סגור
כספומט אילוסטרציה 2019
"הצעדים צפויים להגביר את התחרות ולאפשר ללקוחות הבנקים להשיג את ההצעה המיטבית עבורם" (צילום: דנה קופל)

הבנקים יחויבו להציג ריביות ותנאים בפיקדונות באופן השוואתי

הפיקוח על הבנקים הפיץ הוראות שיעודדו את התחרות, ולפיהן הבנקים יחויבו להיצמד לפורמט קבוע, בו יידרשו לתת מידע שיקל על לקוחות לערוך השוואה בין הפיקדונות. כמו כן, פורסמה הוראה שמקלה על הפקדת פיקדון עו"ש בבנק אחר

הפיקח על הבנקים בבנק ישראל הפיץ היום שתי הוראות שעשויות להגביר את התחרות בין הבנקים על פיקדונות העו"ש של הלקוחות. ההוראה הראשונה נועדה להקל על הפקדה של פיקדון עו"ש בבנק אחר. וההוראה השנייה נועדה להגביר את השקיפות ויכולת ההשוואה של האזרח בין תנאי הריבית השונים בכל בנק. המפקח על הבנקים, דניאל חחיאשוילי, אמר: "הצעדים צפויים להגביר את התחרות בתחום הפיקדונות ולאפשר ללקוחות הבנקים להשיג את ההצעה המיטבית עבורם".
ההוראה הראשונה נועדה להתמודד עם חסם היסטורי המקשה על הפקדת פיקדונות עו"ש בבנק אחר. המצב כיום הוא כי מי שמפקיד פיקדון עו"ש בבנק אחר (לא בבנק בו מתנהל החשבון, ש"ט), לא יכול להמשיך את הפיקדון באופן אוטומטי בסוף התקופה. בשביל להמשיך את הפיקדון עליו להשיב את הכסף לחשבון המקורי, ולפתוח פיקדון חדש. הסיבה ההיסטורית קשורה לכך שהפקדה של כספים בבנק אחר מייצרת אתגרים בעולם הזיהוי והאימות, ובכדי להתגבר עליהם נקבע מסלול שמכונה 'מערכת סגורה', שמשמעותו היא כי הבנק המקורי מבטיח כי הכסף שייך לאותו אדם, והכסף מיד חוזר לבנק בתום תקופת הפיקדון. כעת הוחלט לשנות זאת, כך שיהיה ניתן להאריך את תקופת הפיקדון גם בבנק אחר.
ההוראה השנייה מיישרת קו בכל הנוגע לדרך שבה הבנקים מחוייבים להציג את שיעורי הריבית שלהם על כל סוגי הפיקדונות. הבנקים יחוייבו להיצמד לפורמט קבוע, בו יידרשו לתת מידע על הריבית, על ההצמדה, על אפשרויות שבירת פיקדון, אפשרויות חידוש פיקדון. הפורמט שהפיץ הפיקוח מתייחס לשמונה סוגי פיקדונות, אם לבנק יש פיקדונות מסוג נוסף, הוא יחוייב להציג גם אותם. בנוסף, יחוייבו הבנקים לחדד כי הריבית המצוינת היא לפני תשלום מס רווחי הון בשיעור של 25%, והם גם יחוייבו להטמיע קישור לדף באתר בנק ישראל שעורך השוואה בין הפיקדונות השונים. הבנקים גם יחוייבו בהטמעת מנוע חיפש שיסייע לפרט לראות איזה פיקדונות עומדים לרשותו ומה התנאים של כל אחד מהם.