סגור
 וול סטריט
וול סטריט (צילום: איי פי)

אלטשולר שחם שוב אחרונה: מה עשו קרנות ההשתלמות באוגוסט?

קרנות ההשתלמות סיימו את אוגוסט בתשואה שלילית ממוצעת של 1.1%, והמובילה היא אנליסט עם ירידה של 0.53% בלבד. אלטשולר שחם שבה לתחתית הטבלה עם 1.58%– וגם סוגרת את דירוג התשואה ל־3 שנים

חודש אוגוסט התאפיין במגמה מעורבת בשוקי המניות. מדד המניות האמריקאי S&P 500 רשם ירידה של 4.2% ומדד נאסד"ק ירד ב־6%. לעומתם, שוק המניות המקומי הציג תמונה הפוכה - המדדים ת"א־35 ות"א־90 עלו ב־3.4% וב־2% בהתאמה. הסיבה העיקרית למגמות ההפוכות היא ההצהרות של יו"ר הפדרל ריזרב על כך שימשיך להילחם באינפלציה באמצעות העלאות ריבית, שעתידות להפחית את האטרקטיביות של המניות. בישראל ההשקפה הרווחת היא שגישתו של נגיד בנק ישראל, אמיר ירון, היא מרוככת יותר, וכי קצב עליית המחירים בארץ אינו מצריך להעלות את הריבית מעל 3.25%.
בעקבות הירידות בשווקים מעבר לים מציגות קרנות ההשתלמות במסלול הכללי חודש נוסף של ירידות, והן השילו בממוצע 1.1% מערכן באוגוסט, וכבר רושמות ירידה ממוצעת של 5.4% מתחילת השנה.
את הירידות מובילה קרן ההשתלמות של אלטשולר שחם, שנפלה בחודש שעבר ב־1.58% ומינואר ב־8.62%. אלטשולר שחם מנהלת את קרן ההשתלמות הגדולה בישראל, עם היקף נכסים שנאמד ב־52 מיליארד שקל, אולם הונה המנוהל נמצא בנפילה חודשית על רקע תשואות החסר שלה אל מול המתחרות. מתחילת השנה איבדה הקרן 17 מיליארד שקל — 25% מההון שניהלה בדצמבר 2021. תשואת החסר של אלטשולר שחם נובעת מהחשיפה הגבוהה למניות בכלל ולשוק האמריקאי בפרט, שכן מתחילת השנה ירד S&P 500 ב־15%.
קרן ההשתלמות עם התשואה הטובה ביותר באוגוסט היא של אנליסט, שירדה רק ב־0.53%, ובמקומות השני והשלישי נמצאות הקרנות של הפניקס ושל מור עם תשואות שליליות של 0.65% ו־0.89% בהתאמה.
אנליסט מובילה גם בתשואה מתחילת השנה עם ירידה של 4.37%, כשאחריה מור עם ירידה של 4.4%. בטווח של שלוש שנים מובילה הקרן של מור עם תשואה של 34.04%, ובמקום השני בקטגוריה זו נמצאת כלל עם 20.78%. הקרן של אלטשולר שחם מדורגת אחרונה בתשואה לשלוש השנים האחרונות עם 11.24%.
סמנכ"ל ההשקעות של אנליסט נועם רוקח מסביר כי "החשיפה העודפת של הקרן לישראל לעומת ארה"ב עזרה לנו להקטין את התשואה השלילית באוגוסט. המניות הישראליות מציגות תשואה עודפת בעקבות המומנטום בסקטור הגז והאנרגיה הירוקה. זאת לעומת מניות הטכנולוגיה — הענף שהציג את תשואת החסר המשמעותית ביותר מתחילת השנה - שנמצאות במשקל נמוך בשוק המקומי, שמוטה לכלכלה מסורתית כמו בנקים ונדל"ן. כשהצמיחה נראית טוב, אין סיבה שמניות הסקטורים המסורתיים לא ימשיכו להתחזק".
"מעבר לכך, החשיפה שלנו לאינפיניה (שמה החדש של נייר חדרה, שחתמה על עסקת מכר עם ורידיס לפי שווי 2.35 מיליארד שקל — א"ע) תמכה בתשואות הקרן, וחוץ מהמניות אנחנו ממשיכים להשקיע באג"ח עם מח"מ קצר מאוד, כדי להימנע מהפסדי הון פוטנציאליים בשוק הזה".
לשאלה אם השקעה גדולה מדי בישראל לא פוגעת בניהול הסיכונים של החברה השיב רוקח: "כמו כולם גם אנחנו עם חשיפה מנייתית גבוהה יותר בחו"ל לעומת ישראל, אבל בארץ יש חברות טובות שמתפתחות לשווקים הגלובליים. אין סיבה לא לייצר חשיפה לשוק המקומי".
רוקח דיבר עם "כלכליסט" במקביל לפרסום מדד המחירים לצרכן לאוגוסט, שהצביע על ירידת מחירים בשיעור של 0.3% (לעומת צפי לירידה של עד 0.2% במדד) ועל שיעור אינפלציה שנתי של 4.6%. על פי רוקח, הירידה ברמת המחירים מורידה את הלחץ מהנגיד להמשך העלאת ריבית. "השוק בישראל מתמחר בחודשים הקרובים העלאת ריבית מ־2% ל־3.25%, ובארה"ב הצפי הוא כבר להעלאה עד 4%. הצמיחה הכלכלית נאה, ואני לא חושב שקצב עליית המחירים פה מצריך העלאת ריבית ל־4%, שתפגע בצמיחה", הוא אמר.
בעקבות שיח הריבית מצביע רוקח על כך שדווקא שוק האג"ח, קונצרניות וממשלתיות, מתחיל להיות פוטנציאל להשקעה: "ראינו הפסדי הון של כמעט 7% בשוק האג"ח מתחילת השנה - ירידות חדות שלא ראינו כמותן כבר שנים, ולכן השתפרה מאוד האטרקטיביות של השוק הזה. אמנם, לא כל הפסדי ההון באג"ח כבר מאחורינו, אבל השוק נראה לא רע בכלל לאחר הירידות. אם השוק יתמחר העלאת ריבית של יותר מ־3.25% (פעולה שתגרום לירידות נוספות של תיק האג"ח - א"ע), אני מאמין שהאג"ח יהפכו לאטרקטיביות אף יותר".
נתוני הקרן הטובה והרעה נאספו על ידי סוכנות קלי.