$
מבחני רכב

פולקסווגן רוצה קאמבק: מביאה לארץ את הטי קרוס

באיחור של שנה וחצי פולקסווגן מביאה לארץ רכב כביש־שטח קטן, שיכול לעזור למכירותיה המדשדשות פה. תיבת ההילוכים נמרצת, הנסיעה נעימה ורק המחיר גבוה בהשוואה למתחרות

תומר הדר 08:1427.01.20

 

 

פולקסווגן טי קרוס מגיעהלישראל באיחור של שנה וחצי וחבל, כי זה הרכב שהיה יכול לעזור לפולקסווגן לצאת מהבוץ אליו נכנסה בישראל.

 

לא צריך להיות מומחה כדי להבין שמשהו לא טוב עובר על פולקסווגן בישראל בשנים האחרונות. נתוני איגוד יבואני הרכב הישראלי מוכיחים זאת היטב: ב־2010 פולקסווגן היתה במקום החמישי בשוק הרכב הישראלי והחזיקה בתואר "המותג האירופי הנמכר בישראל". נכון לשלהי 2019, פולקסווגן נמצאת במקום ה־16 בשוק הרכב הישראלי. למעשה, חלק ניכר מסוכנויות פולקסווגן בישראל נסגרו והיצע הדגמים צומצם. זאת למרות שפולקסווגן רואה בישראל יעד חשוב לניסויי רכב אוטונומי, ומקיימת קשרים הדוקים הן עם חברות אוטו־טק ישראליות והן עם הממשל.

 

טי קרוס. איבזור טוב שלוקה בפרטים הקטנים טי קרוס. איבזור טוב שלוקה בפרטים הקטנים צילום: אוראל כהן

 

לעומת זאת, כשמדובר בנתוני המכירות העולמיים, פולקסווגן היא חברה רווחית שרשמה אשתקד שיא מכירות, לא מעט מכיוון שהמכוניות שלה ממותגות כמכוניות "פרמיום עממי". אלא ששיאי המכירות בחו”ל הם גם הסיבה שפולקסווגן נותרה ללא רכבים דומיננטיים עבור השוק הישראלי, לפחות לא עד הגעת המכוניות החשמליות שלה.

 

בינתיים, כדי לסגור את החור מגיע לישראל פולקסווגן טי קרוס, רכב כביש־שטח קטן שעל פניו נראה כמו המוצר שפולקסווגן היתה צריכה מלכתחילה לשווק בישראל כדי לזכות בנתח שוק משמעותי.

 

טי קרוס הוצג בחו”ל כבר לפני יותר משנה וחצי, והוא רכב הכביש־שטח הקטן הראשון של פולקסווגן. באירופה יש ביקוש לרכבים כאלו, ולאור הביקוש לטי קרוס באירופה, פולקסווגן ייקרה את הרכב - וכשהמחיר גבוה, היבואנים בישראל פשוט לא מייבאים.

 

 

החיבור בין הפנסים האחוריים גורם לרכב להיראות רחב יותר החיבור בין הפנסים האחוריים גורם לרכב להיראות רחב יותר צילום: אוראל כהן

 

מערכות איכותיות אבל נופל בפרטים הקטנים

 

חיצונית, טי קרוס מצליח להרשים בקלות: הוא נראה כמו גרסה חמודה של פולקסווגן טוארג, או גרסה מצומצמת מאוד של פולקסווגן טיגואן. הוא פשוט נאה, בלי להתאמץ יותר מדי, בלי גימיקים מטופשים ומיותרים. העיצוב עגלגל, הגלגלים לא גדולים יתר על המידה, החזית נאה בלי להיות וולגארית וליפול למלכודות של כרום. החלק האחורי נאה במיוחד, והחיבור בין הפנסים האחוריים גורם לטי קרוס להיראות רחב יותר.

 

בפנים הסיפור שונה. הממשק של פולקסווגן הוא ממשק מצוין ובשנים האחרונות פולקסווגן אימצה מערכת מולטימדיה יעילה להפליא, שמצליחה להיראות מינימליסטית בלי ליפול לקלישאות המוכרות של יצרני הרכב הקוריאניים.

