$
Duns פיננסים
האדר מובייל דן אנד ברדסטריט duns100

כיצד צריכים חברות ועסקים להיערך נכון לשנה החדשה על רקע הקורונה?

תחילת שנת תשפ"א זהו זמן מתאים ל"חשבון נפש" עסקי וכלכלי, במיוחד עבור בעלי חברות ועסקים שהקורונה ערערה את עולמם בשנה החולפת. הסגר שנכפה על כולנו ופסק הזמן שכולנו לוקחים בחגים מהווה הזדמנות להפיק לקחים, למזער נזקים –ולבחון כיצד נכון להיערך לשנה הכלכלית המאתגרת שלפנינו? הנה כמה עצות:

שלמה נס ואודליה כהן-שינדורף 13:3822.09.20

 מוגש מטעם DUN'S 100

 

עבור ישראלים רבים, שנה חדשה היא זמן ל"חשבון נפש" אישי. בימים אלה, כך נדמה, שנת תשפ"א שעומדת בפתח מהווה גם זמן מתאים ל"חשבון נפש" עסקי וכלכלי, במיוחד עבור בעלי חברות ועסקים שהקורונה ערערה את עולמם בשנה החולפת. השנה החדשה, הסגר שנכפה על כולנו ופסק הזמן שכולנו לוקחים בחגים מהווה עבורם הזדמנות לעצור לרגע את מירוץ ההישרדות הסיזיפי, להפיק לקחים, למזער נזקים - ובעיקר להתכונן לתקופת החורף, שמסומנת כנקודת זמן קריטית מבחינת מערכת הבריאות בישראל אשר תשפיע ישירות על המשק מבחינה עסקית וכלכלית.

 

אז... מה ניתן לעשות כדי להשתפר בשנה הקרובה? ואיך נכון להיערך לשנה הכלכלית המאתגרת שלפנינו? הנה כמה עצות:

 

1. בדיקת קווי אשראי / מסגרת אשראי / מיחזור הלוואות: כל עסק נשען על קווי ומסגרת אשראי שמספק לו הבנק בו העסק פעיל. מרבית בעלי העסקים בישראל מנהלים את חשבון העסק שלהם בחשבון בנק קבוע לאורך שנים. זה הזמן ללכת אל הבנקאי המלווה את העסק ולבדוק לעומק דברים שלא הצלחנו לחשוב או להתפנות אליהם במהלך היומיום השוטף. למשל, גובה מסגרת האשראי שלנו: האם היא מנוצלת נכון? האם יש צורך להגדיל או להקטין אותה? מה הפרוצדורה והביטחונות שיש לתת במקרה של משבר נוסף? ועוד. בנוסף, מומלץ לבדוק האם ניתן לבצע מחזור הלוואות ולהקטין ריביות והחזרים חודשיים. לעיתים מדובר בהבדלים כה גדולים, אשר ייתנו לעסק מרווח בטחון בשעת משבר.

 

המלצה קטנה: אל תשכחו שישנה תחרות בשירותי הבנקאות. אמנם אף אחד לא אוהב לעבור בנק, אבל שירותי בנקאות חייבים להיות תחרותיים וכדאיים. לכן, אל תהססו לבקש הצעות מבנק נוסף, להתווכח על ריביות, מסגרות אשראי ושירותים בנקאיים נלווים. תעבדו עם בנק שמאמין בכם.

 

2. בדיקת מצבת העובדים / התחייבות סוציאליות (דיני עבודה): זה הזמן לעשות סדר ולטפל בדברים חשובים מאוד – אבל כאלה שלעיתים מתקשים להגיע אליהם במהלך השגרה השוחקת. לערוך משוב עובדים מסודר ולבחון אותו בהתאם למצבה הפיננסי של החברה, לבדוק את ההזמנות העתידיות וההזדמנויות העסקיות העומדות בפני החברה, להחליט מהי מצבת העובדים הנכונה לחברה ועוד. זה גם הזמן לבחון התאמה אישית והערכת ביצועים של כל עובד, ולהחליט אילו עובדים מתאימים יותר לאופי ומהות העסק.

