סגור
בניין קופת חולים כללית רחוב ארלוזורוב 115 תל אביב
בניין קופת חולים כללית בתל אביב (אורי תובל)

הראל וכללית לבג"ץ: הגענו להסכמות ראשוניות על המשך הביטוח הסיעודי

אחרי כמעט שנה נציגי קופת החולים וחברת הביטוח הגיעו להסכמות ראשוניות בנוגע להמשך מתן הביטוח הסיעודי. זאת במסגרת עתירה שהגישה כללית נגד הראל - שהחליטה לסיים את ביטוח חברי הקופה. תמורת הארכת הביטוח בשנה לפחות, כללית תייקר את פוליסות הביטוח הסיעודי עבור חבריה

לאחר דרמה שנמשכה כמעט שנה נציגי קופת החולים כללית וחברת הביטוח הראל הגיעו לידי הסכמות ראשוניות בנוגע להמשך מתן ביטוח סיעודי. כך נמסר היום בבג"ץ על ידי הצדדים במסגרת העתירה שהגישה כללית נגד הראל והחלטתה לסיים את ביטוח חברי הקופה.
תמורת הארכת הביטוח בשנה אחת לפחות, הכללית תייקר את פוליסות הביטוח הסיעודי עבור חבריה בשיעור שלא נקבע עדיין והוא נמצא כפי הנראה עדיין תחת משא ומתן בין הצדדים. העלאת המחירים מצריכה גם את אישור משרד הבריאות.
כללית עתרה לבג"ץ בתחילת חודש נובמבר נגד משרד הבריאות, משרד האוצר ורשות שוק ההון. זאת מתוך החשש כי 2.4 מיליון מבוטחייה יוותרו ללא ביטוח סיעודי בעקבות הסירוב של הראל, להמשיך לבטח את חברי הקופה לתוך שנת 2024. על פי העתירה, בקרן התשלומים של קופת חולים כללית נותרו בין 500 ל-800 מיליון שקל, סכום שעלול לא להספיק להמשיך לבטח את חברי קופת החולים.
כללית האשימה את משרד הבריאות ואת רשות שוק ההון, הרגולטור בתחום הביטוח, כי הם מתמהמהים בלקיחת החלטות שיעזרו לה לצלוח את המשבר אליו נקלעה.
בחמש השנים האחרונות קופות החולים וחברות הביטוח הגדולות מתחלקות באופן משתנה בסיכון שנובע ממתן ביטוח סיעודי לחולים. הראל מבטחת את קופת חולים כללית, הפניקס את קופת חולים מכבי ומנורה מבטחים את קופת חולים מאוחדת ולאומית. חברות הביטוח לוקחות על עצמן רק חלק מסוים בסיכון הביטוח והן דואגת בעיקר לתפעול וניהול התביעות. בד בבד הקרן של המבוטחים שאליה מופרשות חלק מהפרמיות שגובות חברות הביטוח מספקת את התשלומים עבור המבוטחים הסיעודיים.
למרות הסיכון המוגבל שחברות הביטוח לוקחות על עצמן בשיתוף הפעולה עם קופות החולים בענף הסיעודי, הם מבקשות לצאת מהענף מתוך השקפה כי מדובר בענף הפסדי לאורך זמן שמוטה החלטות רגולציה. על כן שלוש החברות המוזכרות הודיעו לקופות החולים כי לא ימשיכו לבטח את החולים בענף הביטוח הסיעודי. החלטה זו נעשית ארבע שנים לאחר שחברות הביטוח בעצמן הפסיקו לשווק ביטוחי סיעוד פרטיים ללקוחות שלהם. על מנת לאפשר חזרה של חברות הביטוח לענף והמשך הסכמים קיימים, רשות שוק ההון הורידה ביום ג' את הגבלת הסיכון המינימלי המושת על חברות ביטוח ועתה אלו יוכלו לספק ביטוח לחברות למעשה כמעט ללא סיכון – אם יחפצו בכך.
בנוסף שינתה רשות שוק ההון את היקף התגמולים שמובטחים לחברי קופות החולים במידה שאלו הופכים סיעודיים. החל משנה הבאה חולים סיעודיים שמבוטחים בקופת חולים יקבלו גמלה מופחת ב־10% מ־5,500 ל־5,000 שקל עבור מבוטחים שהצטרפו לביטוח עד גיל 49. מדובר בהורדה שנייה מאחר שכבר בתחילת השנה הנוכחית הוחלט כי התגמול החודשי יקטן מ־6,100 ל־5,500 שקל.
בשנים האחרונות ישנה מגמה של עלייה בתביעות סיעוד. מספר התביעות המוגשות והמאושרות בביטוח הסיעודי הקבוצתי לחברי קופות החולים עלה בעשרות אחוזים. בעתירה שהוגשה על ידי קופת חולים כללית, היא מציינת כי שינוי התנאים הרגולטורים והקלות בקביעת המאפיינים של חולים סיעודיים הם אלו שהכניסו אותה למשבר.
כך או כך, מגמה זו איננה ייחודית רק לישראל, ונובעת מסיבות שונות כגון התארכות תוחלת החיים של מטופלים סיעודיים והתפתחויות טכנולוגיות. בנוסף, על שיעורי התביעות הסיעודיות בישראל משפיעים גם גורמים נוספים כגון עלייה בכמות האישורים לגמלת סיעוד בביטוח הלאומי, פעילותן של חברות למימוש זכויות, וכן עליה במודעות הציבור לכיסוי עצמו.