$
עולם

"הריכוזיות של שוק האנרגיה ביוון מעמיקה את המשבר"

לפי דו"ח של קרן המטבע שתוכנו דלף ל"וול סטריט ג'ורנל", בירוקרטיה מנופחת והתנהלות דורסנית של שתי חברות האנרגיה הגדולות ביוון אשמות ביוקר המחיה במדינה. גם בממשלה מודים: "היווני משלם על אנרגיה יותר מבכל אירופה"

סוכנויות הידיעות 22:45 23.09.12

 

היעדר התחרותיות בשוק מזקקות הנפט של יוון עולה לצרכן המקומי יותר ממיליארד דולר בשנה — כך עולה מדו"ח של קרן המטבע העולמית שבחן את המגבלות החמורות ביותר הניצבות בדרך להתאוששות המדינה מהמשבר העמוק שבו היא שרויה, ואשר עותק ממנו הגיע לידי "הוול סטריט ג'ורנל". הדו"ח, שעדיין לא פורסם באופן רשמי, מצביע על שורה של בעיות מבניות שמעיבות על היחלצותה של יוון מהדינמיקות הרעילות שהביאו אותה למקום הבעייתי שבו היא נמצאת כיום.

 

הדו"ח מראה כי למרות שנים של מיתון, עלייה באבטלה ומאמצים חוזרים ונשנים של הממשלה להסיר עומסים רגולטוריים מהכלכלה, המחירים ביוון מסרבים לרדת, מה שמעכב את צמיחתה ופוגע בתחרותיות שלה.

הדו"ח חובר על ידי פקידים של קרן המטבע שנשלחו לאתונה כדי לבדוק את מצבה של הכלכלה לאור החילוץ השני שקיבלה המדינה, שעומד על 173 מיליארד יורו. הדו"ח הזה מתאר כיצד כוחניות ועומס בירוקרטי הביאו לשליטתן של כמה חברות בשוק הגז, הנפט והדיזל, מה שרק מחמיר את העלייה במחירים ומונע כל שינוי עתידי.

 

הדו"ח טוען שסיבה מרכזית להיעדר הירידה במחירים נובעת מהשילוב בין שתי חברות אנרגיה דומיננטיות מדי, לצד עודף הרגולציה. החברות האלה הן מוטור אויל הלאס, והלניק פטרוליום. הדו"ח טוען כי חברות אלה משתמשות בפרקטיקות לא הוגנות ואנטי־תחרותיות, והן שולטות ב־70% משוק האנרגיה במדינה.

 

"אנחנו בעצמנו רוצים שיהיה לנו שוק אנרגיה מתפקד, ובכוונתנו לשקול ברצינות כל הצעה שתועלה ותנסה להתמודד עם המצב בשוק האנרגיה שלנו כיום", כך אמר דובר מטעם הממשלה היוונית, סימוס קדיקוגלו. אף כי סירב להתייחס ישירות לממצאי הדו"ח, הוא הסכים שמסי האנרגיה הגבוהים ביוון גורמים לכך שיוונים משלמים יותר מאחרים ביבשת. ואמנם, מחירי הדלק ביוון הם הגבוהים ביותר בכל אירופה.

 

דוגמה אחת שהדו"ח נותן לאי־הסדרים בשוק האנרגיה היא המכשול שמציבה הממשלה בפני בעלי תחנות דלק פרטיות המעוניינים לרכוש דלק מחו"ל. למשל, כל מייבא דלק חייב להחזיק מלאי שמספיק ל־60 יום לפחות — בקשה בעייתית שמגבילה מייבאים קטנים יותר, שכלל אינם יכולים להתמודד עם כמויות כאלה של דלק. בנוסף, החוק ביוון מאפשר לשנע דלק רק בכלי רכב מסוג מיוחד, אך מדובר בכלי רכב כה גדול ויקר, עד שאין באפשרותם של בעלי התחנות הפרטיות והקטנות להשתמש בו — מה שהופך אותם תלויים בתחנות הגדולות ששומרות את המחיר גבוה.

 

כלכלנים ואנליסטים טוענים שקיימות דוגמאות מסוג זה בעשרות מגזרים במדינה, אך במגזר האנרגיה המצב אקוטי.

x