 

מבט מבפנים מבט מבפנים צילום: אוראל כהן

 

תנוחת הישיבה טובה מאוד וגבוהה יותר ממה שמקבלים ברוב רכבי הכביש שטח, איכות לוח המחוונים גבוהה וחשוב מכך: יש מערכות בטיחות אקטיביות מקוריות, החל במערכת אקטיבית למניעת סטיה מנתיב וכלה במערכת בקרת שיוט סמי אוטונומית. המרווח מקדימה טוב וגם המרווח מאחור, בהנחה שמזיזים את הספסל האחורי עד הסוף.

 

עם זאת, יש גם תחושה ניכרת של חיסכון בכל מה שנמצא מתחת לקו הירכיים של הנהג, או מתחת לקו הראיה של מי שיורד לפרטים הקטנים. משענת היד בין מושב הנוסע ומושב הנהג עשויה פלסטיק זול שנראה כאילו נלקח מחנות אביזרי רכב. הגימור של החלק התחתון של הדלתות הוא פלסטיק זול למגע. ובנוסף, גם רשימת האבזור רחוקה מלהיות מקיפה.

 

אלה הפרטים הקטנים שחסרים. ההתנעה מבוצעת באמצעות מפתח ולא באמצעות כפתור אלקטרוני, בלם היד ידני ולא חשמלי ומערכת המידע לנהג אינה כוללת מאפיינים מסוימים שניתן למצוא כיום בדגמים של סיאט וסקודה. כמובן, מדובר בגרסת בסיס, אך זו גרסת בסיס שעולה 130 אלף שקל.

 

מנוע קטן ומספק מאד

 

פולקסווגן טי קרוס מצויד במנוע בנפח 1.0 ליטר - מנוע מוכר של קונצרן פולקסווגן, שמפיק 115 כוחות סוס ומשודך לתיבה אוטומטית כפולת מצמדים. כמו רוב דגמי פולקסווגן, על הנייר זה נראה מעט, במציאות זה די והותר. מדובר במנוע שיספיק בהחלט לרוב הנהגים הודות לתיבת הילוכים נמרצת שמצליחה להוציא ממנו את המיטב.

 

לפעמים, במיוחד בעקיפות בכבישים הרריים, המנוע נדרש למאמץ משמעותי והנהג, לפחות אם הוא רגיל לדגמים של פולקסווגן, מחפש אחר ידית להעברת הילוכים מאחורי גלגל ההגה. טיפ קטן: אין ידית הילוכים מאחורי גלגל ההגה.

 

איכות הנסיעה עצמה לא תפתיע את מי שמכיר את מכוניות הנוסעים של פולקסווגן. טי קרוס הוא רכב שמכויל לנסוך בנהג ובנוסעים ביטחון. הוא מעט נוקשה, אך לא ברמה שתקפיץ מישהו בנסיעה; הוא בולע היטב מפגעי כביש ויודע היטב לנסוע מהר כשצריך. איכות הנסיעה גבוהה כמו ברוב הפולקסווגנים, אך בנסיעה במהירויות גבוהות ניתן לשמוע רעשי רוח מכיוון המראות.

 

בשורה התחתונה, פולקסווגן טי קרוס אמנם מגיע לישראל באיחור, אך תכונותיו הפוכות אותו לרכב הכביש־שטח קטן שיבואנית פולקסווגן היתה צריכה לייבא ארצה מזמן, שכן יש לו את רשימת המרכיבים הקצרה להפליא שהישראלים צריכים: מראה אופנתי וסמל נחשב מקדימה.

 

טי קרוס מעלה גם שאלות. אחת הסיבות העיקריות לירידת המכירות של פולקסווגן בשנים האחרונות היא העובדה הפשוטה שרוב המתחרים, גם אלה שמשתייכים לקבוצת פולקסווגן עצמה, מציעים תמורה דומה מבחינת אבזור ומימדים, אך במחיר נמוך יותר. פולקסווגן טי קרוס עדיין יקר מהמתחרים הישירים. בעידן בו הלקוח הישראלי לוקח הלוואות לרכישת רכב באותה קלות בה הוא מזמין ארוחה בבית קפה, מדובר כנראה במכשול לא מורגש.

 

 

x