$
מחפשי עבודה

אל תחפשו את העבודה הבאה - תדאגו שהיא תמצא אתכם

מיתוג אישי הפך להיות הכרחי לכל אחד בשוק העבודה בין אם שכיר או עצמאי, עובד או מנהל. האם המשמעות היא שאתם צריכים להתחיל "לעבוד בזה"? לעבור לחיות בפייסבוק ובאינסטגרם? שוחחנו עם אפרת פניגזון, מומחית למיתוג אישי כדי להבין איך עושים את זה נכון

מעין מנלה 13:3424.01.20

כשאפרת פניגזון, סמנכ"לית שיווק, Mindspace, ושותפה מייסדת של קהילת G-CMO החליטה שהגיע הזמן לאתגר הקריירה הבא שלה, היא לא הייתה צריכה לשלוח קורות חיים, ללכת לראיונות עבודה או לחפש מכרים שיסכימו להמליץ עליה למעסיקים פוטנציאליים. הצעד הבא בקריירה שלה - משרתה הנוכחית - מצא אותה. כל זה לא קרה במקרה, או במזל אלא בעקבות תהליך מאוד מפוכח ומושכל של מיתוג אישי, של פיתוח הדרך שבה היא מציגה עצמה לעולם והדרך בה היא נתפסת. עבור פניגזון זה עבד כך, כאשר סמנכ"ל השיווק של Mindspace, שהוא חבר בקהילת מנהלי השיווק אותה הקימה עזב את המשרה - הוא פנה אליה מכיוון שחשב שתתאים לתפקיד.

 

מיתוג אישי הוא לא מושג חדש בעולמות הקריירה. כבר שנים מדברים על כך שלא מספיק לעשות את התפקיד שלכם טוב, אלא חשוב להביא לידיעת האנשים הרלוונטיים את ההישגים והערך שאתם נותנים לחברה - ולעשות זאת בזמן אמת. ידוע שלא תמיד מי שעושה את העבודה בצורה הטובה ביותר הוא זה שמקודם ושהאנשים שנחשבים טאלנטים מבוקשים יודעים 'לשווק את עצמם'. אבל עם השנים המיתוג האישי הפך להיות מתוחכם יותר: המשמעות שלו היום היא שמעגלים רחבים יותר של אנשים יידעו מה תחום המומחיות שלכם, שאתם טובים במה שאתם עושים ויחשבו עליכם בהקשר של התחומים האלה.

 

אפרת פניגזון אפרת פניגזון צילום: דויד גארב

אפשר להגדיר מיתוג אישי כשילוב ייחודי של ערכים, אופי כישורים וניסיון המרכיבים את מי שאתם. החלק המהותי בתהליך הוא לפתח תפיסה – כיצד אנשים אחרים תופסים אתכם - וזה חשוב כדי לתת מענה למטרות שונות בקריירה. שכירים למשל, ירצו קידום בעבודה, הערכת עובד טובה או אפקטיבית יותר, תזוזות בין מחלקות בארגון, עלייה בשכר, מינויים משמעותיים וכמובן הצעות עבודה מחוץ לארגון, הצעות לפרויקטים או הרצאות כדי לבנות את עצמם בתור מומחים בתחומם.

 

שיטת השיווק האפקטיבית ביותר היא 'מפה לאוזן', ומיתוג אישי הוא סוג של שיווק 'מפה לאוזן' עליכם כבני אדם – הוא מייצר הזדמנויות. "לפני שאתם מתחילים תשאלו את עצמכם בשביל מה אתם אתם רוצים למתג את עצמכם. נגיד, מהנדסים למה הם צריכים את זה? הם גם ככה מבוקשים מאוד בשוק העבודה. הסיבה היא שהכיוון שאליו צועד עולם העבודה הוא שהעובד הוא במרכז והארגון הוא הסביבה שמאפשרת או לא מאפשרת לו לפתח ולבטא את עצמו ואת כישוריו הייחודיים", אומרת פניגזון, שעוסקת במיתוג אישי בעשור האחרון, בתחילה כפרקטיקה וכיום מעבירה סדנאות והרצאות בנושא עם שלוש שותפות תחת הכותרת "walk the talk". ארבעתן גם מנהלות קהילה בפייסבוק תחת אותו השם המונה 1,700 חברים.

 

המותג שהוא אתם מצריך חשיבה, דיוק ותחזוקה - כמה פוסטים בלינקדאין או בפייסבוק לא יעשו את העבודה, אז עושים תהליך של מיתוג אישי?

