$
מחפשי עבודה

דרוש נינג'ה: המילון המלא של מודעות הדרושים

אם אכן דרוש "נינג'ה" זו כנראה לא משרה לאישה, סביבת עבודה "אנרגטית וצעירה" אינה מיודעת לאנשים מעל גיל 40 ומי הם בכלל העובדים הדינאמיים שכולם מחפשים? המסרים הסמויים במודעות הדרושים

מעין מנלה 10:0810.07.15

מחפשי עבודה יודעים שמודעות הדרושים מלאות במסרים סמויים. לדוגמא, כאשר הם קוראים שחברה מחפשת מישהו עם "נכונות לעבודה מאומצת" הם יודעים שבמידה ויתקבלו - ייאלצו להפקיד את חייהם הפרטיים בכניסה למשרד. עובדים מעל גיל מסויים יירתעו מלפנות למודעה שמגדירה את הארגון כ"צעיר ודינאמי". לעתים המילים האלה מופיעות בכוונה כדי לפנות לסוג מסויים של עובדים, אך לפעמים, כך נראה, המעסיקים מעבירים ללא כוונה מסרים שדוחים מועמדים מתאימים וראויים. הטאלנטים יתרחקו מהמשרות האלה כמו מאש.

קבלו רשימה חלקית ולא סגורה של המסרים הסמויים שמעסיקים מעבירים במודעות הדרושים:

 

1. תתכוננו להשתעבד למקום העבודה

 

יש מעסיקים שכותבים שחור על גבי לבן שדרושה "נכונות לשעות עבודה מרובות", כפי שעשתה 'חברה גדולה' המחפשת מנהל פרסום. עם זאת, לרוב מעסיקים לא יספרו לכם באופן מפורש במודעת הדרושים שתידרשו להפקיד את החיים הפרטיים שלכם בכניסה. הם כן יציינו שמדובר במשרה מאתגרת, שדרושה זמינות, שעות עבודה לא שגרתיות או גמישות. בנוסף, אם חלק מההטבות שתקבלו כוללות חדר כושר, חדרי מנוחה, שירותי כביסה או ארוחות ערב כדאי שתשאלו את עצמכם אם אתם מגיעים לעבודה חדשה או עוברים לגור במשרד.

 

כאשר מודעת הדרושים כוללת את המילים "נכונות לעבודה מאומצת", מוכנות "להפשיל שרוולים" או "מחוייבות לעבודה במשרה מלאה ובשעות מאומצות בהתאם לצורך" תדעו שהיא לא מיועדת למי שרוצה להגיע הבייתה בשעה סבירה.

 

2. עובדים מעל גיל 35 - אל תטרחו לשלוח קורות חיים

 

גילוי נאות. ל"כלכליסט" לא ברור מה המשמעות בשפה העברית של צמד המילים "עובדים דינאמיים". למרות זאת, מעסיקים רבים, כך מסתבר, מחפשים עובדים כאלה. לדוגמא, לא מזמן פרסם הדיוטי פרי מודעת דרושים בזו הלשון: "דרושים/ות קופאים/ות דינאמיים למשרה מאתגרת באוירה מיוחדת". מי הם אותם קופאים דינאמיים וכיצד מחליטים אם מועמד לעבודה הוא דינאמי או לא? הדינאמיות חביבה על מעסיקים גם בתיאור סביבת העבודה. כך, "חברה אטרקטיבית ביותר מתחום המט""ח" פרסמה השבוע כי היא מחפשת מנהל תוכן וטרחה לציין כי היא מציעה "אווירה צעירה ודינאמית". מודעות כאלה פונות באופן מובהק לעובדים צעירים ולמעשה שולחות מסר ברור לכל מי שעבר את גיל 35 שהן פשוט לא מיועדות עבורו. 

 

 

 

3. זר לא יבין זאת. אנחנו רוצים אנשים כמונו. בלבד

 

בכל ארגון יש סלנג מקומי, בדיחות פנימיות או שפה סודית שרק מי שעובד בו זמן מה יכול להבין. שימוש במילים כאלה במודעות הדרושים שולח מסר חד וברור לכל מי שבחוץ, לא רוצים אאוטסיידרים. לדוגמא, מודעה שפורסמה השבוע מחפשת "Rock Star/ Ninja /Guru" מפתח בק-אנד. המסר הוא שמדובר בחברה מגניבה עם אווירה צעירה וגם – גברית. כמה נשים יפנו למשרה שדורשת עובד שמגדיר את עצמו "נינג'ה"? מה לגבי עובדים מבוגרים? מילים נוספות שמבשרות על אווירה ארגונית מסוימת הן "תותחים" או "פלפלים" שמופיעות בעיקר במודעות דרושים של אנשי מכירות.

 

אמנם השנה היא 2015 וישנם חוקים שאוסרים אפליה בהעסקה אבל מילים כמו "הופעה ייצוגית" מופיעות דרך קבע במודעות דרושים. יש כמובן משרות בהן ההופעה של העובד היא קריטית, למשל דוגמנים, אבל מעניין מה עבר בראש של אחראי הגיוס בסוכנות הגז אשר מחפשת מזכיר/ה דינאמי /ת בעל /ת הופעה ייצוגית. מסקרן לדעת גם כמה גברים יגישו מועמדות למשרה הזאת.

 

 

מודעות דרושים. המעסיקים שולחים מסרים סמויים, ומפספסים עובדים טובים מודעות דרושים. המעסיקים שולחים מסרים סמויים, ומפספסים עובדים טובים צילום: שאטרסטוק

 

 

4. נשלם לכם מעט, ואל תתמקחו

 

מודעת דרושים היא השלב הראשון בהליך גיוס של עובד חדש. שלב אחר ומקובל בתהליך הוא משא ומתן על השכר. ישנן חברות שכותבות במפורש מהו השכר שהן מציעות למשרה ואחרות, שלא רוצות לוותר על קלף מיקוח במשא ומתן, דורשות מהמועמד לציין "ציפיות שכר". הדרישה הזאת, כבר בשלב הראשון של התהליך מתפרשת כניסיון של המעסיק לשלם משכורות נמוכות יחסית והמסר הסמוי למועמד – השכר נמוך וזה לא נתון למשא ומתן. הדרך שבה מציינים מעסיקים את הצורך בציון "ציפיות שכר" היא גם לרוב לא סימפטית. כך, בחברה אחת (שיש בה אוירה צעירה ודינמית) כתבו: " יש לציין ציפיות שכר על מנת שנוכל לטפל במועמדות" אבל לפחות סיימו ב"תודה ובהצלחה". לעומת זאת חברה אחרת סיימה את מודעת הדרושים במילים הבאות: "חובה לציין דרישות שכר, פניות בלא ציון דרישות שכר לא תעננה".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x