$
מחפשי עבודה

הגזמתם? עד כמה אפשר להתרברב בקורות החיים

מחקר חדש מצא את נקודת האיזון העדין בין התרברבות שמותירה רושם רע לבין קידום עצמי, שלעתים הכרחי על מנת להשיג את העבודה

שירות כלכליסט 15:1221.11.17
הרושם הראשוני שיש למעסיק לגבי העובדים הפוטנציאלים לרוב מסתכם במסמך קורות החיים. בהתאם, בניסיון לייצר את הרושם המוצלח ביותר, הנטייה היא לרוב לייפות את ההישגים שלנו. כך למשל היכולת שלנו לעמוד בלוחות זמנים הופכת להיות "ייחודית", והכישורים שלנו באימוץ טכנולוגיות חדשות הן "מעולות".

 

מחקר חדש שפורסם באוניברסיטת מישיגן מצא שלאופן שבו אנחנו מתרברבים ביכולות שלנו בקורות החיים יש בהחלט השפעה על החלטת מנהלי הגיוס. קידום עצמי עוזר לנו להיראות מוכשרים ומיומנים יותר, אך רק עד נקודה מסוימת.

 

המחקר ניתח 60 קורות חיים שנשלחו למשרות באוניברסיטה, והחוקרים מצאו שניתן לסווג את ההתרברבות הזו שלנו למספר קטגוריות שונות לפי עוצמת ההתפארות: הענקת קרדיט למקורות חיצוניים נתפסת כקידום העצמי המתון ביותר, בעוד ששימוש בסופרלטיבים כמו "מעל כולם" או "הטוב ביותר" נחשבו לשימוש הקיצוני ביותר בקידום עצמי. בין שני הקצוות הללו אפשר למצוא הצהרות כמו "שילשתי את המכירות".

קורות החיים הם הרושם הראשוני, דאגו לא להיתפס כשחצנים מדי קורות החיים הם הרושם הראשוני, דאגו לא להיתפס כשחצנים מדי צילום: שאטרסטוק

 

 

הצורות המתונות של התפארות התגלו כיעילות בהשפעה על התפיסה של מנהל הגיוס לגבי מידת ההתאמה של המועמד לתפקיד. אך קורות חיים שהיו מלאות בקידום עצמי – כאלה שבהן המועמדים מסבירים כמה יוצאים מהכלל ועילאיים הם – גרמו לכך שהם נתפסו כפחות מתאימים לארגון.

 

סוגי ההתפארות שעדיף להימנע מהם: "אני מציעה למנהלים להתמקד בניסיון ובכישורים של המועמד שניתן יהיה לאמת", אומרת מארי וואונג ממחברי המחקר. אין פירוש הדבר שצריך להימנע כליל מניסיונות להרשים מנהלי גיוס, אלא שכדאי לפעול בזהירות. "אין משהו שלילי ביסודו בניסיון להרשים את ההנהלה, אבל הבעיה מתעוררת כשזה עובר את הגבול להגזמות וניפוח הכישורים, שלא לדבר על שקרים", מוסיפה וואונג.

 

מה לא לכתוב בקורות החיים: כל עוד יש משרות לאייש, המועמדים ירצו להציג באור חיובי את ההישגים שלהם. זה לא דבר רע. עם זאת, וואונג מייעצת להשקיע את הקידום העצמי בביטחון ביכולות שלכם, ולא בהצגת מצג שווא. אל תשקרו בקורות החיים, פשוט הציגו בהבלטה את התכונות החיוביות.

 

"ביטחון עצמי גבוה היא תכונה חשובה בעובד, בעוד שרברבנות אינה", מדגישה וואונג. "המפתח לקידום עצמי הוא לעשות זאת בצורה לא שקופה. כך למשל, תיאור של עצמכם כ"מומחה", "נעלה" או "מועמד אידיאלי" תהיה ככל הנראה הגזמה. עם זאת, שימוש במילות תואר כמו יצירתי, אנרגטי ומצפוני, יעזרו להציג את היכולות שלכם מבלי להעביר את הרושם של שחצנות".

 

מתינות היא המפתח

המסקנה העיקרית מהמחקר היא כי התפארות עדיף לעשות בצורה מתונה. כשמתרברבים מדי, אתם מקשים על מנהלי הגיוס לחבב אתכם. הצגת סיפור הקריירה שלכם בצורה מנומסת ותוך הכרת תודה – אלמנט מרכזי בטקטיקות חנופה – יסייע לכם לבלוט מעל לשאר המועמדים ולכך שתקבלו זימון לראיון עבודה.

 

"השורה התחתונה: אם אתם מתכוונים להשתמש בטקטיקות קידום עצמי, ודאו שאתם משתמשים גם בטקטיקות חנופה לאזן את זה", מסכת וואונג. "אם אתם הולכים להשוויץ, תעשו זאת בצורה שתגרום לאנשים לחשוב שאתם נחמדים".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x