלל. על פי התחזיות, עד שנת 2050, האוכלוסייה הישראלית תוכפל וישראל תהפוך למדינה הצפופה בעולם.

 

פועל יוצא של הגידול בצפיפות, הוא הגידול הדרמטי בבנייה לגובה בשנים האחרונות ואתו גם גידול משמעותי בבנייה תת קרקעית, מה שמוביל גם לגידול ולהתפתחות התשתיות התת קרקעיות כמו רכבות תחתיות ומעברי שירות תת קרקעיים (הכוללים חשמל, מים, גז, תקשורת ועוד).

 

אבל זו רק ההתחלה. המדינה מכירה בעובדה כי לא תהיה ברירה אלא להגדיל את המרחב התת קרקעי, ולחייב יזמים להוריד מתחת לקרקע שימושים רבים ככל האפשר דוגמת קניונים, בתי קולנוע, מתקני ספורט, אולמות כנסים ואירועים, סופרמרקטים וחללי אחסון ולוגיסטיקה.

 

צעד משמעותי בכיוון זה, הינו האצת תכנית המתאר הארצית למיגון ופיתוח המרחב התת-קרקעי בישראל, הידוע בכינויו תמ"א 40.

 

בחזית הזאת נמצאת חברת גיאודניה מקבוצת דניה – המתמחה בביצוע עבודות תת-קרקעיות.

 

בגלל הידע והניסיון שצברה גיאודניה בעשרות פרויקטים תת קרקעיים, בשוק האזרחי ובמיוחד בעבודות הרכבת הקלה בקו האדום, כמו גם בעבודות ביטחוניות, הפכה גיאודניה לחברה המובילה בישראל ביכולתה לתת מענה לתכנון וביצוע מגוון של עבודות תת קרקעיות מורכבות.

 

עבודות מסוג זה כוללות מגוון טכניקות ביצוע, כמו ביצוע קירות דיפון וביסוס באמצעות מכונת קידוח חדשנית (מכונת ה-Hydromill) החופרת לעומקים גדולים עד 120 מטר, וברמות דיוק ואיכות גבוהות. כמו כן, עבודות השפלת מים בעומקים, בהיקפים ובלחצים גדולים, תוך נטרול סיכונים וטיפול במזהמים במים, כולל החדרתם מחדש לאקויפר מי השתייה – עבודות שלא נחזו בישראל בעבר.

 

כבר היום, חניונים תת קרקעיים של 8, 9 ואפילו 10 קומות תת קרקעיות הפכו לדבר מקובל.

 

גאודניה נערכת בשלושה מישורים לאתגר הגידול בבניה התת קרקעית, מתוך הבנה שמדובר הן בגידול בכמות העבודות והן בנפחן ובמורכבותן:

 

א. הרחבה וביסוס הידע המקצועי, הוספת טכניקות ביצוע והרחבת האופקים של מהנדסי החברה בעולם התת-קרקע.

 

ב. שדרוג והוספה של ציוד ומכשור כולל השקעות כספיות משמעותיות.

 

ג. שכלול תכנון, ניהול ופיקוח על הביצוע, כולל יעילות, איכות ובטיחות.

  

ניר לוי מנכ"ל גאודניה ניר לוי מנכ"ל גאודניה צילום: יהואש כהן

 

כמי שעוסק בתחום שנים רבות ומודע לאי הוודאות והמצבים הבלתי צפויים הקיימים בעולם התת-קרקע, אני יכול לומר בזהירות המתבקשת: הבנייה בתת-קרקע הינה עבודה מורכבת המצריכה ניסיון ומקצוענות הקיימים היום בחברה אותה אני מוביל, חברת גאודניה מקבוצת דניה.

 

הכותב הוא ניר לוי, מנכ"ל חברת גאודניה