שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
Dun
האדר מובייל דן אנד ברדסטריט duns100

ביהמ"ש העליון: שיתוף ברשתות החברתיות – עשוי לחייב בפיצויים בגין פרסום לשון הרע

בית המשפט העליון משנה את כללי המשחק מה נחשב לעילת לשון הרע בשיתוף בפייסבוק

יובל אדלר ועדי ערמן 08:5413.02.20

מוגש מטעם DUN'S 100

 

בית המשפט העליון קבע לאחרונה, כי שיתוף (Share) פוסט ברשתות חברתיות, מהווה פרסום ועשוי לחייב בתשלום פיצויים בגין פרסום לשון הרע, וזאת בשונה מסימון אהבתי (Like) – שאינו מהווה פרסום.

 

בית המשפט העליון נדרש לאחרונה לסוגיה מעניינת הרלוונטית לכולנו – האם שיתוף פוסט בפייסבוק, או בכל רשת חברתית אחרת, עשוי לשמש עילה להגשת תביעת לשון הרע נגד משתף הפרסום, מקום בו הפרסום עולה כדי לשון הרע?

בית המשפט קבע, כי על מי שבוחר לשתף פרסום להיות אחראי לתוכן הפרסום ששותף על ידו, כך שאם יתברר כי הפרסום המקורי מהווה פרסום לשון הרע, ניתן יהיה לחייב בפיצויים גם את מי שלא כתב את הפרסום, אלא רק שיתף אותו.

 

לעומת שיתוף פרסום – הרי שסימון Like לפרסום לא מהווה פרסום עצמאי, ועל כן לא יחייב את המסמן בלשון הרע.

 

על מנת שלא להוביל לאפקט מצנן, כך שמשתמשים יחששו להביע עמדתם ולשתף פרסומים ברשתות החברתיות, קבע בית המשפט מספר מנגנוני הגנה, המרככים את קביעתו:

 

1. דרך המלך הינה הגשת תביעת לשון הרע נגד המפרסם המקורי, ולא נגד משתף הפרסום.

 

2. תביעת השתקה לא תתקבל מקום בו יסבור בית המשפט, כי מטרת התביעה נגד משתף הפרסום נועדה בעיקרה למטרה בלתי לגיטימית, של השתקת שיח ציבורי או התבטאות לגיטימית.

 

3. פרשנות מרחיבה להקלות, הגנות וחסינויות, הקבועות בחוק לשון הרע – בית המשפט קבע, כי מקום בו תביעה תוגש נגד משתף פרסום, יוכלו באופן רחב יותר ההגנות הקבועות בחוק לשון הרע.

 

4. מניעת שימוש לרעה בהליכי משפט – בית המשפט יבחן האם הגשת התביעה נגועה בבררנות יתר בנוגע לזהות הנתבע, העולה כדי חוסר תום לב, ובתוך כך יבחנו היקף החשיפה של הפרסום המקורי מול השיתוף, וכן מספר משתפי הפרסום שנתבעו.

 

5. חיוב בהוצאות - במקרים בהם יתברר כי ת הוגשה בחוסר תום לב, בהתאם לפרמטרים שהזכרנו לעיל – יחויב התובע בהוצאות משפט משמעותיות.

 

איזונים אלו, שנקבעו על ידי בית המשפט העליון, נועדו לאפשר הגשת תביעות לשון הרע נגד מי ששיתף תוכן משמיץ, כאשר הוא מודע לכך שהתוכן המשותף על ידו הינו תוכן פוגעני ודיבתי, ומנגד – לא לאפשר לתובע לעשות שימוש לרעה בהליכי משפט.

 

עו"ד יובל אדלר ועו"ד עדי ערמן עו"ד יובל אדלר ועו"ד עדי ערמן צילום: בן ארי פיש סבן ושות

 

לסיכום, ראוי לבחון היטב פרסום קודם לשיתופו ברשתות החברתיות. ככל שבחרתם לשתף פרסום, עדיף כי יהא זה פרסום אשר נכתב על ידי מקור רציני (דוגמת גוף תקשורת, גוף אקדמי או פרסום שנעשה על ידי פוליטיקאי), ולאחר שנקטתם אמצעים סבירים לוודא כי הכתוב בפרסום הוא אמת.

 

הכותבים: עו"ד יובל אדלר, שותף מנהל מחלקות ליטיגציה ולשון הרע ועו"ד עדי ערמן ממשרד בן ארי פיש סבן ושות'

הכותבים לא ייצגו בהליך המשפטי