שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
מחפשי עבודה

כללי המשחק השתנו: כך תזכו במשרה לפני שהיא התפרסמה

אם אתם מחפשים עבודה דרך מודעות דרושים אתם מתחרים מול מאות מועמדים באופן אנונימי והסיכויים שלכם להשיג את המשרה נמוכים. יש דרכים יעילות הרבה יותר למציאת עבודה

מעין מנלה 17:2419.11.16
חיפוש עבודה דרך מודעות דרושים הוא כנראה הדרך הכי פחות יעילה למצוא היום עבודה. עולם גיוס העובדים פונה יותר ויותר לעבר המועמדים הפאסיביים, לשיטות של מציאת עובדים דרך חבר מביא חבר ואיתור מועמדים ברשת. כאשר חברה מפרסמת מודעת דרושים היא עשויה לקבל מאות קורות חיים של אנשים שמתחרים על אותה משרה. מנהלי הגיוס שמקבלים את קורות החיים האלה לרוב מקדישים פחות מדקה לקרוא כל אחד ולעיתים, פשוט משיקולי יעילות, יעצרו אחרי מספר מסויים של מועמדים. גם מועמדים שיזכו לתשומת לב מצד מנהל או מנהלת הגיוס הם אנונימיים עבור המעסיק ויהיה להם קשה להתבלט. 

כדי להשיג ייתרון בחיפוש עבודה צריך גישה לשוק העבודה הנסתר, זה שמכיל את המשרות שמאויישות לפני שהן מתפרסמות. ישנן כמה דרכים לעשות את זה ולפי המומחים, לרוב כדאי לפעול בכמה ערוצים בו זמנית:

 

1. אתם על המדף – העולם הולך לכיוון המועמדים הפאסיביים

אנשי גיוס העובדים מעדיפים בהרבה מקרים, במיוחד כשמדובר במשרות בכירות או כאלה הדורשות מומחיות מיוחדת, לפנות למועמדים פאסיביים – כאלה שלא מחפשים עבודה ומועסקים באותה העת בחברה אחרת. "זה לא עובד בצורה כזאת שמועמד פונה להד האנטר והוא אומר 'איזה יופי, יש לי משרה'. בפועל מעסיקים מפעילים המון סורסיות (שתפקידן לאתר מועמדים אטרקטיביים, מ.מ.) שמחפשות מועמדים. אתה, המועמד, יושב על המדף וצריך לקוות שהן יפנו אליך", אומרת טלי ברק, יועצת קריירה, Head Hunter ויועצת משאבי אנוש. "כדי שיפנו אליכם דבר ראשון אתם כמובן צריכים להיות טובים בעבודה שלכם, אבל גם לדאוג שאפשר יהיה למצוא אתכם במקומות הנכונים. הפרופיל שלכם בלינקדאין צריך לשדר מה אתם מוכרים. כלומר, תדאגו שפרופיל הלינקדאין יכלול מילות מפתח שיעזרו למגייסים להגיע אליכם", אומרת ברק.

 

טלי ברק טלי ברק

במציאות של שוק העבודה היום אנשי סורסינג או ציידי ראשים מחפשים את המועמדים האטרקטיביים שעובדים בחברות הנחשבות למובילות בתחום. "אם אני מפתחת שעובדת בגוגל או וויקס אז רוב הסיכויים שמונחות באינבוקס שלי בלינקדאין עשרות הצעות עבודה. מה שגורם למועמד להיות אטרקטיבי זה הניסיון, ההשכלה, השירות הצבאי הרלוונטי ולכן חשוב מאוד לעבוד על פרק הניסיון בפרופיל הלינקדאין ולבדוק איך הוא מצטייר למעסיק פוטנציאלי", אומרת רוית צור וייסלברג, סמנכ"לית גיוס ומשאבי אנוש ב-see.V.

 

2. חבר מביא חבר – לא חייבים להיות נפשות תאומות

גיוס באמצעות "חבר מביא חבר" תמיד היה קיים אך בשנים האחרונות הוא הפך לפופולרי וממוסד יותר. בהייטק למשל, 40% מהגיוסים נעשים דרך חבר מביא חבר. עם זאת, כדי להגיע למשרה בשיטה זו אתם לא חייבים להיות חברי נפש של המעסיק או בכיר אחר בחברה. אפשר לנצל את רשת הקשרים שלכם, בין אם בפייסבוק, בלינקדאין או במכרים אמיתיים על מנת למצוא עבודה. הדבר שמאוד לא מומלץ לעשות בשימוש ברשת הקשרים שלכם היא לכתוב פוסט בפייסבוק ולהגיד שאתם מחפשים את ההזדמנות המקצועית הבאה - "זה משדר נואשות", אומרת ברק. אך אפשר להשתמש ברשת המקצועית שלכם בצורה חכמה – אתם יודעים איפה החברים שלכם עובדים, באילו חברות וזו דרך להגיע למשרות לפני שהן מתפרסמות. פנו אל המכרים בחברות שאתם מעוניינים לעבוד בהן ובקשו שיפנו אליכם אם תהיה משרה מתאימה. "מנכ"לים, סמנכ"לים ואפילו מנהלי משאבי אנוש מדברים עם חברים לפני שהם מפרסמים משרה. מועמד שיגיע למשרה כזאת דרך חברים לא רק שיגיע לפני המועד בו מתפרסמת המשרה אלא גם בדרך שממצבת אותו גבוה יותר כמועמד", היא אומרת.

