סגור
בנקים בנק הפועלים לאומי
בנק הפועלים ובנק לאומי (צילום: אביב גוטליב)

אושר: לקוחות הבנקים יקבלו מסרון חודשי עם סך העמלות והריביות ששילמו

כחלק מחוק ההסדרים אישרה ועדת הכלכלה את הסעיף שיעלה לקריאה שנייה ושלישית בהמשך החודש. מטרת הסעיף היא להגביר את השקיפות בשוק הבנקאות ואת המודעות הצרכנית על עלויות המערכת הבנקאית

ועדת הכלכלה אישרה: לקוחות הבנקים יקבלו בכל חודש מסרון המסכם את סך העמלות והריביות ששילמו. הסעיף יעלה לקריאה שנייה ושלישית בהמשך החודש, יחד עם שאר סעיפי חוק ההסדרים.
לפי הסעיף, שמטרתו היא הגברת השקיפות בשוק הבנקאות והגברת המודעות הצרכנית על עלויות מערכת הבנקאית, כל לקוח בנק יקבל אחת לחודש שני מסרונים: אחד המציג את סך העמלות אותן שילם בחודש הקודם, ואחד המציג את סך הריביות ששולמו בחודש הקודם. בדיון הראשון בנושא הסביר רפרנט אגף תקציבים, מיכאל בן דהן: "בדיוק כמו שאני מקבל חשבונית חודשית למשל מסלקום TV על השירותים שרכשתי, כך כל לקוח יקבל מעין חשבונית חודשית עם סך העמלות והריביות ששילם".
באוצר תכננו תחילה להחיל את החוק כשלושה חודשים מאישורו, אך בשל התנגדות הבנקים וטענתם כי הדבר דורש זמן היערכות נקבע לבסוף כי המסרון המסכם את סך העמלות יישלח כחצי שנה מאישור החוק, ומסרון הריביות יישלח כשנה מאישורו.
במסגרת הדיונים הציגו באוצר נתונים לפיהם ב-2021 משק בית שילם בממוצע כ-2,100 שקל בשנה על עמלות ו-7,200 שקל בריביות (כולל על משכנתא) לבנק מבלי שהוא מודע לכך, זאת מכיוון שהמידע אינו מספיק נגיש - ומכאן חשיבות המסרונים החודשיים.
לצד המסרונים, אושר סעיף נוסף להגברת השקיפות במערכת הבנקאית לפיו הבנקים יהיו מחוייבים להבהיר ללקוחותיהם בכל התייחסות לעמלת מינימום כי מדובר בעמלה שניתן להתמקח עליה, זאת כדי למנוע את הבלבול שעלול להיווצר מכך שהבנקים מגדירים בתעריפונים שלהם עמלות מינימום, מהן עלול להתפרש שהבנק אינו רשאי לגבות עמלה נמוכה יותר.