סגור
כסף חיסכון קופה מטבע מטבעות חסכון
חיסכון. הבנקים לא יוצאים מהתוכנית (צילום: shutterstock)

בניגוד לעמדת אגף התקציבים - סמוטריץ' משאיר את הבנקים בתוכנית "חיסכון לכל ילד"

באגף התקציבים סבורים שהחיסכון אמור להתנהל כחיסכון לטווח ארוך, ולכן יש להוציא את האפשרות להפקיד את הכספים בבנקים ולהעבירה באופן בלעדי לבתי ההשקעות וחברות הביטוח. שר האוצר לא תומך בעמדה, למרות שהבנקים משלמים ריביות נמוכות מאוד

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' החליט להשאיר את האפשרות להפנות את כספי תוכנית "חיסכון לכל ילד" לבנקים, בניגוד לעמדה המסורתית של אגף תקציבים באוצר.
עמדת אגף תקציבים היא שחיסכון לכל ילד אמור להתנהל כחיסכון לטווח ארוך, ולכן יש להוציא את הבנקים מהתוכנית ולהעבירה באופן בלעדי לידי בתי ההשקעות וחברות הביטוח. כבר לפני כתשעה חודשים אמרו נציגי האוצר בוועדת הכספים שהם עמלים על האפשרות להוציא את הבנקים מהתוכנית, אך כאמור, שר האוצר סמוטריץ' החליט שלא לתמוך במהלך זה.
בסביבת סמוטריץ' הסבירו את עמדת השר בכך שבכל מקרה ברירת המחדל היא השקעה בבתי ההשקעות, הרי שאין למנוע מאזרח שחפץ באופן אקטיבי לבחור במדיניות השקעה סולידית להשקיע בבנק. עם זאת, באגף תקציבים סבורים כי מכיוון שמטרת המסלול היא חיסכון לטווח ארוך, הרי שיש להשתמש בכלים הפיננסיים המקובלים לניהול חיסכון לטווח ארוך, המערבים רכישת מניות.


בנובמבר האחרון האריך החשב הכללי לבנקים את היכולת לקבל כספים בחיסכון לכל ילד, באותם תנאים שבהם זכו בעבר. המשמעות היא שהבנקים משלמים ריביות נמוכות מאוד על הכספים הללו, ובחלק מהמקרים התשואה היא שלילית. בנוסף, המסלול של חיסכון לכל ילד בבנקים סובל מחיסרון משמעותי, מכיוון שלא ניתן להעביר את הכספים מהבנקים לבתי ההשקעות בקלות. עם זאת, בכוונת החשב הכללי באוצר לפעול לכך שהמכרז הבא לבנקים, שצפוי לצאת בנובמבר השנה, יביא לשיפור הריביות בבנקים, ולשיפור התנאים להורים שבוחרים לחסוך דרכם.
תוכנית חיסכון לכל ילד מופעלת מאז ינואר 2017, ובמסגרתה המוסד לביטוח לאומי מפקיד לכל ילד 55 שקל מדי חודש (הסכום המעודכן לינואר 2023) וההורים יכולים להפנות עוד 55 שקל מקצבת הילדים לחיסכון זה. ברירת המחדל היא שהכספים מופנים לבתי ההשקעות להשקעה מנייתית. עד דצמבר 2022 ברירת המחדל היתה השקעה מנייתית בסיכון נמוך, ומדצמבר 2022 ברירת המחדל היא השקעה מנייתית בסיכון גבוה.