 

1. מיצוב

בשלב הראשון אתם צריכים לשאול את עצמכם מהם תחומי המומחיות שלכם, מהו הבידול ומיהו קהל היעד – האם מדובר בבוס ובהנהלה של הארגון בו אתם נמצאים או שאתם מעוניינים במקום עבודה חדש ואם כן מי קהל היעד שאליו אתם מכוונים. לדוגמא, במקרה של סמנכ"ל שיווק גלובלי בישראל קהל היעד הוא מייסדים, מנכ"לים או משקיעים שיושבים בדירקטוריונים ומחפשים לאייש תפקיד של סמנכ"ל שיווק גלובלי בישראל.

 

בשלב המיצוב השאלה שעליה אתם צריכים לענות היא מה המאפיינים שלכם כמותג. בסופו של דבר אתם צריכים להגיע לשורה שמתארת את תחום המומחיות שלכם. איך מגיעים לזה? עושים ניתוח של המאפיינים הייחודיים לכם, הערכים שלכם, הדרך בה אתם נראים ונשמעים כלפי חוץ. "אפשר וכדאי להתייעץ עם האנשים שעובדים איתכם ביומיום או מכירים אתכם מאוד טוב, אפילו הבוסים הישירים שלכם. הדרך בה אנחנו נראים ונשמעים היא גם משהו שיכול לייחד אותנו. טיפ טוב לשלב הזה הוא לסדר בלינקדאין את הפסקה הראשונה של ה-About", אומרת פניגזון.

 

2. תכנים ופורמטים

בשלב השני תצטרכו להחליט מהם סוגי התוכן שמתאים לכם לייצר ומהצד השני מה לא נוח לכם לייצר. אתם צריכים לוודא שהתוכן שאתם מייצרים הוא באמת מקורי ונעשה בדרך המקורית שלכם. הרבה פעמים אנשים חושבים שאם הם עושים מיתוג אישי אז הם צריכים להיות מומחים במשהו שהם לא וההיפך הוא הנכון. כמו כן, תצטרכו להחליט באיזה פורמט יוצג התוכן – בצורה מצולמת, כתובה, בדיבור? ואז לשלב בין התוכן לפורמט. "אני למשל מדברת ומתקשרת על שיווק, פערים מגדריים במקומות העבודה, מיקום נשים בהייטק וטכנולוגיה. דוגמא אחרת היא לירז לסרי, דוקטור באוניברסיטת תל אביב שהתחום ה'יבש' שלה הוא יזמות מיתוג ושיווק אבל היא גם אמנית וגולשת רוח. כשהיא מייצרת תוכן ומדברת על יזמות או מיתוג ושיווק היא תמיד מביאה דוגמאות מעולמות האמנות והגלישה והדברים האלה מפרים את המותג שלה. היא מצליחה להביא לתוך המותג האישי שלה כלים ותפיסות מעולמות אחרים כי היא מראה את כל תחומי העניין שלה", היא אומרת.

 

3. מיתוג פנימי

בכל יצירה של מיתוג אישי יש אלמנט קריטי של רתימת המעגלים הקרובים על מנת שיתמכו במיתוג שלכם. אם לא רותמים את הסביבה הקרובה ביותר אליכם ופונים רק לקהל הרחב לא יהיה אף אחד סביבכם שייתן ולידציה או פידבק שיתמכו במותג. הסביבה הקרובה זה המשפחה, קולגות, האנשים שאחר כך ידברו עליכם באופן חיובי, יתנו עליכם המלצה. איך עושים את זה? דרך אחת היא לארגן ישיבות פנימיות או מיטאפים הפתוחים לכל מי שמעוניין במקום העבודה ולתת הרצאות לעובדים בתחום המומחיות שלכם. כמעט כל מקום עבודה ישמח לתת מקום ליוזמה כזאת. כך תראו מי אתם בתוך הארגון, תתאמנו בתחומי המומחיות שלכם, וזה תרגיל שכל אחד יכול לעשות בתור שכיר בחברה.

