סגור

ממחר: בתי עסק יוכלו להקדים תשלומים מחברות כרטיסי האשראי

מחר ייכנס לתוקף מנגנון הסליקה יומית, כך שעסקים יוכלו לקבל תוך 4 ימים את התשלום שלקוחות שילמו בכרטיס אשראי לעומת 17 יום בממוצע כיום; הקדמת התשלום לא נעשית אוטומטית, אלא רק אם בית העסק יבקש זאת

מחר (ה-1 ביולי) ייכנס לתוקף שינוי משמעותי בעולם התשלומים, והוא המעבר לסליקה יומית. מדובר בהחלטה של רשות התחרות מלפני שלוש שנים, שמטרתה לסייע בעיקר לעסקים קטנים לקבל תוך ימים ספורים את הכסף מלקוחותיהם ששילמו בכרטיסי אשראי, זאת בעוד כיום הם מקבלים את הסכום רק אחרי 17 ימים בממוצע.
כאשר לקוח משלם בכרטיס אשראי, ישנו תהליך של העברת הכסף: מנפיק כרטיס האשראי (בנק או חברת כרטיסי אשראי) גובה מהלקוח אחת לחודש את סך הסכומים, ומעביר את הסכום לבית העסק דרך החברה הסולקת (בעיקר חברות כרטיסי האשראי) של אותו בית העסק.

1 צפייה בגלריה
כרטיסי אשראי כרטיס אשראי ויזה ישראכרט
כרטיסי אשראי כרטיס אשראי ויזה ישראכרט
כרטיסי אשראי
(צילום: שאטרסטוק)

המשמעות בפועל היא שהלקוח מקבל אשראי בממוצע ל-17 יום (תלוי בפער בין מועד הרכישה למועד החיוב) ללא ריבית, כאשר מי שמסבסד אותו בפועל הוא בית העסק. רשות התחרות החליטה לפני 3 שנים לשנות את המצב, והחלטתה תיכנס לתוקף מחר.
רשות התחרות לא מתערבת בהסכמים הפרטניים שבין הסולקים לבתי העסק, אלא במערכת היחסים בין מנפיק כרטיס האשראי לסולק. החל ממחר המנפיק יצטרך להעביר לסולק את הכסף תוך יום מביצוע העסקה, אלא שזה עדיין לא מבטיח שהכסף יעבור תוך יום גם מהסולק לבית העסק.
הערכות הן שחברות כרטיסי האשראי בתפקידן כסולק לא ימהרו להתנדב ולהקדים את העברת התשלום אל בתי העסק, אלא בתי העסק יצטרכו להיות אלה שיוזמים את הפנייה ומבקשים לממש את ההקלה הזו שנכנסה לתוקף.
"משמעות השינוי היא שבתי עסק יוכלו לנהל משא ומתן מול הסולקים שלהם ביחס לאפשרות של קבלת הכספים המגיעים להם בסמוך למועד העסקה. זאת, במקום המצב הנוכחי שבו הם נאלצים 'לממן' את האשראי הניתן לכלל הצרכנים על חשבונם ולשאת בעלויות מימון יקרות אשר סביר שהן מתגלגלות בסוף למחירים שמשלמים הצרכנים", נמסר היום מרשות התחרות.