סגור
אמיר ירון נגיד בנק ישראל

תחרות לפיקדונות? פורסם תזכיר חוק לקרנות הכספיות החדשות

הקרנות יוכלו לפרסם תחזית לתשואתן, לסגור את הכספים לתקופה של עד שנה ולא רק יועצי השקעות בבנקים יוכלו לשווק אותן. המטרה לייצר תחרות לבנקים בעיקר בפיקדונות לטווח קצר למשקי הבית

משרד האוצר ורשות ניירות ערך עושים צעד נוסף לקידום הקמת קרנות כספיות חדשות, שיוכלו להתחרות טוב יותר בפיקדונות הבנקים. היום (א') פורסם תזכיר החוק הכולל תיקוני חקיקה לצורך הקמת הקרנות הכספיות החדשות. התזכיר פתוח להערות הציבור עד ל-20.8.
בחודש יוני נחשף ב"כלכליסט" כי רשות ני"ע מקדמת מהלך להקמת קרנות כספיות חדשות, שיהוו אלטרנטיבה טובה ובעיקר נגישה יותר לציבור, ויוכלו להתחרות בפיקדונות, וכן יעודדו את הציבור להעביר לפחות חלק ממאות מיליארדי השקלים השוכבים בחשבונות העו"ש, וצוברים ריבית אפסית אם בכלל.
ישנם כמה הבדלים מרכזיים בין הקרנות החדשות שרוצים באוצר וברשות להקים לעומת הקרנות הכספיות כיום: ראשית הקרן החדשה תוכל להציג למשקיעים מראש את התשואה הצפויה להם מההשקעה בה, כך שההשוואה לתשואה המוצעת בפיקדונות תהיה ברורה יותר. שנית, בעוד כיום נדרש רישיון לייעוץ השקעות כדי לשווק קרן כספית, הרי שבמוצר החדש לא יהיה צורך ברישיון וכל גוף פיננסי שמפוקח על ידי רשות ני"ע יוכל להפיץ אותו (חברי בורסה, חלק מחברות הפינטק ועוד), ולקבל על כך תגמול. מדובר בהסרת חסם משמעותי, שכן כיום רק בעלי רישיון ייעוץ יכולים להפיץ את הקרנות. מדובר בעיקר ביועצי ההשקעות בבנקים, וכדי להיות לקוח מיועץ צריך להיות בעל תיק ני"ע של לפחות כמה עשרות אלפי שקלים. יחד עם זאת, ראוי להוסיף גופים נוספים כמו חברות כרטיסי האשראי, שהן בעלות גישה לציבור הרחב, לגופים שיוכלו להפיץ את הקרנות.
כמו כן, בעוד הקרנות הכספיות כיום נזילות ברמה היומית, רמת הנזילות בקרן הכספית החדשה תוגדר בנפרד עבור כל קרן, ובכל מקרה תהיה לתקופה של עד שנה. הגדרת תקופת הנזילות תאפשר למנהל הקרן להשקיע במגוון רחב יותר של נכסים כמו פיקדונות לטווח ארוך יותר, שם התשואה גבוהה יותר. תזכיר החוק נותן מענה לשינויים השונים המוצעים לעומת המצב הנוכחי.
כבר לפני עשור ניסו ברשות לייצר מוצר חדש שיעורר תחרות עם הפיקדונות. מדובר היה בקפ"מ - קרן פיקדונות ומלוות, אך המוצר נותר כאפשרות תיאורטית בלבד והמהלך נכשל. הפעם התקווה היא שהמצב יהיה אחר. לפני עשור הריבית היתה אפסית, כך שפוטנציאל התשואה בניכוי דמי הניהול היה נמוך למדי, זאת בעוד כיום הריבית היא 4.75%, וכן המוצר החדש אמור להיות גמיש יותר בניהול הנכסים ובמשך הזמן בו ניתן לסגור את הכספים המנוהלים.
"עליות ריבית בנק ישראל החל מחודש אפריל 2022, שבוצעו לשם ריסון האינפלציה, הביאו לגידול משמעותי בתשלומי הריבית של ציבור הלווים לבנקים, כשבמקביל תשלומי הריבית של המערכת הבנקאית בגין פיקדונות הציבור גדלו בקצב איטי יותר. מניתוח משרד האוצר, עלה כי המקטע בו זוהה הפער המשמעותי ביותר הוא תחום הפיקדונות לתקופות קצרות של משקי הבית", הסבירו במשרד האוצר וברשות את הרקע למהלך.