 

4. הפצה ותיעוד

היום הפצה הפכה להיות הרבה יותר קלה ופשוטה מפעם. כאשר כבר יש לכם את התכנים אתם צריכים פשוט לבחור בפלטפורמות הכי נכונות להפצתם. אם מדובר בסרטוני וידאו אז הפלטפורמה הטבעית היא יוטיוב או פייסבוק; אם מדובר במאמרים מקצועיים ומעמיקים - בלוג הוא הבחירה המתאימה וכאן כדאי להכיר את מערכת הבלוגים שקיימת בלינקדאין שזמינה מתוך הפרופיל. אם התוכן שיצרתם הוא ויזואלי אז אינסטרם או פינטרסט יתאימו ולפודקסטים יש מערכות הפצה משלהם כמו אנקור (Anchor) שהוא כלי חינמי שמפיץ את הפודקסט לכל הפלטפורמות. למתקדמים בתהליך כדאי לבנות אתר שגם מדבר על תחומי המומחיות וגם נותן דוגמאות של התוכן שלכם. לבסוף, במות (הרצאות, פאנלים, מיטאפים) היו מאז ומתמיד כלי הפצה מעולה שהפך אף יותר רלוונטי בעולם הדיגיטלי בו אנשים ממש צמאים למגע אנושי. "כשיורדים מהבמה מהרצאה או מיטאפ שעשיתם לרוב מקבלים הזמנות להרצאות נוספות, הזמנות לפרויקטים והצעות עבודה. כמות של אנשים נחשפת אליכם והסיכוי שיפנו וידברו איתכם גדל. אפשר להתחיל בפורמטים קטנים ולפתח את זה עם הזמן", אומרת פניגזון.

 

מיתוג אישי - האם צריך 'לעבוד בזה'? מיתוג אישי - האם צריך 'לעבוד בזה'? צילום: שאטרסטוק

 

 

בשלב הזה אתם בטח שואלים את עצמכם אם כדי לעשות לעצמכם מיתוג אישי אפקטיבי אתם צריכים להתחיל 'לעבוד בזה'. התשובה היא שאלא אם כן אתם בין עבודות ופנויים להשקיע את כל מרצכם במיתוג אישי, אתם צריכים להגדיר זמן שהוא הגיוני, לדעת מהו המינון והריווח הנכון. לא לפרסם שלושה פוסטים ביום בכל פלטפורמה אלא לבחור דברים מעניינים ועמוקים ולפרסם אותם פעם - פעמיים בשבוע. אל תשתמשו ברשתות החברתיות והמקצועיות רק כדי להראות שהייתם פה או שם – זה לא מיתוג אישי ויכול לעייף את החברים או העוקבים שלכם. "אתם לא צריכים לעבוד בזה אבל כן להחליט כמה זמן אתם משקיעים במיתוג האישי שלכם. בנוסף חשוב מאוד לאסוף את מה שאנחנו עושים, לרוב הדברים יהיה תיעוד דיגיטלי ואם אין תיעוד – דאגו שמישהו יצלם אתכם. אספו את הפעולות שאתם עושים במיתוג האישי שלכם וכך יהיה לכם ארכיון של הוכחות שאתם באמת בעשייה. הכלי הזה הוא כל כך פשוט ותורם המון לביטחון העצמי".

 

5. קהילות וחיבורים

השלב האחרון הוא לשאול את עצמכם לאילו קהילות אתם מתחברים ככלי לקידום המיתוג האישי שלכם. אפשר להשתייך לקהילות בתחום המומחיות שלכם ולהקים קהילות חדשות. המטרה היא למצב את עצמכם ליד אנשים שהם מומחים כמותכם או ברמה שלכם מכיוון שאם אתם מסתובבים עם אנשים מסויימים זה ממתג אתכם בצורה מסויימת.

 

הדבר השני שעושה ההשתייכות לקהילות הוא החיבורים שניתן להשיג מהקהילות האלה שכן כשאתם מקיפים את עצמכם באנשים שהם בתחום המומחיות או קהל היד שלכם הסיכוי לחיבורים מעניינים ורלוונטיים גדל. חשוב לתעד את הפגישות שלכם עם אנשים דומים כי זה תורם למיתוג האישי שלכם. כשאתם יוצרים או נמצאים בקהילה אתם מתחילים להיות מזוהים עם אותם אנשים. "אם כבר נבחרתם להיות באירוע, להרצות או להשתתף בפאנל, האירוע מבחינת ההפצה מתחיל כשהפרסום על האירוע יוצא וממשיך עד יום האירוע. אל תצטלמו ליד הרולאפ של המיטאפ או הכנס ותעלו את זה בלבד. תייצרו לפחות תובנה אחת מאותו האירוע שתוכלו אחר כך לשתף בפוסט שתעלו", מציעה פניגזון.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x