 

דרך נוספת שבה ניתן להגיע למשרות שלא מפורסמות על ידי החברות באמצעות הרשתות החברתיות היא לראות משרות "חבר מביא חבר" שמפרסמים חברים שלכם בפייסבוק או בלינקדאין. "ברשתות החברתיות מתפרסמות משרות מאוד אטרקטיביות כי ארגונים משלמים הרבה מאוד כסף לעובדים על מנת להביא עובדים איכותיים. אתם לא חייבים להיות חברים של המפרסם אבל אפשר להגיע למשרה בדרך זו", אומרת צור וייסלברג.

המשרה הבאה שלכם יכולה להגיע דרך חבר של חבר בפייסבוק המשרה הבאה שלכם יכולה להגיע דרך חבר של חבר בפייסבוק צילום: שאטרסטוק

ברק מזהירה שכאשר משתמשים ברשת המקצועית כדי לחפש עבודה, לא נכון לפנות למכרים ולהגיד "בואו תעזרו לי לחפש עבודה", ולמעשה לפנות אליהם בתור חברת השמה. דרך טובה יותר היא לפנות למכרים הרלוונטיים ולבקש מהם להתייעץ מכיוון שאתם נמצאים בצומת דרכים מקצועית. "הצד השני יודע שאתה צריך ממנו עזרה אבל אתה לא דוחק אותו לפינה. במקום להגיד 'בוא תעזור לי' אתה אומר, 'אני מחפש את האתגר הבא, תגיד לי מה אתה חושב, אילו תפקידים יכולים להתאים לי'. אנשים בכירים ובמיוחד אנשי מפתח בתחום מסויים נתקלים כל הזמן בפניות לעזרה, לכן כדאי לבוא בגישה אחרת", אומרת ברק. עוד היא ממליצה לא להשאיר את קורות החיים אצל המכר איתו אתם מתייעצים. "קורות חיים כותבים באופן מוכוון למשרה ספציפית וכן, אם תשאירו את קורות החיים לא תדעו מי הפנה אתכם במידה ותזומנו לראיון", היא אומרת.

 

רוית צור וייסלברג רוית צור וייסלברג

3. פניה ישירה לחברות

דרך אמיצה ופחות בטוחה היא פניה ישירה לחברות הן באמצעות שליחת קורות חיים באתר החברה והן באמצעות פניה ישירה למנהלים הרלוונטיים. "הרבה מועמדים מחליטים שהם רוצים להגיע לארגון ספציפי ושולחים קורות חיים לאתר החברה. ארגונים הרבה פעמים מעריכים את התעוזה ויפנו למועמד גם אם אין להם משרה פתוחה במידה וקורות החיים שלו הדליקו אותם או עוררו סקרנות", אומרת צור וייסלברג. כדי שזה יעבוד, קורות החיים שלכם והמכתב המקדים צריכים להיות מקוריים ולכלול קישורים רלוונטיים לתיק עבודות או קמפיין או פרוייקט שעשיתם.

 

כאשר מדובר בפניה ישירה למנהלים, עדיף לפנות למנהל הרלוונטי בתוך החברה ולא למחלקת משאבי האנוש. מנהלים רבים נוהגים לשמור מאגר של קורות חיים שקיבלו ומצאו חן בעיניהם ליום שבו יצטרכו לגייס, זהו נוהג פחות נפוץ בקרב מנהלי גיוס - להם יש דרכים אחרות למציאת עובדים. אם מישהו בתחום המכירות למשל רוצה להיות ראש צוות בחברת ביטוח, הוא יכול לפנות למנהל המוקד במייל או בלינקדאין ולהציע את עצמו לתפקיד ראש צוות. "חשוב לא לפזר את קורות החיים בכל מקום אבל כן להיות יצירתיים ולפעול בכל הערוצים", אומרת ברק.

 

4. ספקים – מכירים הרבה פעמים את השינויים בחברה

קטגוריה נפרדת בתוך השימוש באנשי הקשר שצריך להתייחס אליה היא ספקים לחברה שבה אתם מעוניינים לעבוד. "אם ניקח לדוגמא אנשי IT, מי שעשוי לדעת על משרות לפני שהן מפורסמות הם ספקים שעובדים עם מנהלי מערכות מידע. הם יודעים שהולך להיות חילוף פנימי או שהם עובדים עם המנכ"ל ויודעים שמנהל אפליקציה מסויימת עומד לעזוב. אותו הדבר תקף למנהלי כספים ורואי חשבון או עורכי דין שעובדים עם מנכ"לים. מחפש העבודה צריך למצב את עצמו מול הספקים ובמידה והקשר מספיק טוב ובטוח – בהחלט להגיד שהוא מחפש עבודה. כמובן שזה נכון רק אם מדובר בספקים שאתם סומכים עליהם", אומרת ברק.

 

5. חברות השמה

יש ארגונים שבוחרים לא לפרסם משרות מסויימות ובמקום לפנות לחברת השמה שתמצא עבורם מועמדים. לכן, דרך נוספת להגיע למשרות האלה היא לפנות לחברות השמה. ברק ממליצה גם בפניה לחברות השמה ליצור קשר טוב עם מישהו בתוך החברה. "ככל שהחברות קטנות ונישתיות יותר יש יותר סיכוי לקשר אישי. כשיש קשר טוב אז גם אם המועמד לא 'מנדנד' הוא נמצא בתודעה של המגייסת ואז יש סיכוי היא תפנה קודם למי שעשה עליה רושם טוב לפני שהיא מפרסמת את המשרה", היא אומרת.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x