סגור
כרטיסי אשראי כרטיס אשראי ויזה ישראכרט
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מתכוון לבטל כליל את הצמצום במסגרות האשראי בחוק ההסדרים הקרוב (צילום: שאטרסטוק)

ועדת הכלכלה אישרה: לאומי והפועלים יוכלו להגדיל את מסגרות האשראי ללקוחותיהם

לפי המתווה המעודכן שאושר בוועדת הכלכלה, מסגרת האשראי המינימלית תגדל מ-7,500 שקל כיום ל-10,000 שקל. כמו כן, הבנקים יוכלו לספק אשראי בהיקף של כ-75% ביחס לאשראי שנתנו ב-2015 במקום 55% שהם נותנים כיום. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מתכוון לבטל כליל את הצמצום במסגרות האשראי בחוק ההסדרים הקרוב

ועדת הכלכלה אישרה היום (ג') מתווה מרוכך של צמצום מסגרות האשראי ללקוחות הבנקים הגדולים, לאחר שזו צומצמה בעקבות החוק להפרדת חברות כרטיסי האשראי מהבנקים.
בעוד שבמקור היקף מסגרות האשראי של לקוחות בנק הפועלים ולאומי היה אמור לעמוד החל ממחר על 51% מהיקף המסגרות שעמדו לרשותם ב-2015, כעת הרף הועלה ל-75%. בנוסף, בעוד שבתכנון המקורי נקבע כי הבנקים לא יקצצו מסגרות מתחת ל-8,500 שקל, כעת הרף הועלה ל-10,000 שקל.
צמצום מסגרות האשראי נעשה כחלק מחוק שטרום, שהביא להפרדת חברות כרטיסי האשראי מקס (לשעבר לאומי קארד) וישראכארט מבנק לאומי ובנק הפועלים (בהתאמה). במטרה לסייע לחברות האשראי להתחרות בבנקים, נקבעו הגנות ינוקא בדמות הגבלות על מסגרות האשראי שהבנקים נותנים ללקוחותיהם. תחילה נקבע כי הבנקים יוכלו לתת אשראי בהיקף של 50% ממסגרות האשראי שנתנו ב-2015, וכי הם לא יקצצו מסגרות אשראי מתחת לרף של 5,000 שקל.
בעקבות התפרצות הקורונה ניתנו הקלות מסוימות: נקבע כי הבנקים יוכלו לתת אשראי בהיקף של 55% ממסגרות האשראי שנתנו ב-2015, וכי הם לא יקצצו מסגרות אשראי מתחת לרף של 7,500 שקל. כמו כן, לוחות הזמנים לקיצוץ נדחו מעט, כאשר החל ממחר הבנקים היו אמורים לבצע קיצוץ נוסף במסגרות, שכעת בוטל.
בשנים האחרונות לקוחות הפועלים ולאומי קיבלו הודעות על צמצום מסגרת האשראי שלהם. בלאומי טוענים כי נאלצו לקצץ במסגרות של למעלה ממיליון לקוחות. המהלך אמנם נועד להגביר את התחרות בשוק האשראי, אך עבור חלק מלקוחות הבנקים מדובר היה בפגיעה משמעותית שכן הם נאלצו למצוא אשראי נוסף שבחלק מהמקרים היה יקר יותר מהאשראי המקורי שקיבלו בבנק.
הדיון היום בוועדת הכלכלה נערך לאחר ששר האוצר הנכנס סמוטריץ' הכריע בעד מתווה חדש שימתן את צמצום המסגרות והביא את ההחלטה לאישור הוועדה. עם זאת, עדכון המתווה אינו פותר בעיה משפטית טכנית שנוצרה עם הפרדת כאל מדיסקונט, שאושרה אתמול בוועדת הכספים. ההפרדה נעשתה במסגרת חוק שטרום המקורי, וכפועל יוצא הגנות הינוקא שצפויות להסתיים ב-2024, ביניהן הקיצוץ במסגרות האשראי, יחולו מחדש בין 2030-2027. עם זאת, נציג האוצר, יובל טלר, הודיע כי בכוונת שר האוצר לבטל כליל את הצמצום במסגרות האשראי בחוק ההסדרים הקרוב, כך שמדובר במצב משפטי זמני.
ממשרד האוצר נמסר כי "לאור השלכות צמצום המסגרות בכרטיסי אשראי בעבר, ועל מנת לממש את תכלית הסעיף לקידום התחרות, תוך מתן דגש על צמצום הפגיעה בצרכנים שמסגרתם צומצמה, במסגרת התקנות הוחלט להקטין את היקף הצמצום שנקבע, ולמעשה לאפשר לבנקים להגדיל את המסגרות הקיימות".
שמוליק ארבל, ראש החטיבה הבנקאית בבנק לאומי, מסר כי ״בעקבות המהלך המבורך אנו בלאומי נכפיל את מסגרות האשראי למרבית הלקוחות שנפגעו בשנתיים האחרונות מחוק שטרום".