$
בארץ

הלנד קרוזר V8: הסלע - קיומו

לא פשוט לנהוג בעיר או בשטח חולי עם הלנד-קרוזר ‭V8‬ החדש שאורכו 5 מטרים. אבל בשטח סלעי מנוע הטורבו דיזל שלו דווקא מתעורר

תומר הדר 15:16 15.06.08

 

משפט המפתח בסרט הבייסבול "שדה החלומות" הולך ככה: "אם תבנה אותו, הם כבר יגיעו‭."‬ המשפט הזה תקף גם לגבי יצרני הרכב. במקרה של טויוטה, מדובר בלנד-קרוזר ‭V8‬ החדש, שעולה 515 אלף שקל.

 

בשנים האחרונות התבססה טויוטה כיצרנית הרכב הירוקה בעולם, בעיקר הודות לפריוס ההיברידית. אך הדרך היחידה של בעל לנד-קרוזר ‭V8‬ להיות ירוק היא להזמין את הרכב בצבע הזה. מנוע הטורבו דיזל בנפח ‭4.5‬ ליטרים, מפיק 286 כוחות סוס ופולט 270 גרם של פחמן דו-חמצני לכל קילומטר נסיעה. פריוס פולטת כשליש.

 

הלנדקרוזר
הלנדקרוזרצילום: עמית שעל

וזה מחזיר אותנו לכוונות האמיתיות של טויוטה: למכור מכוניות. וכשיש דרישה, בייחוד בשוק האמריקאי, איכות הסביבה נעלמת. האם במאה ה‭21-‬ רכישה של רכב כזה עדיין כדאית, או בכלל נחוצה?

 

סולם גדול

הסיפור של לנד-קרוזר מתחיל במלחמת העולם השנייה, כשממשלת יפן דרשה מטויוטה לבנות העתק של הג'יפ האמריקאי. רק ב‭1954-‬ הוצמד לו השם "לנד-קרוזר‭,"‬ גם הוא העתקה, של לנדרובר הבריטית. המשותף לכל הלנדקרוזרים הוא השלדה: מדובר בשלדת סולם, כלומר שתי קורות פלדה אדירות שעליהן מורכב גוף המכונית. יש יצרני רכבי כביש-שטח שוויתרו עליה לטובת נסיעה חלקה בכביש. בטויוטה לא מוכנים לשמוע על זה.

 

ג'יפאים נראים אולי קשוחים מאוד כלפי חוץ, אבל נפגעים בקלות. היבואן, יוניון מוטורס, המודע לעובדה הזו, בחר לקרוא ללנד-קרוזר החדש לנד-קרוזר ‭,V8‬ בגלל מנוע שמונה הבוכנות. וגם מכיוון שעד היום שווק בישראל טויוטה לנד-קרוזר נוסף ששמו פראדו. הפראדו, מה לעשות, הוא גרסה מוקטנת ומרוככת של הדבר האמיתי, אבל את זה לא תשמעו בסוכנות. 

 

הלנד-קרוזר פשוט ענק. ברחוב רמת-גני הוא כמעט מכניע שורת מראות של מכוניות חונות ללא קושי. תא הנוסעים נמנה עם האיכותיים ביותר מבין רכבי השטח שנמכרים בישראל. חלק גדול מהמתגים והכפתורים לקוחים ממכוניות לקסוס, חטיבת היוקרה של טויוטה.

 

גם בלנד-קרוזר הנהג יושב גבוה, ובשדה הראייה קדימה שולט מכסה מנוע ענקי. בין הנהג לנוסע יש ידית הילוכים גדולה, ולצדה כפתורים ששולטים על מערכת ההנעה הכפולה. יש גם כפתור שמנתק את בקרת המשיכה, כפתור שמסייע בירידות תלולות וגם מצב מיוחד שמסייע בעת זינוק בשלג.

 

נרדם על החולות

הנהיגה בלנד-קרוזר מזכירה ניסיון לנהוג בדירת שלושה חדרים. חוקי הפיזיקה קצת מתקשים לעכל קובייה אדירה ששוקלת יותר מ‭2.5-‬ טונות וגם צריכה לנסוע, לפנות ולבלום. המנוע עומד במשימה, ובמיוחד בשטח קשה, בכבוד.

 

דרך מישלט ‭,21‬ שנמצאת באזור בית שמש, נחשבת לקשה במיוחד לכל ג'יפ. בתפריט מוצעים סלעים חדים, שבילים צרים ומדרגות סלע ענקיות ומלוכלכות בכתמי שמן מג'יפים ששפכו מנוע. לנדקרוזר, שמצויד בצמיגי כביש פשוטים, מטפס לפסגה בקלות. דווקא בדיונות של אשדוד המשקל הכבד והקפיצים הרכים גורמים לגחון להתחכך בקרקע.

 

לנד-קרוזר מסתמן כאחד מאחרוני המוהיקנים בקרב רכבי השטח האמיתיים. ורק בגלל זה כדאי לקנות אותו. מדובר בג'יפ שיגיע כמעט לכל מקום וכנראה יישמר חף מתקלות גם לאחר חמש שנים. הוא אמנם לא ידידותי לסביבה, וצריכת הדלק שלו - 5 ק"מ לליטר - מעט מוגזמת, אבל הביצועים בשטח, הנינוחות בכביש ותא הנוסעים המפנק שווים את המחיר.

x