סגור
סניף בנק הפועלים תל אביב
סניף בנק הפועלים תל אביב (צילום: Corinna Kern/Bloomberg)

לראשונה: בנק הפועלים יוצא בתוכנית לרכישה עצמית של אג"ח בהיקף של מיליארד שקל

רכישת האג"ח תתבצע בשל עודפי הנזילות הגבוהים של הבנק, והיא צפויה להניב לו רווחי הון. בבנק מסבירים כי רכישת האג"ח תאפשר חיסכון בעלויות וצמצום הוצאות המימון של הבנק

עודפי הנזילות הגבוהים גרמו לבנק הפועלים לצאת לראשונה למהלך של רכישה עצמית של האג"ח שלו. הערב (א') הודיע הבנק כי הדירקטוריון אישר תכנית לרכישת אג"ח בהיקף של מיליארד שקל. סך האג"ח של הבנק כיום עומד על 13 מיליארד שקל.
ההחלטה לבצע רכישה עצמית של אג"ח נובעת מעודפי נזילות גבוהים של הבנק. הפרמטר המודד את רמת הנזילות של הבנקים נקרא LCR (יחס כיסוי נזילות). הבנקים נדרשים לעמוד ביחס LCR (מלאי נכסים הניתנים להמרה למזומן בעת תרחיש קיצון) של 100%, ואילו היחס בבנק הפועלים עומד על 128% נכון לסוף שנת 2023, כאשר בבנק מציינים כי במהלך הרבעון הראשון, יחס זה גדל עוד יותר.
בבנק מסבירים כי רכישת האג"ח תאפשר חיסכון בעלויות וצמצום הוצאות המימון של הבנק. בנוסף היא צפויה גם לייצר לבנק רווחי הון בוודאי בתקופה הנוכחית בה עלו התשואות בשוק האג"ח המקומי בשל המלחמה (אם כי זו אינה הסיבה המרכזית בגינה החליטו בבנק על התכנית). הרכישות יוכלו להתבצע החל ממחר ועד לסוף חודש יוני, אך בבנק ציינו כי אינם מתחייבים לבצע רכישות במלוא הסכום של מיליארד שקל.
נזכיר כי בשבוע שעבר הנחה בנק ישראל את הבנקים לחלק בשמרנות דיבידנד או לבצע תכנית רכישה עצמית של מניות, בכדי לשמור עודפי הון גבוהים בעקבות האי ודאות של המלחמה. אולם הנחיה זו אינה רלוונטית למהלך הנוכחי של הבנק, שכן רכישה עצמית של אג"ח קשורה לפרמטר של עודפי נזילות ולא של מבנה ההון של הבנק.
בשבוע שעבר פרסם בנק הפועלים, בניהולו של דב קוטלר את תוצאותיו לשנת 2023. תוצאות הרבעון הרביעי הושפעו במידה מסוימת מהשלכות המלחמה, אך למרות זאת את הרבעון הרביעי סיים הבנק עם רווח של 1.76 מיליארד שקל, דומה לזה שהושג ברבעון המקביל. שנת 2023 הייתה שנת שיא לבנק עם רווח של 7.3 מיליארד שקל, עלייה של 12.7% לעומת שנת 2022, כאשר העלייה ברווחים נבעה בעיקר מהמשך תהליך עליית הריבית אשתקד.