סגור
גל בר דעה מנכל בנק וואן זירו בנק דיגיטלי
מנכ"ל בנק וואן זירו גל בר דעה (צילום: אביגיל עוזי)

וואן זירו בעתירה נגד רשות שוק ההון: סירבה לאפשר לנו לספק ייעוץ פנסיוני מרחוק - בניגוד לחוק

בעתירה מינהלית שהגיש הבנק נגד הרשות ומשרד האוצר הוא טוען כי הרשות מפרשת את החוק בצורה שגויה כשהיא מסרבת לאפשר לוואן זירו לספק ללקוחותיו שירות ייעוץ פנסיוני דיגיטלי. הרשות דווקא ניסתה לקדם תיקון בנושא בחוק ההסדרים האחרון, אך הוא נפל בלחץ לשכת סוכני הביטוח

הבנק הדיגיטלי וואן זירו נגד רשות שוק ההון: הבנק הגיש היום (ד') עתירה מנהלית לבית המשפט המחוזי בתל אביב, בטענה שרשות שוק ההון ומשרד האוצר אוסרים על הבנק לספק שירותי ייעוץ פנסיוני דיגיטליים מרחוק, ובכך מביאים ל-"אבסורד רגולטורי".
החוק הנוכחי, שמתיר לבנקים לספק שירותי ייעוץ פנסיוני רק בין כותליהם, בנוכחות פיזית של הלקוחות, נחקק ב-2005. מטרת המגבלה הייתה למנוע את השתלטות הבנקים על שוק הייעוץ הפנסיוני, ובכך לשמור עליו תחרותי. בוואן זירו טוענים שהחוק נחקק "בשעה שבנקאות דיגיטלית בישראל כלל לא עלתה כאפשרות", ושבסמכותה של רשות שוק ההון לפרש את החוק ככזה המאפשר לבנק דיגיטלי להעניק שירותי ייעוץ פנסיוני מרחוק.
בבנק הדיגיטלי נתלים, בין השאר, בנוסח החוק לפיו בנק "לא יעסוק בייעוץ פנסיוני, אלא במבנה נייח וקבוע", וטוענים כי המגבלה חלה על המקום בו נמצא היועץ ולא הלקוח. עוד טוענים בבנק ש-"מלכתחילה המחוקק לא התכוון לשלול מבנק שאין ברשותו סניפים את האפשרות להעניק ייעוץ פנסיוני ללקוחותיו שכן כלל לא לקח בחשבון אפשרות זו".
לפי גל בר דעה, מנכ"ל הבנק, "רשות שוק ההון יכולה הייתה לאמץ פרשנות שתאפשר ל-ONE ZERO להעניק ייעוץ פנסיוני דיגיטלי וחכם ללקוחותיו כבר מהרגע הראשון אך בחרה שלא לעשות זאת ומי שנפגע הם החוסכים".
ברשות שוק ההון רוצים מזה מספר שנים לתקן את החוק ולאפשר לבנקים להציע שירותי ייעוץ פנסיוני מרחוק, זאת לאור ההתפתחויות הטכנולוגיות בשנים האחרונות שמאפשרות לצרוך יותר ויותר שירותים בנקאיים באמצעים דיגיטליים. בתקופת הקורונה הרשות הנהיגה מדיניות אי אכיפה על מתן ייעוץ פנסיוני מרחוק ללקוחות קיימים, שאותה היא ביטלה רק בינואר האחרון, לאחר שלשכת סוכני הביטוח עתרה לבג"צ נגדה בדרישה שתשוב לאכוף את החוק.
במסגרת חוק ההסדרים האחרון קידמה רשות שוק ההון תיקון לחוק שיאפשר מתן ייעוץ פנסיוני באופן דיגיטלי, וטענה כי "האיסור הקבוע בחוק פוגע ביכולתם של לקוחות היועצים הבנקאיים לקבל ייעוץ פנסיוני אובייקטיבי באופן דיגיטלי, נוח ומתקדם. הדבר מקבל משתנה תוקף נוכח ירידה מתמשכת בהיקף הייעוץ ובמספר בעלי רישיון יועץ פנסיוני".
עם זאת, לאור לחץ שהפעילה לשכת סוכני הביטוח שמתנגדת נחרצות למהלך, החקיקה בנושא פוצלה מחוק ההסדרים, והיא ממתינה תקופה ארוכה לעלות לדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה.
בבנק הדיגיטלי, שאמנם תמך בחקיקה אך טוען שלא הייתה נדרשת מלכתחילה, מאסו בהמתנה. הבנק קיבל רישיון ייעוץ פנסיוני ביוני 2022, אך כיום הוא מעניק ייעוץ רק במסגרת פיילוט מצומצם ללקוחות שיכולים להגיע פיזית לסניף בתל-אביב.
טענה נוספת שעולה מוואן זירו היא שבעוד שמטרת החקיקה שמגבילה את הבנקים הייתה להגביר את התחרות בתחום, הרי שמניעת ייעוץ דיגיטלי "סותרת את התכליות התחרותיות והצרכניות שבבסיס החוק, ופוגעת ללא הצדקה בחופש העיסוק של הבנק וביכולתו לחולל תחרות". בבנק קבעו מנגנון עמלת הפצה מופחת הנגבית מגופי הפנסיה השונים, שמאפשר לטענתם להציע ללקוחותיהם דמי ניהול זולים יותר ולייעץ על קרנות שלבנקים האחרים לא משתלם לייעץ.
העתירה הוגשה באמצעות עו"ד אבי ליכט ממשרד מיתר.