 

חשוב מאוד גם לבדוק אם הועברו ושולמו כל ההתחייבות הסוציאליות כלפי העובדים (ימי מחלה, הפרשות עובדים לפנסיה, ביטוח לאומי, פיצויי פיטורין, ימי חופשה והבראה וכל הטבה אחרת אשר נקבעה בהסכם בין העסק לבין העובדים). במידה ויש לך ספק מהי רמת החשיפה של העסק כלפי העובדים, חוות דעת משפטית תספק תשובה לכך. חשוב להבין כי תביעת עובדים בגין אי-תשלום הפרשות סוציאליות יכולה להגיע עד לפירוק חברה וחדלות פירעון!

 

3. חובות אבודים: זמנו את עצמכם לרואה החשבון ויועץ המס המלווה אתכם, עברו ביסודיות על מצבת הלקוחות ותזרים תשלומי הלקוחות הצפויים לטווח הקצר והארוך ובדקו מנגד גם את המאחרים בתשלום. נסו להבין מי מהם נקלע לקשיים כלכליים ו/או משפטיים והחוב הינו חוב אבוד ואין סיכוי לגבות אותו בקרוב, כך שתהיה בפניכם התמונה הפיננסית המלאה וצפי ההכנסות לשנה הקרובה. על בסיס מידע זה תוכלו להכין תכנית עסקית מתאימה.

 

4. תכנית עסקית חליפית לזמני סגר: כפי שנוכחנו לדעת, קצב ורמת התחלואה מכתיב את הפעילות הכלכלית בישראל. לכן, חשוב ביותר להכין תכנית מגירה לפעילות עסקית שוטפת כאשר יהיה סגר ו/או הפחתה בנפח הפעילות העסקית. למשל: היערכות ומעבר לעבודה מרחוק בהיקף נרחב, בדיקה כי לכל העובדים ישנם אמצעי קצה, תוכנות פיננסיות לגביית כסף מלקוחות, תוכנות עבודה מותאמות, קביעת נהלי ישיבות עבודה ודיווח עובדים ועוד.

 

 

שלמה נס ואודליה כהן-שינדורף שלמה נס ואודליה כהן-שינדורף צילום: יח"צ

 

5. הגדלת היצע וקווי מוצרים: כבעל עסק עלייך להיות סתגלן, גמיש ובעל חושים מחודדים. עסקים שלפני שפרץ משבר הקורונה התמקדו במספר מוצרים מוגבל ו/או בטווח מוצרים מצומצם, הבינו שעליהם להגדיל את כמות המוצרים והשירותים המוצעים ללקוחותיהם. לכן, מומלץ לבעלי עסקים לבדוק מהם המוצרים הפופולאריים בתקופת הקורונה ולפתח נישות חדשות המתאימות ללקוחות ומגדילות את השירותים הניתנים. לא מדובר רק על כפפות, מסכות וכדומה, אלא גם על מוצרים בעלי ערך מוסף של בריאות, אנטי וירוסים, ניקיון וכו'. זה הזמן להרחיב את ההיצע.

 

6. מלאי זמין: גל הקורונה האחרון לימד אותנו כי ישנה משמעות גדולה למלאי זמין ויכולת אספקה מהירה. זה הזמן להשקיע בבדיקת מלאי ומערכת מלאי אמינה, ובמקביל - לקבוע מדדים של ירידה מתחת למלאי סביר אשר ישפיע על תוצאות העסק. בימים בהם עולם התעופה נמצא במשבר וזמן האספקה מהמפעל לעסק מתארך, שחרור מהמכס לוקח זמן רב יותר מהמקובל. זה הזמן לבדוק מהי נקודת הזמן הנכונה להזמנת המלאי, לבחור עמיל מכס יעיל ומקצועי ואספקה ללקוח וכן לקבוע ו/או "לקנות" לוח ייצור עבור העסק מהספק. זמני אספקה קבועים נותנים יתרון תחרותי גדול מול ספקים אחרים.

 

מאת ד''ר שלמה נס, עו''ד (רו''ח) ושותף בכיר במשרד עו"ד דורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות', ועו"ד אודליה כהן-שינדורף, ליווי עסקים ויזמות בטופ ש.י.א עסקים