סגור
הקברניט חרבות ברזל חמאס עזה רקטות
המלחמה מעלה באופן משמעותי את רמת הסיכון של חברות במשק (צילום: AFP)

בלעדי
כמו בקורונה: המדינה בדרך להעמיד ערבויות לביטוח סיכוני אשראי

לכלכליסט נודע שהאוצר מקיים שיחות עם חברות ביטוח שמבטחות ספקים למקרה שלקוחותיהם ייקלעו למשבר ולא יוכלו לעמוד בתשלומים. זאת בעקבות עליית רמת הסיכון של חברות במשק

משרד האוצר מקיים שיחות עם חברות הביטוח הפעילות בתחום ביטוח סיכוני אשראי במטרה לגבש תוכנית להעמדת ערבות מדינה, כך נודע ל"כלכליסט".
יש כיום שלוש חברות ביטוח המעמידות ביטוח אשראי: בססח, כלל ביטוחי אשראי וקופאס. החברות מבטחות ספקים, יצואנים ויבואנים ישראלים. ביטוח האשראי שהן מספקות אמור להגן עליהם במקרה שלקוחותיהם נקלעים לקושי תזרימי או פשיטת רגל, ואינם מסוגלים לעמוד בהתחייבויות כלפיהם. במקרה כזה חברות הביטוח הן שמשלמות את הכסף לספקים. מדובר בביטוח חיוני לאור העובדה שפעמים רבות הסחורה נשלחת הרבה לפני מועד התשלום עליה.
מדוח רשות שוק ההון עולה כי הפרמיות בתחום ביטוחי האשראי עמדו ב־2021 על 177 מיליון שקל, וחברות הביטוח מבטחות עסקאות בהיקף של עשרות רבות של מיליארדי שקלים במשק בשנה.
המלחמה מעלה באופן משמעותי את רמת הסיכון של חברות במשק בכלל, ובפרט של חברות שנפגעות מהמלחמה כגון חברות הפעילות בדרום או ענפים כגון תיירות, מסעדנות ונדל"ן, כך שעלה הסיכוי שהן לא יצליחו לעמוד בתשלומים.
הביטוחים הללו ניתנים פעמים רבות על ידי מבטחי משנה בחו"ל, שרואים את העלייה בסיכון בישראל, ולוחצים על חברות הביטוח המקומיות לתמחר מחדש את הסיכונים, בין אם בצמצום חשיפה לענפים ועסקים הנמצאים בסיכון או ייקור הפרמיות. בחלק מחברות הביטוח מציינים כי כבר התקבלה פנייה ממבטחי משנה לוודא שניהול הסיכונים מותאם למצב הנוכחי.
החשש הוא שצמצום החשיפה יקשה על פעילות עסקית תקינה, ויגביר את הלחץ על עסקים למצוא פתרונות אחרים יקרים יותר כמו הקדמת התשלומים לספקים אל מול נטילת מסגרות אשראי מהבנקים ועוד. אם המדינה תעמיד ערבות, זה יאפשר להרחיב את היקפי הביטוח.
בתחילת המלחמה פנתה חברת הביטוח בססח ראשונה אל משרד האוצר בבקש שיעמיד ערבויות, ולפני כשבועיים פנייה דומה נעשתה גם מאיגוד לשכות המסחר. "עם התמשכות המלחמה אנו מקבלים פניות מיבואנים ויצאונים רבים שנתקלים בשינוי תנאי תשלום מול הספקים בעולם. ספקים רבים מבקשים הקדמת תשלום או תשלום מראש בגין אספקת סחורה בשל חשש להעמיד אשראי (שוטף פלוס) לחברות בישראל פן התשלום לא יעבור", נמסר במכתב שהעביר איגוד לשכות המסחר.
העמדת ערבות כזאת נעשתה כבר במשבר הקורונה, אז עלה חשש לשיבוש בשרשרת האספקה שיגרור בעיות נזילות ויביא לגל של פשיטות רגל. המדינה העמידה ערבות של 750 מיליון דולר לשלוש חברות הביטוח הפעילות בתחום, ולאחר שנוצלו, ניתנה מסגרת נוספת בהיקף דומה.
ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "החשב הכללי בוחן בימים אלו, יחד עם חברות הביטוח וגורמים נוספים בשוק, הפעלת תוכנית ביטוח אשראי לסיכוני אשראי".